پالایشگاه‌های هند در پی تاخیر در یک کانال بانکی برای پرداخت بدهی ایران، به بانک دولتی هند و بانک EIH آلمان روی برده‌اند تا روند پرداخت میلیاردها دلار از بدهی نفتی به تهران را تسریع کنند. به گزارش «ایسنا»، پالایشگاه‌ها در هند که بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران پس از چین است، پس از اینکه کانال‌های بانکی و بازرگانی پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی در ژانویه گشوده شد، ماه گذشته تسویه حدود ۶/ ۶ میلیارد دلار بدهی نفتی به ایران را از سرگرفتند. نخستین پرداخت در ماه میلادی گذشته توسط بانک دولتی یونیون هند از طریق هالک بانک ترکیه انجام گرفت. هالک بانک پیش از اینکه تحریم‌های اروپایی علیه تهران در فوریه سال ۲۰۱۳ تصویب شود، یکی از کانال‌های مورد استفاده برای پرداخت پول واردات نفت ایران بود. اما به گفته منابع آگاه، یونیون بانک چند روز پیش از آغاز پرداخت بدهی پالایشگاه‌ها، از آنها خواست محدودیت اعتبار یا سپرده‌شان به روپیه را افزایش دهند که پالایشگاه‌ها را نسبت به تاخیر در پرداخت بدهی‌شان نگران کرد.

پرداخت به موقع بدهی ایران نه‌تنها برای تامین نفت خام در آینده اهمیت دارد؛ بلکه به شرکت‌های هندی در سرمایه‌گذاری در ایران کمک می‌کند و روابط تجاری میان تهران و دهلی نو را تحکیم خواهد کرد. منابع آگاه در دولت و شرکت‌های هندی به رویترز اظهار کردند پالایشگاه‌ها از ژوئن در حال پرداخت بدهی خود از طریق بانک دولتی هند (SBI) و EIH آلمان هستند که سریع‌تر انجام می‌شود؛ زیرا حساب‌های اصلی بیشتر پالایشگاه‌ها در بانک دولتی هند است.

یک مقام بلندپایه در یونیون بانک هند تایید کرد که این بانک دیگر در پرداخت بدهی ایران همکاری نمی‌کند، اما حاضر به ارائه جزئیات بیشتر نشد. هالک بانک ترکیه و EIH آلمان هم در این باره اظهارنظر نکرده‌اند. ماه گذشته شرکت دولتی پالایشگاه و پتروشیمی مانگلور (MRPL)، شرکت نفت هند و هندوستان پترولیوم مجموعا ۷۷۰ میلیون یورو از بدهی خود را از طریق یونیون بانک و هالک بانک به شرکت ملی نفت ایران تسویه کردند. تاکنون پالایشگاه‌های دولتی هند در تسویه بدهی نفتی به ایران پیشرو بودند و پس از اینکه بانک مرکزی هند برای پالایشگاه‌ها سقف هفتگی برای خرید ارز به‌منظور پرداخت بدهی ایران تعیین کرد، قصد دارند زودتر بدهی خود را تسویه کنند.

هند با هدف جلوگیری از فشار بر ارزش روپیه، سقف خرید هفتگی دلار برای پالایشگاه‌ها را ۵۰۰ میلیون دلار تعیین کرده است. بر همین اساس، شرکت اسار اویل در ماه ژوئن تسویه حدود ۲۶۰ میلیون دلار بدهی در هفته را آغاز کرد و پس از آن شرکت MRPL حدود ۲۰۰ میلیون و شرکت نفت هند حدود ۳۰ میلیون دلار را تسویه کردند در حالی که باقی بدهی تسویه شده مربوط به شرکت HPCL بود. به گفته منابع آگاه، از ابتدای ماه میلادی جاری تاکنون شرکت‌های MRPL و نفت هند حدود ۳۳۰ میلیون دلار از بدهی خود را از طریق بانک EIH تسویه کردند. اسار اویل که بزرگ‌ترین مشتری هندی نفت ایران است، حدود سه میلیارد دلار بدهی دارد و تنها ۱۰۰ میلیون دلار از این میزان را تسویه کرده است. پالایشگاه‌های هندی سال گذشته از طریق یک کانال پرداخت موقتی که پس از امضای توافق هسته‌ای مقدماتی ایجاد شد، حدود سه میلیارد دلار از طلب نفتی ایران را در ۶ نوبت پرداخت کردند.