گروه بازار پول - بانک مرکزی با مطلوب ارزیابی کردن استقبال از پیش فروش سکه در روز اول ثبت نام خبر داد که تا ساعت ۱۴ دیروز بیش از ۲۴ هزار نفر به شعب منتخب بانک تجارت مراجعه کرده‌اند. گزارش‌های دریافتی از برخی شعب مرکزی در مناطق مرکزی شهر نشان داد که استقبال نسبت به شعب مناطق شمالی شهر، کمتر بوده است. در این راستا برخی از مسوولان شعب اعلام کردند که انتظار بیشتری برای مراجعه داشته‌اند و در مقابل برخی مسوولان این استقبال را رضایت بخش دانسته و از تداوم حضور متقاضیان در صف سخن گفته‌اند. قیمت‌های ارز و سکه؛ اما در ساعات ابتدایی کاری بازار باز هم افزایش داشت که البته تا حدودی تعدیل شد.

۲۴هزار نفر ۱۳۳ هزار سکه پیش‌خرید

در این راستا پیمان قربانی مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از مراجعه ۲۴ هزار و ۵۰۰ نفر تا ساعت حدود ۱۴ سه‌شنبه (اولین روز اجرای طرح پیش فروش سکه) برای خرید سکه در طرح پیش فروش به شعب بانک تجارت خبر داد و گفت: در مجموع بیش از ۱۳۳ هزار قطعه سکه اعم از تمام بهار و نیم بهار آزادی فروخته شد. مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه به طور متوسط در هر ساعت حدود ۵ هزار نفر برای پیش خرید سکه مراجعه می‌کنند، از استقبال مردم برای پیش خرید سکه خبر داد و گفت: با توجه به تمهیداتی که از قبل اندیشیده شده بود و سامانه تعبیه شده برای این منظور، ثبت نام‌ها به سرعت انجام می‌شود. وی در مقایسه اجرای طرح پیش فروش در سال گذشته و سال‌جاری با توجه به شرایط عنوان کرد: سال گذشته بیش از ۴۵۰ هزار نفر درخواست خرید داشتند؛ بنابراین به نظر می‌رسد با توجه به آمار ارائه شده، استقبال مطلوب بوده است.

ابزارهای احتمالی جایگزین

قربانی اضافه کرد: سال گذشته پیش فروش سکه در شرایطی انجام شد که بازار سکه و طلا ملتهب و حبابی بود که با اجرای طرح و ایفای تعهدات بانک مرکزی در زمان مقرر بازار از حالت حبابی خارج شد. در حال حاضر نیز شرایط بازار به نحوی است که سود غیرمتعارف انتظاری در بازار سکه مترتب نیست. این مقام مسوول در بانک مرکزی عنوان کرد: سال گذشته در اجرای طرح پیش فروش هدف بانک مرکزی ایجاد تعادل در قیمت و خارج کردن حباب از بازار سکه و طلا بود، اما امسال هدف تامین نیازهای خرد افراد است، زیرا تعادل نسبی در بازار وجود دارد. در عین حال یکی از اهداف فرعی طرح در سال‌جاری جمع آوری نقدینگی از سطح جامعه است. وی در مورد ابزارهای احتمالی جایگزین تحویل سکه در صورت تمایل پیش خریداران در سال‌جاری مانند طرح سال گذشته گفت: پیش فروش سکه به نیت تحویل سکه انجام می‌شود و اگر نیاز باشد ابزارهای لازم را برای آن تعبیه خواهیم کرد. به هر حال، با توجه به عقد قراردادی که صورت می‌گیرد در صورتی که افراد از تحویل سکه انصراف دهند، پول آنها را پس خواهیم داد. قربانی خاطرنشان کرد: سال گذشته در زمان ایفای تعهدات طرح پیش فروش سکه ۵/۳ میلیون قطعه تبدیل به ابزارهای جایگزین شد.

