دنیای اقتصاد: بر اساس گزارش رسمی بانک‌مرکزی، در هفته منتهی به ۹ مهر، متوسط قیمت سه گروه غذایی گوشت مرغ، تخم‌مرغ و میوه‌های تازه با کاهش روبه‌رو بوده است که در این بین، افت قیمت گروه‌های «گوشت مرغ» و «میوه‌های تازه» نسبتا شدید و با نرخی شدیدتر از منفی ۶ درصد در یک هفته بوده است. این در حالی است که متوسط قیمت‌ها در گروه «تخم‌مرغ» هم در این هفته نزدیک به ۲ درصد بوده است تا این گروه هم در مقیاس یک ماهه، تورم ماهانه‌ای نزدیک به منفی ۱۰ درصد را تجربه کند. به‌نظر می‌رسد دلیل افت متوسط قیمت تخم‌مرغ در یک ماهه اخیر به دلیل کاهش ۴۳ درصدی صادرات تخم‌مرغ در نیمه اول سال جاری بوده که احتمالا سبب افزایش عرضه داخلی این گروه مواد غذایی شده و افت قیمتی را به همراه داشته است. علاوه بر این، براساس آخرین گزارش منتشر شده بانک مرکزی، دو گروه غذایی روغن نباتی و گوشت قرمز نیز تورم بالای یک درصد داشته‌اند که می‌تواند به دلیل شروع ماه محرم و افزایش تقاضای این دو گروه غذایی باشد. لبنیات نیز مشابه ۵ ماه گذشته با تغییر قابل‌ملاحظه‌ای مواجه نبوده است.

رشد قیمت 5 گروه از 11 گروه

بانک مرکزی گزارش جدید خود از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۹ مهر را منتشر کرد. نتایج به‌دست آمده از گزارش جدید بانک‌مرکزی نشان می‌دهد در میان ۱۱ گروه غذایی «لبنیات»، «تخم‌مرغ»، «برنج»، «حبوب»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت قرمز»، «گوشت‌مرغ»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن‌نباتی» متوسط قیمت ۵ گروه غذایی افزایش، ۴ گروه غذایی کاهش و ۲ گروه غذایی نیز بدون تغییر باقی مانده است. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در هفته منتهی به ۹ مهر متوسط قیمت ۵ گروه‌های غذایی افزایش یافته است که در میان آنها دو گروه روغن نباتی و گوشت قرمز تورم هفتگی بالای یک درصد را ثبت کرده‌اند. بر همین اساس در هفته مذکور به ترتیب نزولی، روغن نباتی به‌طور متوسط ۷/ ۱‌درصد، گوشت قرمز ۵/ ۱ درصد، سبزی‌های تازه ۹/ ۰ درصد، برنج ۴/ ۰ درصد و حبوب ۳/ ۰ درصد تورم هفتگی داشته‌اند.

جزئیات قیمت‌ها در اول پاییز

گزارش مذکور بیانگر آن است که در هفته منتهی به ۹ مهر در گروه روغن نباتی قیمت حلب ۵ کیلویی روغن نباتی جامد با ۹/ ۱ درصد افزایش با متوسط قیمت ۲۳ هزار و ۱۹۲ تومان و بهای هر لیتر روغن نباتی مایع معادل ۵/ ۱ درصد افزایش یافت و با متوسط قیمت ۵ هزار و ۲۰۰‌تومان در سطح شهر تهران به فروش رسید. در هفته مورد بررسی در گروه گوشت قرمز، گوشت گوسفند با استخوان با متوسط قیمت هر کیلو ۳۹ هزار و ۱۴۰ تومان تورم ۲/ ۱درصدی و گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان با متوسط قیمت ۳۶ هزار و ۷۴ تومان در سطح شهر تهران تورم ۹/ ۱ درصدی را ثبت کردند که در مجموع تورم ۵/ ۱ درصدی را برای این گروه همراه داشت. متوسط قیمت گروه سبزی‌های تازه در هفته منتهی به ۹ مهرماه، با افزایش ۹/ ۰ درصدی مواجه بود. در این گروه قیمت پیاز با ۷/ ۰ درصد کاهش و قیمت سبزی‌های برگی ثابت بود، ولی قیمت سایر اقلام این گروه افزایشی بین ۵/ ۰ درصد تا ۴/ ۵ درصدی داشت. بیشترین افزایش قیمت در این گروه متعلق به بادنجان بود که با متوسط قیمت هزار و ۵۲۱تومان در سطح شهر تهران عرضه شد و افزایش ۴/ ۵ درصدی را در هفته مذکور ثبت کرد. علاوه بر این، در هفته مورد بررسی، در گروه برنج قیمت برنج داخله درجه یک ثابت بود. بهای برنج وارداتی غیرتایلندی معادل ۸/ ۰ درصد و برنج داخله درجه دو ۹/ ۱ درصد افزایش یافت. در گروه حبوب قیمت عدس و لوبیا قرمز بدون تغییر بود. بهای نخود معادل ۲/ ۰ درصد کاهش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین ۲/ ۰ درصد تا ۴/ ۱ درصد افزایش داشت. گزارش جدید بانک مرکزی بیانگر آن است که در هفته مذکور متوسط قیمت ۴ گروه غذایی کاهش یافته است.

