در یک ماه منتهی به ۱۴ مهرماه، نرخ ارز نوسانات چشمگیری داشته؛ به‌طوری‌که در این یک ماهه بازدهی ۷/ ۱ درصد را ثبت کرده است. یکی از نگرانی‌های نوسانات ارزی به اثرگذاری آن بر قیمت کالاهای اساسی برمی‌گردد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که در یک ماه منتهی به ۱۴ مهرماه، تغییرات نرخ ارز اثر چندانی بر متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در شهر تهران نداشته است؛ به‌طوری‌که از ۱۱ گروه اعلام شده در گزارش بانک مرکزی، دو گروه سبزی‌های تازه و میوه‌های تازه تورمی بیش از بازدهی نرخ ارز در بازار را ثبت کرده است. براساس گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در یک ماه منتهی به ۱۴ مهرماه، از میان ۱۱ گروه، شش گروه تورم مثبت و سه گروه تورم منفی ماهانه را ثبت کرده‌اند و تورم تنها یک گروه بدون تغییر بوده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد چهار گروه سبزی‌های تازه با تورم ۹/ ۶ درصد، میوه‌های تازه ۲ درصد، روغن نباتی با تورم یک درصد، گوشت قرمز با تورم ۷/ ۰ درصد، گروه چای با تورم ۵/ ۰ درصد و گروه لبنیات با تورم ۴/ ۰ درصد گروه‌های با تورم مثبت بوده‌اند؛ بنابراین با توجه به بازدهی ۷/ ۱ درصدی نرخ ارز در یک ماه منتهی به ۱۴ مهرماه، دو گروه سبزی‌های تازه با تورم ۹/ ۶ درصد و گروه میوه‌های تازه با تورم ۲ درصد افزایش قیمتی بیش از تغییرات نرخ ارز را تجربه کرده‌اند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت تغییرات نرخ ارز برخلاف نگرانی‌های موجود، اثر آنی بر قیمت خوراکی‌ها نداشته و بازار خرده‌فروشی می‌تواند نوسانات اندک ارز را تا مدتی در خود هضم کند و این تغییرات را نشان ندهد.

در مقابل، دو گروه گوشت مرغ و تخم مرغ به ترتیب کاهش قیمت ۳/ ۱۳ و ۲/ ۱۲ درصد را در یک ماه منتهی به ۱۴ مهرماه تجربه کرده‌اند. براساس آخرین گزارش بانک مرکزی، قیمت متوسط هر کیلو گوشت مرغ، ۷ هزار و ۲۴ تومان گزارش شده که نسبت به ماه قبل ۳/ ۱۳ درصد کاهش داشته است. همچنین هر شانه تخم‌مرغ در سطح شهر تهران به قیمت متوسط ۱۰ هزار و ۴۷۰ تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه ماه قبل افت ۲/ ۱۲ درصدی را ثبت کرده است. گروه قند و شکر نیز در مدت مذکور ۴/ ۴ درصد کاهش قیمت داشته است. پس از آن گروه حبوب ۴ درصد کاهش را ثبت کرده است. در این گروه تورم تمام اقلام منفی گزارش شده است. همچنین بیشترین کاهش برای عدس بوده که ۱/ ۷ درصد افت قیمت را در یک ماه منتهی به ۱۴ مهرماه سال‌جاری داشته است.براساس آخرین گزارش منتشر شده، تورم گروه برنج نیز تغییری نکرده است. در نتیجه هر کیلو برنج وارداتی غیرتایلندی به قیمت ۵ هزار و ۴۵۰ تومان، برنج داخله درجه یک ۱۲ هزار و ۶۸۰ تومان و برنج داخله درجه دو ۹ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش رسید که به نسبت ماه قبل خود تغییری نداشته است.

