گروه بنگاه‌ها، لیلا اکبرپور: هفته منتهی به بیستم فوریه، هفته سرنوشت‌سازی برای کلوپ‌های P&I در دنیاست، زیرا زمان سررسید شدن قراردادهاست و مذاکرات برای عضویت یک سال دیگر در کلوپ‌ها آغاز می‌شود. (کلوپ P&I یا صندوق حمایت و غرامت) این در حالی است که خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه نفت اویل پرایس نوشته است: «فقدان شفافیت در تحریم‌ها مانع فعالیت بیمه‌گران برای بیمه محموله‌های نفت ایران است.»

این پایگاه خبری در گزارشی به موانع بیمه‌ای صادرات نفت ایران و انتقال محموله‌های نفتی کشور پس از لغو تحریم‌ها پرداخته و نوشته است: پوشش بیمه‌ای می‌تواند صادرات نفت ایران را مختل کند؛ ممکن است آمریکا و اروپا تحریم‌های نفتی و مالی ایران را ماه گذشته لغو کرده باشند، اما شرکت‌های بیمه پوشش‌دهنده نفتکش‌ها که باید نفت ایران را انتقال دهند، با چالش جدیدی به شکل مقررات دست و پا گیر مواجه شوند.» این هشدار نباید ما را به اشتباه بیندازد چون هدف «پایگاه خبری نفت اویل پرایس» از انتشار این خبر هدایت ناوگان دریایی ایران به سمت کلوپ‌های P&I اروپا و آمریکا است.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، استفاده از دلار آمریکا در صنعت بیمه که محموله‌های نفت ایران را بیمه می‌کند، تحریم‌های باقی مانده را نقض می‌کند؛ چراکه اتحادیه حمایت و پرداخت غرامت دوجانبه مالکان کشتی بخار آمریکا لیدر گروه بین‌المللی حمایت و پرداخت خسارت است و از آنجا که توتال برای خرید روزانه ۱۶۰ هزار بشکه نفت از ایران توافقی را امضا کرده است، بنابراین بهره‌مندی از پوشش کلوپ آمریکا امکان دارد. اما ایران در دوران تحریم به همت بیمه مرکزی ایران و مشارکت شرکت ملی نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موسسه P&Iکیش (موسسه حمایت و غرامت) تشکیل داد و توانست مشکل بیمه‌های مسوولیت مالکان کشتی را حل کرده و در دوران تحریم نفت و زیرمجموعه‌اش تحت پوشش همین کلوپ به مقصد خریداران صادر شود. این کلوپ غیرانتفاعی است و به‌صورت تعاونی اداره می‌شود و سودآوری برای هیچ شخص حقیقی و یا حقوقی ندارد. با آغاز تحریم‌ها علیه شناورهای ایرانی، کشور ابتدا به خرید پوشش بیمه از آسیای شرقی دل بست؛ اما در اولین مذاکرات متوجه شد بیمه‌گر آسیای شرقی هم تحت نظارت همان گروه هست و برای همکاری با ایران از استقلال کافی برخوردار نیست، این تهدید تبدیل به فرصتی برای شکل‌گیری کلوپ p&i ایرانی شد که در حال حاضر از ۱۵ میلیون تن ظرفیت شناورها در ایران بیش از ۸ میلیون تن تحت پوشش این کلوپ قرار دارد.

۹۰ درصد تناژ شناورهای دنیا سال‌ها است تحت کلوپ‌های بین‌المللی اروپا و آمریکا (که چند سالی است ژاپن را هم به‌عنوان عضو جدید پذیرفته‌اند) قرار دارد. این گروه از پذیرفتن چین امتناع کرد و کلوپ p&I کره نیز ۱۶ سال است که به ظرفیت داخلی کشورش سرویس می‌دهد. کلوپ p&I ترکیه نیز سه سال است تشکیل شده و ۸ هزارشناور تفریحی ترکیه را تحت پوشش دارد. تمام کلوپ‌های p&I از مالیات معاف هستند، کره در سال ۲۰۱۵ مبلغ ۵۰ میلیون دلار به کلوپ p&I یا صندوق حمایت و غرامت خود کمک بلاعوض کرد. وزارت راه ترکیه برای حمایت از این کلوپ به مالکان شناورها اعلام کرده است در صورت عضویت در کلوپ P&I ترکیه‌ از پرداخت مالیات سوخت معاف هستند، این در حالی است که کلوپ p&I کیش در ایران سابقه چهارساله دارد و در موقعیت مشابهی با سایر کلوپ‌ها نیست؛ زیرا در اوج تحریم‌ها علیه ایران تاسیس شده و تقریبا هیچ یک از این حمایت‌ها را پشت ‌سر خود ندارد.

به اعتقاد کارشناسان بیمه‌های داخلی، به موازات از سرگیری همکاری با بیمه‌گران خارجی باید از تشکل‌هایی که دوران تحریم ایجاد شدند حمایت کنیم، در این برهه زمانی هر چه میزان تناژ تحت پوشش در کلوپ P&I افزایش یابد، حق عضویت نیز کاهش می‌یابد؛ به‌طوری‌که اگر تمام ظرفیت ۱۵ میلیون تن داخل تحت پوشش کلوپ قرار گیرد بدون تردید کلوپ از توانگری مالی بهتری برخوردار می‌شود و حق عضویت‌ها کاهش می‌یابد و می‌تواند با همکاری بازار داخلی (بیمه مرکزی ایران و ۱۳ شرکت بیمه تجاری) و بیمه‌گران اتکایی دنیا مازاد ریسک را به‌صورت اتکایی واگذار کند.