دلار که در روز دوم هفته ۵۷ تومان افزایش را به ثبت رسانده بود، دیروز با تنها ۲ تومان رشد به قیمت ۴ هزار و ۲۹۹ تومان رسید. بخشی از معامله‌گران بازگشت دلار از سقف و کاهش سطح نوسانات آن را نشانه‌ای از احتمال پایان گرفتن جو روانی افزایشی در بازار عنوان کردند. این در حالی است که عده دیگری عرضه سنگین بازارساز را در کاهش نوسانات موثر دانستند. یکی از بازیگران با تجربه بازار عنوان کرد، حتی بازیگران بازارساز در انتهای روز به‌طور مستقیم در میدان رو به روی پاساژ افشار اقدام به عرضه دلار کردند.  رشد نامتناسب یورو در روزهای اخیر در مقایسه با دلار موجب شده است که قیمت ارز اروپایی دچار حباب شود. به گفته یکی از فعالان، یورو در مقاطعی از روز دوشنبه بالای ۱۵۰ تومان حباب داشت. از نظر فعالان، یکی از ملزومات کاهش نوسانات در بازار دلار، پایین آمدن سطح قیمت یورو است. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، حباب قیمت یورو می‌تواند زمینه خروج دلار از بازار داخلی و ورود ارز اروپایی را به همراه داشته باشد. فعالان دلایل متفاوتی را برای شکل‌گیری حباب یورو عنوان کردند. از نظر برخی فعالان، عده‌ای از نوسان‌گیران احساس کردند که در مقایسه با دلار نسبت به یورو حساسیت کمتری وجود دارد. از سوی دیگر آنها باور داشتند، بازیگران اثرگذار کمتری در بازار یورو نسبت به دلار وجود دارد، در نتیجه آنها می‌توانند با خرید یورو و احتکار آن، قیمت را با نوسانات زیادی مواجه کنند. البته تقاضای ابتدای ژانویه نیز می‌تواند قیمت یورو را تحریک کرده باشد، ولی بیشتر فعالان بر اثرگذاری سفته‌بازان در اوج‌گیری قیمت تاکید داشتند. مقایسه نوسانات دلار و یورو در ۳ روز گذشته نیز نشان می‌دهد که ارز اروپایی نوسانات بیشتری را تجربه کرده است.

  رشد ۳ برابری یورو

مقایسه روند قیمت دلار و یورو نشان می‌دهد که ارز اروپایی نسبت به دلار در سه روز اخیر حدود ۳ برابر رشد کرده است. قیمت دلار که پنج‌شنبه گذشته روی عدد ۴ هزار و ۲۰۵ تومان قرار گرفته بود، روز شنبه ۳۵ تومان و روز یکشنبه ۵۷ تومان دیگر رشد کرد تا به عدد ۴ هزار و ۲۹۷ تومان برسد. در ادامه روند رو به رشد، روز دوشنبه قیمت دلار به ۴ هزار و ۲۹۹ تومان رسید. این موضوع نشان‌دهنده رشد ۲/ ۲ درصدی دلار در این بازه زمانی بوده است؛ در مقایسه، یورو که پنج‌شنبه گذشته با قیمت ۵ هزار و ۵۸ تومان به کار خود پایان داده بود، روز شنبه با ۴۲ تومان افزایش وارد کانال ۵ هزار و ۱۰۰ تومان شد. روز یکشنبه یورو با رشد ۱۵۰ تومانی روی عدد ۵ هزار و ۲۵۰ تومان قرار گرفت. ارز اروپایی به این افزایش‌ها اکتفا نکرد و روز دوشنبه با ۱۷۰ تومان افزایش دیگر به قیمت ۵ هزار و ۴۲۰ تومان رسید. به این ترتیب قیمت ارز اروپایی از انتهای هفته گذشته ۱/ ۷ درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده است که فاصله زیادی با رشد ۲/ ۲ درصدی دلار دارد.