  افزایش گروه‌های با تورم صفر

بانک مرکزی گزارش جدید خود از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۱۴ مهرماه را منتشر کرد. نتایج به دست آمده از گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد در میان ۱۱ گروه غذایی «لبنیات»، «تخم‌مرغ»، «برنج»، «حبوب»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت قرمز»، «گوشت مرغ»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن نباتی» متوسط قیمت ۲ گروه غذایی افزایش، ۴ گروه غذایی کاهش و ۵ گروه غذایی نیز بدون تغییر باقی مانده است.گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در هفته منتهی به ۱۴ مهرماه متوسط قیمت سبزی تازه و لبنیات افزایش یافته است که البته در این میان تنها گروه سبزی‌های تازه تورم یک درصد را تجربه کرده‌ است و تورم گروه لبنیات ۴/ ۰ درصد بوده است. در گروه سبزی‌های تازه بهای کدو سبز معادل ۶/ ۰ درصد و لوبیا سبز ۶/ ۱ درصد کاهش داشته اما قیمت سایر اقلام این گروه بین ۱/ ۰ درصد تا ۴/ ۳ درصد افزایش داشته است.  علاوه‌براین، در گروه لبنیات نیز تنها کره پاستوریزه تورم مثبت ۹/ ۴ درصد را ثبت کرده و سایر اقلام این گروه تغییر قیمتی نداشته‌اند. همچنین، بررسی روند تورمی گروه لبنیات نشان می‌دهد که تورم این گروه از ابتدای شهریور تا ۷ مهرماه بدون تغییر بوده است و پس از ۶ هفته تورم مثبت را به‌دست آورده است.  از سوی دیگر، گزارش جدید بانک مرکزی بیانگر آن است که در هفته مذکور چهار گروه غذایی تخم مرغ، حبوب، گوشت مرغ و قند و شکر کاهش یافته است. براساس این گزارش، گروه گوشت مرغ تورم منفی ۹/ ۰ درصد را ثبت کرده که بیشترین کاهش در هفته گذشته بوده است. پس از آن گروه تخم مرغ با تورم منفی ۸/ ۰ درصد قرار دارد. علاوه‌بر این براساس آخرین گزارش بانک مرکزی، گروه قند و شکر افت ۶/ ۰ درصد و گروه حبوب افت ۳/ ۰درصد داشته‌اند.  از سوی دیگر گزارش منتشر شده نشان می‌دهد که در پنج گروه تغییرات قیمت ثابت بوده است. به این ترتیب تورم در گروه‌های روغن، چای، گوشت قرمز، میوه‌های تازه و برنج تغییری نداشته است.

  تورم نقطه‌به‌نقطه منفی تنها در یک گروه

براساس آخرین گزارش بانک مرکزی از تورم نقطه‌به‌نقطه برخی اقلام خوراکی در هفته دوم مهرماه، در میان ۱۱ گروه غذایی «لبنیات»، «تخم‌مرغ»، «برنج»، «حبوب»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت قرمز»، «گوشت مرغ»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن نباتی» متوسط قیمت ۱۰ گروه غذایی افزایش و یک گروه غذایی کاهش داشته است. در میان این ۱۰ گروه با تورم مثبت، گروه‌های سبزی‌های تازه با تورم نقطه‌به‌نقطه ۷/ ۳۷ درصد، گروه چای با تورم ۸/ ۲۲ درصد و گروه میوه‌های تازه با تورم ۴/ ۲۲ درصد تورم بالای ۲۰ درصد داشته‌اند. همچنین چهار گروه گوشت قرمز با تورم ۳/ ۱۵ درصد، تخم مرغ با تورم ۱۵ درصد، حبوب با ۴/ ۱۱ درصد و میوه‌های تازه با تورم ۶/ ۱۰ درصد تورم نقطه‌به‌نقطه دو رقمی را ثبت کرده‌اند. سه گروه لبنیات، روغن نباتی و برنج نیز به ترتیب با تورم ۲/ ۹ درصد، ۳/ ۳ درصد و ۵/ ۱ درصد در یک سال منتهی به ۱۴ مهرماه رشد قیمتی تک‌رقمی را ثبت کرده‌اند.  از سوی دیگر، براساس آخرین گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی، گروه قند و شکر در یک سال منتهی به ۱۴ مهرماه، تورم نقطه‌به‌نقطه منفی ۳/ ۱۳ درصدی را ثبت کرده است. براساس این گزارش، هر کیلو قند به قیمت متوسط ۳ هزار و ۷۷۰ تومان رسیده که به نسبت مدت مشابه سال قبل تورم منفی ۳/ ۱۱ درصد داشته است. هر کیلو شکر نیز با قیمت ۳ هزار و ۲۷۰ تومان عرضه شد که رشد قیمتی آن به نسبت ۱۴ مهرماه سال قبل منفی ۱/ ۱۶ درصد بوده است.