صنعت بیمه در سه ماه نخست امسال حدود ۳۳ هزار میلیارد ریال خسارت پرداخت کرده که سهم بیمه‌های شخص ثالث و درمان بیش از ۶۰ درصد است.به گزارش بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه در فصل بهار سال جاری ۷/ ۳۲ هزار میلیارد ریال خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کردند که در مقایسه با ۳ ماه نخست سال قبل، ۹/ ۳۲ درصد رشد نشان می‌دهد.

همچنین بر اساس آمار دریافتی از شرکت‌های بیمه، در مدت یادشده ۴/ ۵۴ درصد از خسارت‌های بازار بیمه توسط بخش غیردولتی جبران شد و در این مدت شرکت‌های بیمه تعداد ۹/ ۶ میلیون مورد خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کردند که در مقایسه با بهار پارسال ۸/ ۲۶ درصد رشد داشته است. در مدت مورد بررسی ۶/ ۳۶ درصد از خسارت‌های بازار بیمه در رشته بیمه شخص ثالث و مازاد، ۴/ ۳۷درصد در بیمه درمان پرداخت شده است و بیمه زندگی حدود ۸/ ۷درصد از خسارت‌های پرداختی بازار بیمه سهم دارد. نسبت خسارت در این مدت معادل ۵/ ۶۲ درصد بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹/ ۵ واحد افزایش نشان می‌دهد. نسبت خسارت در هفت شرکت بیمه‌ای میهن، نوین، ایران، سینا، دانا، حافظ و ملت بالاتر از این میزان در بازار بیمه بوده است، ضمن اینکه سه رشته بیمه درمان با ۸/ ۱۷۶ درصد، بدنه اتومبیل ۳/ ۷۴ درصد و کشتی با ۵/ ۶۶ درصد نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه (با ۵/ ۶۲ درصد) داشتند.

پس از این رشته‌ها، نسبت خسارت دو رشته بیمه حوادث راننده و شخص ثالث - مازاد (با ۴/ ۵۴ و ۷/ ۵۰ درصد) بالاتر از این نسبت در سایر رشته‌های بیمه بوده اما پایین‌تر از نسبت خسارت بازار بیمه قرار دارد. حجم حق بیمه‌های تولیدی بازار بیمه با ۳/ ۲۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود ۴/ ۵۲ هزار میلیارد ریال رسید که سهم بخش غیردولتی از این مقدار حدود ۶۸ درصد بوده و ۳۲ درصد دیگر توسط بیمه ایران در نقش تنها شرکت بیمه دولتی تولید شده است. ۱۰ شرکت بیمه ایران، آسیا، پارسیان، البرز، دانا، کوثر، معلم، رازی، پاسارگاد و کارآفرین (هریک دارای سهم بالاتر از ۳ درصد) در مجموع ۱/ ۸۵ درصد از حق بیمه تولیدی بازار را به خود اختصاص داده‌اند.