  عوامل رشد ارز اروپایی

به گفته فعالان، رشد ابتدای هفته یورو بیشتر ناشی از تقویت این ارز در بازارهای جهانی در برابر دلار بود. نرخ برابری یورو به دلار روز جمعه به حدود۲۰/ ۱ رسیده بود. با این حال، رشد ۱۵۰ تومانی روز یکشنبه و ۱۷۰ تومان روز دوشنبه بیشتر ریشه در جو روانی بازار و تحرکات نوسان‌گیران داشت. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، نوسان‌گیران با این تصور وارد بازار یورو شدند که حساسیت‌ها نسبت به ارز اروپایی پایین‌تر از دلار است، در نتیجه آنها می‌توانند با تحرکات خود تاثیر بیشتری بر نوسانات آن داشته باشند. به گفته یکی دیگر از فعالان، در ۲ روز گذشته یورو نقدی چندانی در بازار وجود نداشت و دسته‌ای از نوسان‌گیران نیز با خرید یورو و احتکار آن دامنه نوسان را تندتر کردند. عده دیگری اعتقاد داشتند، عرضه زیاد دلار از سوی بازارساز موجب شده بود که نوسان‌گیران به‌سوی بازار یورو رهسپار شوند. یکی دیگر از نکاتی که در مورد معاملات یورو جلب توجه می‌کرد، فاصله زیاد قیمت خرید و فروش آن بر تابلوی صرافی‌ها بود. در مقاطعی این اختلاف قیمت به حدود ۲۰۰ تومان رسید. فاصله زیاد نرخ خرید و فروش نمونه‌ای از نااطمینانی نسبت به قیمت‌های بازار و مبهم بودن روند بازار برای فعالان رسمی بود. روز گذشته قیمت یورو به سرعت تغییر می‌کرد و صرافی‌های مختلف نیز بعضا اعداد متفاوتی را به‌عنوان نرخ فروش اعلام می‌کردند. هیجان در این سوی بازار به اندازه‌ای زیاد بود که حدود ساعت ۴ بعدازظهر حتی برخی صرافی‌ها رقم ۵ هزار و ۵۰۰ تومان را به‌عنوان عدد فروش یورو اعلام کردند.

  بازگشت دلار از سقف

روز گذشته، دلار معاملات خود را با عدد ۴ هزار و ۲۹۰ تومان آغاز کرد که ۷ تومان کمتر از قیمت بسته شده روز یکشنبه بود. بازار در ۲ ساعت ابتدای روز نسبتا آرام بود و عمدتا در اطراف مرز ۴ هزار و ۳۰۰ تومانی نوسان می‌کرد. با این حال از نزدیکی ساعت یک بعدازظهر هیجان معاملات نقدی به اندازه‌ای بالا رفت که قیمت را تا عدد ۴ هزار و ۳۵۵ تومان نیز بالا برد. پس از رسیدن قیمت به این عدد از حوالی ساعت ۳ بعدازظهر هیجان افزایشی پایین آمد و قیمت این ارز راه کاهشی را درپیش گرفت. در کمتر از یک ساعت، دلار تا عدد ۴ هزار و ۳۰۵ تومان عقبگرد کرد و در نهایت زیر مرز ۴ هزار و ۳۰۰ تومان به کار خود پایان داد. برخی خبرها حاکی از آن بود که پس از این ساعت قیمت‌های پایین‌تری نیز در بازار به ثبت رسید. به گفته یکی از فعالان با تجربه بازار، قیمت دلار در ابتدای روز تحت‌تاثیر خریدهای هیجانی بالا رفته بود، ولی افزایش عرضه بازارساز، کاهش هیجانات و رشد فروش‌های فردایی از جمله عواملی بودند که مسیر دلار را تغییر دادند.

  پرش سکه به نزدیکی مرز روانی

صعود قیمت دلار، قیمت سکه را نیز در مسیر افزایشی قرار داد. سکه که در ابتدای روز دوشنبه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و ۴۵۴ هزار تومان آغاز کرده بود، درادامه روز حتی سقف یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد. در نهایت در این روز سکه با قیمت یک میلیون و ۴۹۰ هزار تومان به کار خود پایان داد که رشد ۳۴ هزار تومانی نسبت به روز پیشین داشت. این بیشترین رشد سکه از ماه اول پاییز بود. رشد سکه در شرایطی صورت گرفت که حراج بانک کارگشایی نیز در جریان بود. نکته جالب روز دوشنبه آن بود که بار دیگر جو حراج هیجانی شده و تعداد متقاضیان خرید بالا رفته بود. در این جو هیجانی، عده‌ای بعضا حتی با قیمت‌هایی بالاتر از نرخ بازار اقدام به خرید کردند. با این حال، با بازگشت قیمت دلار از سقف ابتدای روز، هیجان خرید سکه نیز کاهش پیدا کرد.

بانک و بیمه


روند بازارها را در صفحه آینده‌نگر بخوانید


چرخش مثبت بورس تهران