کاهش نرخ سود تسهیلات تا چند روز آینده

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: تا چند روز آینده نرخ سود تسهیلات بانکی کاهش می‌یابد.رئیس‌کل بانک مرکزی در مصاحبه‌ای با رادیو گفت‌وگو با اشاره به توافق بانک‌ها برای کاهش ۳ واحد درصدی نرخ سود سپرده‌ها اظهار کرد: نرخ سود تسهیلات هم تا چند روز آینده کاهش می‌یابد.این سخن سیف اولین موضع رسمی سیاست‌گذار در مواجهه با تصمیم مدیران بانکی است.

پیش از این دو نهاد بانکی کشور در قالب شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و کانون بانک‌های خصوصی برای کاهش نرخ سود سپرده تا سطح ۱۵ درصد از ابتدای تیر ماه توافق کردند.بانک مرکزی این تصمیم را در راستای مصوبه شورای پول اعتبار اعلام کرد. براساس مصوبه شورا سقف نرخ سود سپرده‌های یکساله ۱۸درصد است و بانک‌ها زیر این سطح می‌توانند با یکدیگر رقابت کنند.

البته نرخ ۱۸ درصد مصوب شورای پول و اعتبار نیز از دل تصمیم بانک‌ها در ۲۷ بهمن ۹۴ بیرون آمد. اما پس از تصمیم بانک‌ها برای کاهش نرخ سود سپرده‌ها از اول تیر برخی کارشناسان مطالبه کاهش نرخ سود تسهیلات را مطرح کردند. در حال حاضر براساس مصوبه شورای پول و اعتبار حداکثر نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی بانک‌ها و موسسات اعتباری معادل ۲۰ درصد و سقف نرخ سود مورد انتظار عقود مشارکتی هنگام عقد قرارداد بین بانک‌ها و موسسات اعتباری و مشتری معادل ۲۲ درصد است.

موضع رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تنظیم نرخ سود تسهیلات با نرخ سود سپرده گرچه خواسته فعالان اقتصادی و کارشناسان تلقی می‌شود، اما با یک دغدغه همراه است. به باور کارشناسان تنظیم نرخ سود تسهیلات باید به‌گونه‌ای باشد که به رسیمت شناخته شدن رقابت از سوی بانک مرکزی را با خدشه روبه‌رو نکند.

در واقع سقف نرخ سود تسهیلات نباید به‌گونه‌ای باشد که از آن مسیر بانک‌ها وادار به پرداخت نرخ سود سپرده واحد شوند. این دغدغه از آن جهت مطرح می‌شود که در سال‌های قبل برخی بانک‌ها با وجود تفاهم بر پرداخت نرخ سود یکسان اقدام به دور زدن نرخ‌های سود سپرده کردند. نتیجه این دور زدن در نرخ سود تسهیلات نیز بروز پیدا کرد.بنابراین اگر رقابت در بازار پول به رسمیت شناخته شده تنظیم فاصله نرخ سود تسهیلات و نرخ سود سپرده نیز باید در این چارچوب انجام شود.