داغ‌ترین موقعیت‌های سرمایه‌گذاری جهان  در ایران

الیاس گونزالس مدیر عامل شرکت سارایه اسپانیا ایران کشوری وسیع با ویژگی‌های جمعیت‌شناسی مثبت است که پتانسیل زیادی برای رسیدن به بقیه کشورهای در حال توسعه جهان دارد، علاوه بر این، قروض این کشور اندک است. این کشور به مدت چند دهه به عمد از بازارهای جهانی دور نگه داشته شده. دولت یازدهم پس از روی کار آمدن، از قصد خود برای ارتباط دوباره با کشورهای خارجی و باز کردن درهای کشور به روی سرمایه‌های برون‌مرزی سخن گفته است. اگر همه چیز خوب پیش رود و تحریم‌ها به شکل کامل برداشته شوند ایران مطمئنا به سرعت به یکی از داغ‌ترین موقعیت‌های سرمایه‌گذاری جهان در طول ۲۰ سال آینده تبدیل خواهد شد و ملت ایران می‌تواند به سرعت در جاده پیوستن به یکی از ملل مترقی گام بردارد. پایه‌های اقتصاد ایران به خوبی هر اقتصاد رو به رشد دیگری هستند و شاید حتی بهتر. جمعیت ایران ۷۸ میلیون نفر است. بیش از هر یک از اقتصادهای در حال رشد اروپای شرقی. تولید ناخالص داخلی این کشور همین حالا هم معادل ۴۳۷ میلیارد دلار است که رقم کلانی محسوب می‌شود.

ایران بیست و هفتمین اقتصاد بزرگ دنیا و کم‌وبیش در حد آرژانتین و تایوان و جلوتر از اتریش و تایلند است. بالاتر آنکه ایران پتانسیل این را دارد که ظرف مدت نسبتا کوتاهی این ظرفیت‌ها را دو برابر کند. موقعیت استثنایی جغرافیایی ایران واضح‌تر از آن است که نیاز به توضیح داشته باشد، قرار گرفته شدن ایران بین اروپا و روسیه و در وسط بازارهای در حال رشد منطقه و نزدیکی به آسیا و آفریقا به گونه‌ای که به راحتی بتواند با آنها تجارت کند. امتیازهای دیگر که باید به این همه افزود سطح تحصیلات مردم ایران است که بالاتر از حد متوسط است و همچنین ارزش بالای منابع طبیعی آن.

این مختصات عالی و کم نظیر که کمتر بازار دیگری در دنیا از آن بهره‌مند است چشم‌انداز فوق‌العاده جذاب و وسوسه‌کننده‌ای برای سرمایه‌گذاری در ایران به وجود آورده است. فولاد یک صنعت کلیدی در رشد کشورها به حساب می‌آید و در حال حاضر امیدوارکننده‌ترین نیز به حساب می‌آید، چرا که ایرانی‌ها قادرند طیف کاملی از محصولات مورد نیاز این صنعت از مواد خام گرفته تا محصولات تمام شده را به تنهایی و قائم به ذات تولید کنند.

ایران به لحاظ معادن یکی از ۱۵ کشور برتر دنیا است و در حال حاضر با بیش از ۱۵۹ کشور دنیا روابط صادرات دارد. بیش از ۳۰ درصد صادرات غیر نفتی این کشور به طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط معادن تامین می‌شود. ۱۰۰ هزار نفر به طور مستقیم و حدود ۵۰۰ هزار نفر به طور غیرمستقیم در این زمینه مشغول به کار هستند. این اعداد و ارقام نشانه‌ای از قدرت بالای بخش‌های معدن و فولاد در این کشور است. ایران به لحاظ ذخایر سنگ آهن نهمین کشور برتر دنیا است و خروجی سالانه آن در این بخش معادل ۳۵ میلیون تن در سال است که می‌تواند با کمک بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری بیشتر، از این میزان نیز فراتر رود. اگرچه ۹۰درصد معادن کشور و صنایع وابسته به آن متعلق به دولت است، بر اساس ماده/ بند ۴۴ قانون اساسی تشویق خصوصی‌سازی آغاز شده است.

حالا با این همه مواد معدنی چه باید کرد؟ حقیقت این است که علاوه بر همه آنچه گفته شد، ایران از نظر انرژی نیز ابر قدرت است ومزایای بی شمار دیگری دارد که باید به شکلی مناسب از آنها بهره‌برداری شود تا استفاده از منابع طبیعی و غنی این کشور بهینه‌سازی شود. شرایط اقتضا می‌کند ایرانیان سنگ آهن تولید شده موجود در کشور را به محصولات تمام شده تبدیل کنند و از این طریق میزان پول در گردش ملی را به بالاترین میزان برسانند.

به این منظور، لازم است ماشین‌آلات و تجهیزات به شکلی مناسب مدرنیزه شوند و این از طریق افزایش سرمایه‌گذاری دولتی و جذب بخش خصوصی میسر است. اگر این‌گونه شود بازاری رقابتی خلق خواهد شد که ایران را به طور قطع به جایگاه شایسته خود در صنعت فولاد خواهد رساند. نقشی که گروه سارایه مدت‌ها است در حال ایفای آن است معرفی و به‌کار‌گیری بروز‌ترین فناوری و دانش تجربی اروپا در ایران است تا از این راه تجهیزاتی که برای توسعه محصولات فولاد نیاز است به شکل بومی و در داخل خود کشور تولید شود.

شیوه‌ای که گروه سارایه از ۸ سال پیش برای عملی کردن این طرح در جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته است ایجاد تیمی از متخصصان و aکارگاهی است که تجهیزآلات طراحی شده در آن به تولید برسند. از آنجا که این امر در گذشته در ایران سابقه نداشته است و تجربه داخلی در این زمینه اندک است، تیم فنی ما در ایران به شکل همه جانبه‌ای از طریق مهندسان ارشد و فوق‌العاده با تجربه گروه سارایه در اسپانیا، حمایت می‌شود.

۶۰ سال تجربه در امر عرضه و طراحی در صنعت فولاد، تعداد بی‌شماری مراکز فروش، حضور در ۸ کشور اصلی بازار صنعت فولاد و تیمی چند ملیتی متشکل از بیش از ۶۵۰ متخصص، گروه سارایه را برای تامین قطعات یدکی و خلق پروژه‌های کلید به دست، به مرجعی منحصر به فرد در کشور ایران کرده است.

تمرکز گروه سارایه بر صنعت تولید و تبدیل انرژی و بخش فولاد است. صنعت فولاد در ایران به لحاظ موقعیت‌های تجاری پتانسیل بسیار بالایی دارد. می‌شود گفت همه می‌دانند ایران کشوری است ثروتمند با طیف وسیعی از بخش‌های بازرگانی قدرتمند مانند نفت، گاز، صنایع پتروشیمی، ریخته گری، پردازش فلزات، ساخت و‌ساز و.... انرژی تجدیدپذیر نیز فرصت‌های تجاری بی‌شمار دیگری را در بازار این کشور کلید خواهد زد که از جمله آنها عبارتند از: بازیافت (مواد زائد)، زیست توده، انرژی بادی، خورشیدی و... فرصت‌ها پیش روی ما قرار دارند باید از آنها به نحو احسن

استفاده کرد.