برچیدن قوانین دست و پاگیر
شاید بتوان گفت سه چالشی که امروز برای پتروشیمی‌ها به‌عنوان مساله مطرح است، اساسا چالش نیست و می‌توان با کمی تغییر استراتژی‌ها و اتخاذ روش‌های درست آنها را به فرصت‌های خوبی برای رقابت در منطقه بدل کرد.

به‌عنوان مثال کاهش قیمت نفت، چالشی جهانی است و مساله‌ای مربوط به ایران نیست و برای رقبا نیز پیش آمده است بنابراین کسانی توانمندتر در این عرصه خواهند بود که از استراتژی‌های دقیق بهره بگیرند. در مقابل کاهش قیمت نفت ایران مزایای دیگری همچون نزدیکی خوراک به محل مصرف، قیمت ارزان‌تر خوراک در ایران به نسبت نقاط دیگر دنیا و وجود توانمندی‌های فنی ایران در بحث‌های واحدهای پتروشیمی دارد که این مزایا موضوع کاهش قیمت نفت را پوشش می‌دهد. به اعتقاد من اگر به درستی مجموعه‌های پتروشیمی در حال احداث و مجموعه‌های پتروشیمی فعال بتوانند از این مزایا بهره‌مند شوند حتما نسبت به رقبا از جایگاه بالاتری برخوردار خواهیم بود.

در موضوع تعیین قیمت خوراک نیز باید تاکید کرد اگر استراتژی کشور پرهیز از خام‌فروشی است، باید تلاش کنیم تا این هدف محقق شود و محصولاتی با ارزش افزوده بالا به خارج از کشور صادر شود. بنابراین وزارت نفت باید قیمت‌ها را طوری تعیین کند که توان رقابتی برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی ایجاد کرده و به آنها این فرصت را بدهد تا با بیشترین ارزش افزوده محصولات خود را تولید و صادر کنند.فراموش نکنیم وقتی خوراک را با قیمت پایین در اختیار مجتمع‌های پتروشیمی قرار می‌دهیم این فرصت را در اختیار کشور گذاشته‌ایم تا محصول نهایی بیشتری تولید کرده و از خام‌فروشی پرهیز کنند. جدای از اینکه این فرآیند به اشتغال‌زایی کمک شایانی در کشور می‌کند بلکه سودآوری مالی زیادی نیز برای کشور خواهد داشت. به اعتقاد من اگر امروز درصدی روی نرخ خوراک ارفاق شود و قیمت پایین تعیین شود در آینده بهره‌ زیادی را برای کشور به دنبال خواهد داشت.

نرخ خوراک امروز چالشی تمام‌نشدنی برای پتروشیمی‌های فعال در کشور است و دولت باید تدبیری بیندیشد که هر چه سریع‌تر این چالش رفع شود.چرا که با توجه به رفع تحریم‌ها و توجه سرمایه‌گذاران برای ورود به صنعت پتروشیمی در ایران بهتر است مسائلی همچون نرخ خوراک پتروشیمی‌ها شفاف شود.اما درباره چالش سوم سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی با توجه به شرایط پس از تحریم نیز باید گفت خوشبختانه ایران جذابیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی دارد اما سرمایه‌گذاران همواره به دنبال فضای جذاب‌تر برای سرمایه‌گذاری هستند به این منظور باید از شدت قوانین دست و پاگیر کم شود. در زمان حاضر سرمایه‌گذاران داخلی نیز از وجود قوانین دست و پاگیر و انواع و اقسام قوانین در زمینه سرمایه‌گذاری خسته شده‌اند چه رسد به اینکه ما بخواهیم سرمایه‌گذار خارجی را نیز به کشور وارد کنیم و این قوانین را به نوع دیگری برای آنها نیز ایجاد کنیم.

بهترین مسیر برای جذب سرمایه‌گذاران چه داخلی و چه خارجی تسهیل فضای کسب و کار و فضای سرمایه‌گذاری است. من فکرمی‌کنم سرمایه‌گذاران خارجی توجه ویژه‌ای به این دارند که سرمایه‌گذاران داخلی در چه محل‌هایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا آنان نیز از این موضوع تبعیت کرده و به سمت سرمایه‌گذاری در آن بخش گام بردارند. بنابراین با تسهیل فضای کسب و کار باید زمینه ورود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را فراهم کنیم.

غلامرضا مستجاب‌الدعوه
مدیرعامل پتروشیمی بوشهر