گروه بازار پول- بانک مرکزی جزئیات تورم مناطق شهری ایران در مهر‌ماه امسال را منتشر کرد. بانک مرکزی برای انتشار شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی، میزان تغییرات قیمتی گروه‌های اصلی و اختصاصی را بررسی می‌کند.

آمارهای بانک مرکزی از ۱۲ گروه کالایی اصلی، نشان از افزایش شدید قیمت‌ها در ۷ ماهه اول امسال دارد. چنان‌که در هفت‌ماه اول امسال نسبت به هفت‌ماه اول پارسال، شاخص قیمت گروه کالایی دخانیات نزدیک به ۵۳ درصد و گروه کالایی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، بیش از ۳۷ درصد رشد داشته است.

این تغییرات در گروه کالایی پوشاک و کفش ۳۷ درصد، مسکن بیش از ۱۴ درصد، اثاث خانه بیش از ۳۲ درصد و بهداشت و درمان نزدیک به ۲۳ درصد بوده است. در گروه‌های کالایی تفریح و امور فرهنگی، تحصیل، رستوران و هتلداری نیز به ترتیب نزدیک به ۳۱، بیش از ۱۵ و حدود ۳۲ درصد، رشد شاخص قیمت در هفت‌ماه اول امسال نسبت به هفت‌ماه اول سال گذشته رخ داده است.

در عین حال، آمارهای بانک مرکزی در مقیاس یک ساله مهر‌ماه ۹۱ نسبت به مهر‌ماه ۹۰ نیز ارقام درشت تری را نشان می‌دهد. چنانکه در گروه کالایی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ظرف یک ساله مهر‌ماه پارسال تا مهر‌ماه امسال، ۴۲ درصد رشد شاخص قیمت دیده می‌شود. در این بخش هم البته بالاترین میزان رشد متعلق به گروه کالایی دخانیات است که نزدیک به ۸۸ درصد رشد شاخص قیمت در آن دیده می‌شود. اثاث خانه ۵۰ درصد، کالاها و خدمات متفرقه حدود ۵۰ درصد و رستوران و هتل حدود ۴۰ درصد در این مدت رشد شاخص قیمت داشته است.