برندگان و بازندگان نفت ارزان

قیمت پایین‌تر برای مدت بیشتر. این چیزی است که بسیاری از بنگاه‌های سرمایه‌گذاری در نگرش خود نسبت به قیمت نفت پس از افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو لحاظ می‌کنند.تا وقتی که این سناریو اجرا می‌شود، سرمایه‌گذاران می‌توانند انتظار داشته باشند که برخی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در دسترس نباشند، اما افق‌های جدیدی نیز در این دنیای نو گشوده می‌شوند.

این امر می‌تواند به معنی آن باشد که تولید‌کنندگان محلی نفت و گاز مانند سانتوس و وودساید در مسیر طولانی‌تری قرار بگیرند (مهم نیست که آنان به‌واسطه ارزش‌گذاری پس از فروپاشی قیمت‌های انرژی در سال جاری چقدر ارزان شده‌اند). اما برخی از شرکت‌های دیگر، از باقی‌‌ماندن در فضای کنونی بازار نفت بهره‌مند می‌شوند. سهام شرکت کانتاس در سال ۲۰۱۵، بیش از ۶/ ۳۴ درصد افزایش یافته است. شرکت کلتکس نیز موقعیت خوبی دارد و از قیمت‌های پایین نفت بهره‌مند شده است. این شرکت در سال‌های اخیر مشغول پالایش و انتقال محصولات از تولید‌کننده به خرده‌فروش بوده است. این سودهای کسب شده، موجب شده است که شرکت به رکورد سودی در سال ۲۰۱۵ دست یابد.

پول اضافی برای خرج کردن

پل تیلور، مدیر پرتفولیوی موسسه استرالیایی فیدلیتی می‌گوید: بیش از همه می‌توان گفت که قیمت پایین نفت برای مصارف داخلی خوب باشد. او در ادامه می‌گوید: «مراکز تفریحی نیز در محیطی که قیمت نفت پایین است بهتر عمل می‌کنند.» تیلور می‌گوید: «از آنجا که انتظار می‌رود ارزش دلار استرالیا پایین باقی بماند، احتمالا خدماتی وجود دارند که افراد پول بیشتری را صرف آنها کنند تا اینکه آن را برای مصارف سوخت پس‌انداز کنند؛ همچنین رستوران‌ها، تعطیلات داخلی و خدمات افزایش چشمگیری خواهند داشت.»

شرکت‌هایی که از این اتفاقات سود می‌برند، مانند کراون و استار، هتل و گروه تفریحی مانترا و دهکده رودشاو هستند. به‌علاوه، مالک جدیدترین پارک آبی سیدنی نیز در این بین قرار می‌گیرد. جان کارلبرگ مدیر پرتفولیوی مدیریت سرمایه‌گذاری آلفینیتی می‌گوید: «در حالی که تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره کوتاه‌مدت اثر مستقیمی بر قیمت نفت ندارد، این نرخ‌ها موجب افزایش سیکل‌ و چرخه‌ها می‌شوند که در نهایت فشاری در جهت کاهش قیمت کالاها وارد می‌کند.» در حالی که کارلبرگ تاکید می‌کند مازاد عرضه نفت در سطح جهان، نفت و قیمت‌های آن را به سطوح تاریخی پایینی می‌کشاند، اضافه می‌کند که تغییرات ارزی که به واسطه تصمیم مهم فدرال‌رزرو و افزایش تدریجی نرخ بهره ایجاد می‌شوند، تقریبا می‌توانند به بدتر شدن وضع قیمت‌های پایین در سال ۲۰۱۶ دامن بزنند.

پویایی مازاد عرضه

فروش ارزان نفت پس از نشست هفته قبل کشورهای صادر‌کننده نفت یا همان اوپک تشدید شد. در این نشست، اعضای اوپک تایید کردند که تولید فعلی را حفظ کنند. این تصمیم در حالی گرفته می‌شود که مازاد عرضه جهانی نفت وجود دارد. پس از تصمیم بانک مرکزی آمریکا در مورد نرخ بهره، قیمت تک محموله‌های نفت خام برنت به کمتر از ۳۷ دلار آمریکا در هر بشکه سقوط کرد و به کف قیمت جدیدی رسید که در طول بحران مال جهانی نیز دیده نشده بود. مازاد عرضه در تعیین قیمت نفت در سال آینده همچنان موثر خواهد بود، اما افزایش دلار آمریکا فشار مضاعفی بر کاهش قیمت نفت وارد می‌آورد. کارلبرگ شرح می‌دهد که از نظر سنتی وقتی که نرخ بهره در آمریکا بالا برود، سهام ادواری بیشتری عملکرد خوبی دارند زیرا معمولا نرخ بهره به این دلیل بالا می‌رود که گمان می‌رود رشد اقتصادی قوی است. این موقعیت بی‌نظیری است که افزایش نرخ بهره در محیطی اعمال شود که لازم نیست چیزی کاهش پیدا کند. وی اضافه می‌کند که تقویت ارزش دلار به‌طور اجتناب‌ناپذیری (اگر نرخ‌های بهره در ۱۲ ماه آینده با رشد اقتصاد آمریکا دوباره اضافه شوند) اثر بیشتری بر نفت و قیمت‌های انرژی دارد. در این چارچوب، در محیطی که هر بشکه نفت به زیر ۵۰ دلار رسیده است تولید‌کنندگان بزرگ نفت و گاز شامل وودساید، اویل سرچ و سانتوس به تلاش برای خلق جریان نقدی ادامه می‌دهند، در حالی که بازپرداخت بدهی و مسوولیت‌های سود تقسیم شده شکل می‌گیرند.

متیو اسمیت

منبع: afr.com