صف‌شکنی در تقاضای ارزی
مدیر نظارت ارز بانک مرکزی با تشریح تحولات ایجاد شده در حوزه نقل‌وانتقالات ارزی و مبادلات تجاری در پسابرجام، مهم‌ترین نتیجه برجام در حوزه ارزی را کاهش صف‌های تقاضای ارزی عنوان کرد. ایجاد صف برای تهیه ارز دولتی، در سال‌های گذشته یکی از راه‌های به‌وجود آمدن رانت بود. حال به گفته این مقام مسوول در بانک مرکزی، با گشایش روابط کارگزاری با کشورهای خارجی این موضوع منتفی و دیگر نمی‌تواند بستر ایجاد مفسده اقتصادی شود. مشکلات ارزی در پیشابرجام

مدیر نظارت ارز بانک مرکزی در گفت‌وگو با سایت بانک مرکزی به چند مشکل اصلی که قبل از رفع تحریم‌ها در حوزه ارزی و بانکی وجود داشت، اشاره کرد و گفت: پیش از اجرایی شدن برجام و به دلیل وجود تحریم‌ها باوجود در اختیار داشتن منابع ارزی مناسب، نظام بانکی کشور با مشکلات بسیاری در رابطه با نقل‌وانتقال ارزی مواجه بود. محمد دارابی یکی دیگر از مسائل و مشکلات ارزی در دوران تحریم‌های اقتصادی کشورهای جهانی علیه ایران را عدم همکاری کارگزاران بین‌المللی در نقل‌وانتقالات ارزی عنوان کرد که به‌زعم او موجب بروز مشکلات متعددی برای تامین ارز مورد نیاز تجار شده بود. به گفته دارابی این موضوع باعث شده بود که انتقال ارز‌ به کشورهای ذی نفع و واردکننده کالا، هزینه‌های قابل ملاحظه‌ای را برای فعالان اقتصادی به همراه داشته باشد.


۴ مزیت جدید پسابرجام در حوزه ارزی

به گفته مدیر نظارت ارز بانک مرکزی «خوشبختانه در شرایط پسا برجام با اقدامات بانک مرکزی و همکاری وزارت امور خارجه، سرعت ارائه خدمات در این‌باره افزایش یافته است.» دارابی در این زمینه به 4 نتیجه جدید که در حوزه ارزی به مدد رفع تحریم‌ها ایجاد شده اشاره کرد. وی یکی از مزیت‌های اصلی در این زمینه را افزایش سرعت ارائه خدمات ارزی عنوان کرد و گفت: اکنون شرایط به گونه‌ای است که درخواست‌های ارزی در کمتر از 72 ساعت پاسخ داده می‌شود. وی با بیان اینکه درحال حاضر درخواست‌کنندگان ارز هیچ مشکلی برای تخصیص ارز خود ندارند، افزود: با توجه به زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های ایجاده شده در دوران پسابرجام، تلاش کردیم به درخواست‌های مورد نیاز تجار و تولیدکنندگان برای تامین ارز مورد نیاز در اروپا و آسیا، در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ دهیم.


کاهش صف تقاضاهای ارزی

یکی از مهم‌ترین نتایجی که پس از امضای برجام در زمینه ارزی رخ داده است و محمد دارابی هم به آن اشاره می‌کند کاهش صف‌های تقاضای ارزی است. به گفته دارابی در زمان تحریم‌ها، تجار برای تامین ارز خود مجبور بودند در کشورهایی مانند ترکیه و یا سایر کشورهای اروپایی با صف‌های طولانی تقاضا مواجه شوند؛ موضوعی که محمود بهمنی، رئیس کل سابق بانک مرکزی قبلا از آن به‌عنوان زمینه‌ای برای ایجاد رانت صحبت کرده بود. حالا با اعلام این مسوول بانک مرکزی با اقدامات صورت گرفته و گشایش روابط کارگزاری با کشورهای خارجی این موضوع دیگر نمی‌تواند بستر ایجاد مفسده اقتصادی شود.


تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان

دارابی یکی دیگر از گشایش‌های بعد از تحریم را تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان دانست. وی در این زمینه به آمارهای موجود در زمینه تغییرات رخ داده شده در میزان گواهی‌های ثبت آماری تایید شده در دو زمان ماقبل تحریم و بعد از آن اشاره کرد و گفت: آمارها خود گویای تغییرات رخ داده هستند؛ با نگاهی به آمار می‌توان دریافت که یورو و لیر ترکیه با تقاضای فراوانی روبه‌رو بوده است که پس از برجام این تقاضا به خوبی پاسخ داده شد. وی با بیان اینکه از ابتدای سال 94 و طی مدت 10 ماه و تا 26 دی که مصادف با اجرایی شدن برجام بود، 45 درصد از ارز مورد نیاز واردکنندگان تامین شد، ادامه داد: این در حالی است که 55 درصد ارز‌‌های یورو و لیر ترکیه در سال گذشته طی 2 ماه پس از اجرایی شدن برجام تخصیص شده است. به گفته دارابی این آمار نشان‌دهنده بهبود شرایط و افزایش حجم تامین ارز واردات است. ضمن آنکه در حال حاضر پس از اجرایی شدن برجام، روابط کارگزاری با کشورهای مختلف ایجاد شده است.


ایجاد روابط کارگزاری در قلب اروپا

به گفته دارابی چهارمین مزیت گشایش‌های صورت گرفته در پسابرجام برای بانک‌ها ایجاد روابط کارگزاری در کشورها اروپایی است. دارابی به این موضوع که در حال حاضر شاهد گسترش روابط و افزایش تعداد کارگزاران در کشور هستیم، اشاره کرد و افزود: اکنون و در قلب اروپا روابط کارگزاری‌ در کشورهایی مانند سوئیس، ایتالیا، آلمان و بلژیک برقرار شده که این امر ضمن تسریع فعالیت‌های اقتصادی، موجب افزایش همکاری‌ها با سایر کشورهای اروپایی شده است.


قادر به تامین ارز کالاهای مورد نیاز هستیم

مدیر نظارت ارز بانک مرکزی همچنین درخصوص برنامه این بانک در پسابرجام در زمینه تخصیص ارز به واردکنندگان که همیشه یکی از مهم‌ترین نگرانی‌هایی تولیدکنندگان بوده است، گفت: باتوجه به هماهنگی‌ها و اقدامات انجام شده در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی توسط بانک مرکزی از طریق بانک‌های عامل تامین می‌شود. دارابی با بیان اینکه در گذشته در زمینه واردات کالاهای اساسی مانند غذا، دارو و تجهیزات پزشکی با مشکلاتی مواجه بودیم، افزود: خوشبختانه امروز این مشکل رفع شده است و قادر به تامین ارز کالاهای مورد نیاز هستیم.


تاثیر آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده بر روابط ارزی

دارابی در ادامه به تاثیر آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده بر روابط ارزی ایران اشاره داشت و به نحوه تخصیص دارایی‌ها به فعالیت‌های مختلف پرداخت. وی توضیح داد: این دارایی‌ها آزادی عمل بیشتری را برای بازرگانان در نقاط مختلف دنیا ایجاد و فعالیت‌های تجاری را برای آنان تسهیل می‌کند. به گفته وی درحالی که در دوران تحریم هزینه نقل‌وانتقالات برای بازرگانان بالا بود و این نکته روی قیمت تمام شده کالا اثر می‌گذاشت، اما امروز با وجود اینکه در شرایط کنونی نقل‌وانتقالات ارزی از طریق چند بانک اروپایی صورت می‌گیرد، این امر باعث شده تا هزینه تمام شده کالا کاهش یابد.