در هفته مذکور از میان این ۴ گروه غذایی سه گروه « گوشت مرغ » با ۳/ ۶ درصد، «میوه‌های تازه» با ۱/ ۶ درصد و «تخم مرغ» با ۲/ ۲ درصد کاهش تورم بیش از یک درصد را ثبت کردند. در هفته منتهی به ۹ مهر، قیمت قند بدون تغییر بود و بهای شکر معادل ۲/ ۰ درصد کاهش یافت که در مجموع تورم منفی ۱/ ۰ درصدی را برای گروه قند و شکر ثبت کرد. در هفته یاد شده متوسط قیمت گروه غذایی گوشت مرغ نیز ۳/ ۶ درصد کاهش یافته است. به این ترتیب متوسط قیمت هر کیلو ‌مرغ در سطح شهر تهران به ۶ هزار و ۸۱۰ تومان رسیده است.در زیرمجموعه میوه‌های تازه، قیمت سیب گلاب معادل ۶/ ۲ درصد، انار ۷/ ۴ درصد و خربزه ۴/ ۵ درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ۸/ ۰ تا ۱۴ درصد کاهش یافت. به این ترتیب متوسط قیمت هر کیلوگرم سیب گلاب، ۵هزار و ۴۴۲ تومان، متوسط قیمت هر کیلوگرم انار در سطح شهر تهران ۵هزار و ۸۷۸ تومان و متوسط قیمت هر کیلوگرم خربزه ۲ هزار و ۲۱۶ تومان در سطح شهر تهران گزارش شده است. همچنین، افت ۱۴ درصدی متوسط قیمت نارنگی و کاهش۳/ ۱۳درصدی متوسط قیمت سیب قرمز تخم لبنان در این گروه از افزایش تورم گروه میوه‌های تازه کاسته و تورم منفی ۱/ ۶ درصد را برای این گروه به ارمغان آورده است.همچنین بهای هر شانه حدود ۲کیلوگرمی تخم‌مرغ در هفته مذکور نیز با کاهش ۲/ ۲ درصدی به ۹ هزار و ۶۶ تومان در سطح شهر تهران رسیده است. گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد در هفته منتهی به ۹ مهرماه متوسط قیمت لبنیات و چای بدون تغییر بوده است.

تورم ماهانه مواد غذایی

گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در یک ماه منتهی به ۹ مهر بیانگر آن است که در بازه زمانی مورد بررسی در میان ۱۱ گروه غذایی، ۶ گروه تورم مثبت، ۴ گروه غذایی تورم منفی و تنها متوسط قیمت یک گروه ثابت بوده است. بر همین اساس متوسط قیمت گوشت قرمز و برنج ۲/ ۲ درصد، روغن نباتی ۲ درصد، چای یک‌درصد، حبوب ۶/ ۰و قند و شکر ۲/ ۰ درصد افزایش یافته است. براساس گزارش بانک مرکزی در بازه زمانی مورد بررسی متوسط قیمت ۴ گروه غذایی کاهش یافته است که گروه گوشت مرغ با ۹/ ۹ درصد افت بیشتر کاهش قیمت را ثبت کرده است. پس از گوشت مرغ بیشترین افت به گروه تخم مرغ تعلق یافت که کاهش ۷/ ۹ درصدی داشت. علاوه بر این در یک ماه منتهی به ۹ مهر میوه‌های تازه و سبزی‌های تازه نیز تورم منفی داشتند. بر همین اساس، به‌رغم افزایش ۴/ ۸ درصدی انگور در یک ماه مذکور، به دلیل افت ۳/ ۲۱ درصدی متوسط قیمت هندوانه و کاهش ۹/ ۱۰ درصدی متوسط قیمت گلابی، متوسط قیمت گروه میوه‌های تازه با افت ۱/ ۶ درصدی همراه بود. همچنین در بازه زمانی مورد بررسی متوسط قیمت لبنیات، مشابه ماه گذشته ثابت باقی مانده است.

تورم سالانه مواد غذایی

گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد غذایی نشان می‌دهد در یک‌سال منتهی به ۹ مهر متوسط قیمت دو گروه غذایی کاهش و سایر ۹ گروه غذایی افزایش یافته است. بر همین اساس بیشترین افزایش قیمت در یک‌سال گذشته منتهی به تاریخ مورد بررسی، مربوط به گروه غذایی برنج بوده است. به‌طوری که متوسط قیمت این گروه غذایی در طول یک‌سال ۷/ ۴۹ درصد افزایش یافته است. در زیرمجموعه این گروه غذایی در یک‌سال گذشته متوسط قیمت برنج وارداتی غیر تایلندی ۷ درصد و متوسط قیمت برنج داخله درجه یک ۵/ ۵۴ درصد و برنج داخله درجه دو ۴/ ۵۳ افزایش یافته است. پس از گروه غذایی برنج، بیشترین افزایش قیمت مربوط به گروه غذایی قند و شکر با ۸/ ۴۶ درصد رشد بوده است. براساس گزارش بانک مرکزی در زیرمجموعه گروه غذایی این گروه، متوسط قیمت هر کیلوگرم قند در طول یک‌سال گذشته ۶/ ۴۶ درصد افزایش یافته و به قیمت ۴ هزار و ۲۴۴ تومان و هر کیلوگرم شکر با ۱/ ۴۷ درصد رشد به قیمت ۳ هزار و ۹۷۲ تومان در سطح شهر تهران رسیده است. علاوه بر این در یک‌سال منتهی به ۹ مهر ماه متوسط قیمت حبوب ۵/ ۲۴ درصد، متوسط چای ۱/ ۱۶ درصد و متوسط قیمت تخم مرغ ۷/ ۱۰ درصد، میوه‌های تازه ۱/ ۱۰ درصد، گوشت مرغ ۸/ ۵ درصد، گوشت قرمز ۹ درصد، روغن نباتی ۶ درصد و لبنیات ۶/ ۳ درصد افزایش یافته است.

سقوط قیمت مرغ و میوه