گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: تا این تاریخ بیش از ۲/ ۱۱ میلیون تن گندم به‌صورت تضمینی از کشاورزان کشور به ارزش ۱۴ هزار میلیارد تومان خریداری شده است که تاکنون ۶ هزار میلیارد تومان از این رقم پرداخت شده است. به گزارش خبرگزاری فارس، مرتضی شهیدزاده دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران به اقدامات راهبردی بانک کشاورزی برای رشد اقتصادی اشاره کرد و گفت: بخش کشاورزی با توجه به آمارهای موجود، بالاترین نرخ رشد را در اقتصاد کشور داشته است. وی گفت: پیش از برجام و در زمان تحریم تنها ۴ کارگزاری این بانک در کشورهایی همچون ترکیه، هند و چین فعال بود؛ اما اکنون بیش از ۷۰ کارگزاری خارجی در کشورهای مختلف فعال شده‌اند.

پرورش ماهی در قفس با استفاده از زنجیره تامین و کشت متراکم متناسب با تکنولوژی‌های روز در آب‌های خلیج فارس و دریای خزر از جمله فعالیت‌های مهمی بود که بنا بر اعلام شهیدزاده در سال جاری انجام شده و ۱۸۰۰ هکتار آن اجرایی شده است. مدیرعامل بانک‌کشاورزی با اشاره به رقابت تنگاتنگی که در بازار بانکی کشور وجود دارد، تصریح کرد: با همه اینها توانسته‌ایم بیشترین منابع را جمع‌آوری کرده و در بخش اقتصادی بالاترین رشد را داشته‌ایم تا حدی که اکنون بیش از ۱۰ ماه ذخیره استراتژیک در محصولات اساسی کشاورزی داریم. وی همچنین از افزایش تولید آبزیان در کشور خبر داد و گفت: ۱۰ هزار تن آن اجرایی شده و امیدواریم تا آذرماه این رقم به ۲۰ هزار تن افزایش یابد.

شهید‌زاده همچنین از افزایش ضریب مکانیزاسیون از طریق خرید ماشین‌آلات کشاورزی خبر داد و گفت: افزایش بهره‌وری، پرورش دام و طیور نیز از جمله مواردی است که برای ما اهمیت دو چندانی دارد و امسال ۸۰۰ میلیارد تومان به این موضوع تخصیص داده‌‌ شده و سقفی برای آن قائل نشده‌‌ایم. مدیرعامل بانک کشاورزی از کاهش نرخ سود تسهیلات سرمایه‌گذاری این بانک از ۱۸ درصد به ۱۵ درصد در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: به‌رغم آنکه نرخ تمام شده ما بالاتر از اینهاست؛ اما توافق کردیم که نرخ سود تسهیلات را کاهش دهیم، تا حدی که در تسهیل کارکرد رتبه اول را در بین بانک‌ها داریم و تا ۱۵ شهریور کل تعهداتمان را در ارتباط با بنگاه‌های کوچک و متوسط انجام می‌دهیم.

شهیدزاده از اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار ارز از محل صندوق توسعه ملی خبر داد و گفت: این ارز با مصوبه مجلس در اختیار بانک کشاورزی با بهره کم قرار داده شده است که بنا داریم آن را صرف اصلاح الگوی آبیاری و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی کنیم که بخش‌های کوچکی از این گونه ارقام در سال‌های قبل در اختیار بانک‌های غیرتخصصی قرار می‌گرفت. وی یکی دیگر از کارهای مهم دولت در سال ۹۴ را افزایش سرمایه بانک کشاورزی عنوان کرد و افزود: سال گذشته ۵۰۰میلیارد تومان به سرمایه بانک کشاورزی اضافه شد و صددرصد آن تخصیص یافت که صرف پشتیبانی مالی و امنیت غذایی در کشور شود. مدیرعامل بانک کشاورزی همچنین از اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان از محل کارمزدهای بانک مرکزی برای افزایش سرمایه سه بانک خبر داد و گفت: این رقم برای بانک‌های ملی، سپه و کشاورزی در نظر گرفته شده بود که اکنون بیش از ۳ هزار میلیارد تومان آن برای افزایش سرمایه بانک کشاورزی در نظر گرفته شده است.