اعلام آمادگی برای پیش فروش اینترنتی سکه

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی در مورد پیش فروش اینترنتی سکه اظهار کرد: سامانه‌های لازم برای اجرای این طرح به صورت اینترنتی طراحی شده است، به طوری که سامانه ثبت نام ارتقا یافته است، اما سال گذشته ثبت نام از این طریق نبود و به صورت دستی انجام می‌شد.وی با بیان اینکه مانیتورینگ از طریق سامانه برقرار است، افزود: دقت در ثبت نام کار را تسهیل کرده است و به دلیل اینکه احساس کردیم ممکن است ثبت نام اینترنتی برای همه افراد مهیا نباشد، از طریق مراجعه به شعب اقدام کردیم، اما در صورتی که لازم شود بانک مرکزی آمادگی دارد که طرح را به صورت کاملا اینترنتی انجام دهد. قربانی گفت: در اجرای طرح پیش فروش قبلی سکه تا دو هفته پیش، خریداران برای دریافت حدود ۱۳۰ هزار قطعه سکه مراجعه نکردند و البته این تعداد سکه تا زمان مراجعه آنها نگهداری خواهد شد.

قیمت برای روز چهارشنبه تغییر نمی‌کند

این مقام مسوول بانک مرکزی همچنین در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار کرد: در این مرحله از پیش فروش سکه بحث تامین نیازهای خرد بازار و جمع‌آوری نقدینگی در نظر گرفته شده است. این مقام مسوول بانک مرکزی با بیان آنکه،‌ تعداد خریداران پیش خرید سکه تا پایان وقت اداری بانک هر لحظه قابل‌تغییر است، اظهار کرد: در این مرحله از پیش فروش سکه بحث تامین نیازهای خرد بازار و جمع‌آوری نقدینگی در نظر گرفته شده است.

وی با مقایسه متقاضیان پیش فروش سکه در سال گذشته و روز گذشته گفت:‌ تعداد کل نفرات متقاضی پیش خرید سکه در دوره آذر تا اسفند ماه سال گذشته بیش از ۴۵۰ هزار نفر بوده، در حالی که در این مرحله تنها در روز گذشته این رقم به ۲۴ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است. او اعلام کرد تا ساعت ۱۳ بیش از ۶۵ هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی و ۴۵ هزار نیم سکه در نخستین روز پیش فروش در شعب بانک تجارت به فروش رسیده است.

بازار داخلی

قیمت سکه با افزایش به مرز یک میلیون و ۴۸۰ هزار تومان رسید و دوباره تا ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه از این سطح تقریبا ۱۰ هزار تومان افت کرد. این قیمت‌ها بر تابلوها در منطقه خیابان فردوسی قابل‌دیدن بود. نیم سکه در ساعاتی از بازار تا ۷۵۰ هزار تومان و ربع سکه تا ۴۶۰ هزار تومان بالا رفت. در این شرایط قیمت نیم سکه ۲۰ هزار تومان و ربع سکه ۵ هزار تومان افزایش قیمت داشت. سکه تمام نیز با ۳۰ هزار تومان افزایش قیمت روبه‌‌رو شد. غروب دوشنبه قیمت سکه تا یک میلیون و ۴۴۰ هزار تومان افت داشت.

سایت اتحادیه طلا قیمت ربع سکه را ۴۶۶ هزار تومان اعلام کرد. نرخ ۴۷۰ هزار تومان نیز برای آن در این سایت دیده می‌شد.

همچنین این سایت قیمت نیم سکه را ۷۳۵ هزار تومان در بالاترین سطح درج کرده بود. قیمت سکه تمام را نیز یک میلیون و ۴۷۳ هزار تومان هم ثبت کرده بود. گرم طلای ۱۸ عیار در بازار دیروز ۱۴۴ هزارو ۴۰۰ تومان اعلام شد. قیمت انواع سکه و طلا در دو روز گذشته افزایش قابل‌توجهی به خود دیده است.