مرکز آمار گزارش شاخص بهای مصرف‌کننده کل کشور برای دومین ماه پاییز را منتشر کرد. شاخص بهای مصرف‌کننده در آبان‌ماه با رشد ۱/ ۱درصدی، به ۴/ ۲۵۸ واحد رسید. رشد شاخص در آبان مانند مهرماه بود و از این جهت، تغییر خاصی در روند حرکتی شاخص کل رخ نداد. میانگین تورم ماهانه در ۱۲ ماهه منتهی به مهرماه، برابر ۷۱/ ۰ درصد بوده است. این میانگین نشان می‌دهد که رشد شاخص بهای مصرف‌کننده در پاییز پرشتاب بوده است. این رشد پرشتاب باعث شده تا تورم نقطه‌به‌نقطه نیز به سمت اعداد دو رقمی حمله کند. تورم نقطه‌به‌نقطه که در سه ماه مرداد، شهریور و مهرماه زیر ۹ درصد بود، در آبان به ۶/ ۹درصد صعود کرد.   برخلاف گزارش‌های بانک مرکزی از تورم که شاخص تنها برای خانوارهای شهری محاسبه می‌شود، در گزارش‌های مرکز آمار شاخص تورم هم برای خانوارهای شهری و هم برای خانوارهای روستایی ارائه می‌شود.

روند حرکتی شاخص بهای مصرف‌کننده در نقاط شهری، مانند کل کشور است. یعنی پاییز ۹۶ برای شاخص مصرف‌کننده شهری نیز فصل پرشتابی بوده است. تورم ماهانه شاخص که در مهرماه ۲/ ۱درصد بود، با اندکی افت در آبان به ۱/ ۱ درصد رسید. میانگین ۱۲ ماهه تورم در نقاط شهری ۷۲/ ۰ درصد است و این یعنی شاخص شهری نیز در پاییز شتاب قابل‌توجهی گرفته است؛ درحالی‌که در سه سال قبل، چنین تجربه‌ای در پاییز دیده نمی‌شود.  در مورد خانوارهای روستایی نیز تورم ماهانه شاخص در آبان‌ماه به ۱/ ۱ درصد رسیده است که بالاترین میزان در سال‌جاری است. اما در مورد شاخص روستایی نمی‌توان گفت که در روند پرشتابی به‌سر می‌برد، چراکه در پاییز ۹۳ به مراتب روند پرشتاب‌تری را شاخص روستایی طی کرده بود.  مرکز آمار شاخص بهای مصرف‌کننده را با دو نوع گروه‌بندی منتشر می‌کند. در گروه‌بندی نوع اول، ۱۲ گروه اصلی شاخص کل را شکل می‌دهند. در دسته‌بندی نوع دوم نیز، دو گروه اختصاصی کالاها و خدمات از یکدیگر مجزا می‌شوند.

در بین گروه‌های ۱۲گانه بیشترین رشد ماهانه متعلق به گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» است. طبق گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه این گروه ۹/ ۱درصد ثبت شده است. این رشد با توجه به ضریب اهمیت ۲۸ درصدی این گروه در محاسبه شاخص کل، نقش بسزایی در روند شاخص کل داشته است. سردمدار تورم در این گروه، سبزیجات است. بهای سبزی‌ها و حبوبات در ماه گذشته، ۱۰ درصد رشد کرد. رشد بهای شیر، پنیر و تخم مرغ نیز در این گروه قابل‌ملاحظه است.

رتبه دوم تورم ماهانه در اختیار گروه «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها» است. شاخص مصرف‌کننده در این گروه، رشد ۴/ ۱ درصدی را در ماه گذشته ثبت کرده است. در واقع، دو گروه اصلی با بیشترین تاثیر بر شاخص کل، بیشترین رشد را نیز در آبان‌ماه به خود اختصاص دادند. آب، برق و سوخت بیشترین گرانی را در اقلام این گروه تجربه کردند؛ به‌طوری‌که نوسان قیمتی آنها، ۴ درصد در جهت مثبت بوده است. اما نکته حائزاهمیت در این گروه، افت تورم مسکن است. شاخص مصرف‌کننده مسکن که در مهرماه رشد ۸/ ۱درصدی را پشت‌سر گذاشته بود، نتوانست به رشد خود با قوت ادامه دهد. رشد ماهانه شاخص در ماه گذشته به ۷/ ۰ درصد نزول کرده است.

اگر از دریچه گروه‌‌های اختصاصی «کالاها» و «خدمات» به موضوع نگاه شود، بار اصلی افزایش شاخص بر دوش گروه خدمات خواهد بود. این گروه رشد ماهانه ۵/ ۱ درصدی را در آبان‌ماه ثبت کرده است. درحالی‌که رشد ماهانه کالاها تقریبا نصف این مقدار است. نکته جالب اینجاست که در نقاط شهری چنین رویه‌ای مشاهده نمی‌شود. در واقع در نقاط شهری بار اصلی رشد بر دوش کالاها بوده است.