گروه بنگاه‌ها: در پی انتشار شایعه اعلام ورشکستگی بانک سرمایه در شبکه‌های مجازی، مدیرعامل بانک اعلام کرد، این کار بدهکاران کلانی است که ۱۵ اسفند برای تعیین تکلیف ۵۵ هزار میلیارد ریال بدهی، به دادستانی احضار شده‌اند.محمدرضا خانی روز گذشته همراه با مدیران بانک در نشست خبری با اعلام اینکه این بدهی ۷۵ درصد از مطالبات معوق بانک را شامل می‌شود، افزود: انتشار خبر ورشکستگی بانک سرمایه کار بدهکاران کلانی بوده که دارای بدهی ۵۵ هزار میلیارد ریالی از مجموع ۷۳ هزار میلیارد ریال مطالبات معوق بانک هستند. وی با تاکید براینکه اعلام تاریخ ۱۵ اسفندماه برای شایعه ورشکستگی بانک همزمان با تعیین تکلیف ۲۱ بدهکار کلان بانک است گفت: قرار است این بدهکاران در ساعت ۱۶ روز یکشنبه (دیروز) در دادستانی حاضر و تسویه بدهی‌شان تعیین تکلیف شود.مدیرعامل بانک سرمایه در پاسخ به پرسشی در زمینه نرخ سود ۲۴ درصدی در شعب بانک گفت: اینها نقل قول است و صحت ندارد.وی همچنین در پاسخ به اینکه چرا زمانی که در هیات‌مدیره حضور داشتید، بحثی از فساد مطرح نمی‌کردید، گفت: من از ابتدای امسال وارد هیات‌مدیره بانک سرمایه شدم و از ۴ مهرماه به‌عنوان مدیرعامل فعالیت دارم. فلسفه حضور در هیات‌مدیره، وصول مطالبات بود، ما به شناسایی بدهکاران پرداختیم و اقدام قضایی آخرین اقدام در نظام بانکی است.

ملک به جای بدهی

وی درباره تسهیلات معوق یکی از سهامداران عمده بانک اظهار کرد: در قبال تسویه این بدهی املاک مرغوبی از این سهامدار به بانک ارائه شده است. خانی در پاسخ به این پرسش «دنیای‌اقتصاد» که در شرایط رکود مسکن، گرفتن املاک بدهکاران کلان چه فایده‌ای برای بانک و سهامداران آن دارد، گفت: چاره‌ای جز این نداریم.مدیرعامل بانک سرمایه میزان مطالبات معوق بانک را چهار درصد از حجم مطالبات نظام بانکی اعلام کرد.وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره خط اعتباری بانک سرمایه به شرکت توسعه پایدار قشم گفت: این شرکت یکی از فعال‌ترین شرکت‌های بانک سرمایه در بخش ارزی، ریالی و تجارت است و هشت سال است خط اعتباری دارد که از این خط اعتباری استفاده کرده و در پایان، سرمایه بانک را به همراه سود آن برمی‌گرداند.

شفاف‌سازی صورت‌های مالی بانک سرمایه در روزهای آتی

علیرضا زارعی، معاون فنی بانک سرمایه نیز درخصوص تاخیر بانک سرمایه در ارائه صورت‌های مالی به بورس و شفاف‌سازی گفت: بانک سرمایه بر شفاف‌سازی تاکید کرده و ظرف روزهای آتی، شفاف‌سازی به نحو احسن انجام می‌شود. وی ادامه داد: اما شفاف‌سازی به تنهایی کافی نیست و برنامه مدیریت را هم باید به بازار سرمایه اعلام کنیم. زارعی وعده داد که افزایش سرمایه ۶۰۰ درصدی بانک سرمایه طی دو سال انجام خواهد شد و مسوولان بانک در حال حاضر منتظر دریافت مجوز از بانک مرکزی هستند. وی هزینه باشگاه بانک سرمایه را یک میلیارد تومان در هر ماه اعلام کرد.