در این فضا نیز صرافی بانک‌ها دست بالاتر را داشتند و به‌تدریج قیمت را در جاده نزولی قرار دادند. همسو با افت قیمت دلار، یورو ۷۲ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۶ هزار و ۷۸ تومان رسید. روز پنج‌شنبه، سهم افت پوند بیشتر از یورو و دلار بود و این ارز با ثبت کاهش ۱۰۰ تومانی و قرار گرفتن بر مرز ۷ هزار تومانی نزولی‌ترین ارز مهم روز پنج‌شنبه لقب گرفت. تنها هر هزاردینار عراق بود که افت بیشتری را نسبت به پوند با کاهش ۲۰۰ تومانی تجربه کرد. فعالان، افت نزدیک به ۲۰۰ تومانی دلار در دو روز انتهایی هفته را بیشتر ناشی از محو شدن تحرکات معامله‌گران غیررسمی در دو منطقه سبزه‌میدان و پاساژ افشار دانستند، با این حال، بخشی از بازیگران ارزی اعتقاد دارند، برای ماندگاری آرامش در بازار ارز باید واکنش معامله‌گران به بسته ویژه بانک مرکزی را رصد کرد. در ساعات انتهایی روز چهارشنبه، بانک مرکزی از بسته مهار ارزی با ۳ محور، رونمایی کرده بود. محور اول افزایش نرخ سود از کانال گواهی سپرده، محور دوم انتشار اوراق مشارکت ارزی و محور سوم، پیش‌فروش سکه بهار آزادی بود. گفته‌های فعالان و معامله‌گران نشان‌دهنده آن بود که طرح‌های جدید بانک مرکزی بخشی از نقدینگی را جذب خواهد کرد؛ به گفته فعالان، بیشتر معامله‌گران فعلا ترجیح داده‌اند از روند خرید و فروش کناره بگیرند و در انتظار آشکار شدن بیشتر روند قیمت و معاملات دلار باقی بمانند.

سامانه جدید ارزی

در روزهای انتهایی هفته در کنار انتشار بسته ویژه بانک مرکزی، خبرهای دیگری نیز منتشر شد که می‌تواند وضعیت بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از مهم‌ترین خبرها، اعلام آغاز به کار سامانه جدید ارزی از روز جاری بود. روز پنج‌شنبه، رئیس کل بانک مرکزی با اعلام خبر شروع به کار سامانه جدیدی ارزی گفت: سامانه جدید ارزی از روز شنبه به‌صورت آزمایشی شروع به کار خواهد کرد. با استفاده از این سامانه خریداران و فروشندگان ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند. همچنین به‌تدریج صرافی‌ها و سایر بازیگران بازار ارز به این سامانه متصل خواهند شد. این سامانه امکان کنترل و مدیریت بازار ارز برای سیاست‌گذار و امکان فعالیت شفاف را برای متقاضیان ارز فراهم می‌کند. دومین خبر، رصد شبکه‌های مجازی برای جلوگیری از اخلال در بازار ارز بود؛ به گزارش «ایلنا» رئیس پلیس فتا پایتخت با اعلام اینکه در پی دستگیری‌های اخیر دلالان ارز شبکه‌های مجازی نیز کنترل و رصد می‌شوند، گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر وجود فروش غیرقانونی ارز در شبکه‌های مجازی به ما نرسیده است. وی در ادامه عنوان کرد، طبق تدابیر پیش‌بینی شده، پلیس فتا نیز فضای مجازی را کنترل و رصد می‌کند تا اگر افرادی قصد داشتند، در فضای مجازی اخلال در بازار ارز ایجاد یا حرکتی کنند که تاثیرگذار باشد، شناسایی شوند و به سرعت نسبت به این افراد اقدامات قانونی انجام شود. همچنین رئیس‌کل بانک مرکزی با تشریح هماهنگی و انسجام قوا برای بازگرداندن ثبات به بازار ارز گفت: با همکاری و هماهنگی بین قوه‌قضائیه، نیروی انتظامی، سازمان امور مالیاتی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به شناسایی سفته‌بازان و سوداگران بازار ارز اقدامات جدی انجام شد و بخش آثار التهابی از سوی سوداگران متوقف شده است و به هیچ وجه در آینده اجازه شکل‌گیری مجدد این‌گونه فعالیت‌ها داده نخواهد شد. یکی دیگر از خبرهایی که فشار تقاضا را می‌تواند در بازار ارز کاهش دهد، اظهارات یک منبع آگاه هندی بود که اعلام کرد دولت هند به سرمایه‌گذاران این کشور این اجازه را می‌دهد که به جای استفاده از دلار و یورو برای سرمایه‌گذاری در ایران از روپیه استفاده کنند.

نزول روز آخر سکه

روز پنج‌شنبه علاوه‌بر بازار ارز قیمت‌ها در بازار موازی سکه نیز پایین آمدند. در آخرین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی ۲۷ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با فاصله‌گیری از مرز یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۵۶۵ هزار تومان رسید. این بیشترین میزان افت روزانه از هفتم بهمن‌ماه بود؛ در آن مقطع بازار به خبر پیش‌فروش سکه واکنش نشان داده بود. این بار نیز به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که در کنار افت دلار زمینه‌ساز نزول سکه تمام بهار آزادی شد، طرح پیش فروش این فلز گرانبها در بسته ویژه بانک مرکزی بود. قرار است پیش‌فروش سکه برای سررسید ۶ ماهه با نرخ یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان انجام شود و برای سررسید یکساله نیز قیمت پیش‌فروش یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است. با این طرح، قیمت‌ها در بازار آتی سکه نیز کاهشی شد.با وجود افت قیمت سکه در روز پنج‌شنبه، این فلز گرانبها در مجموع هفته افزایشی را پشت‌سر گذاشت. سکه در هفته گذشته ۸/ ۲ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند. سهم رشد ربع سکه بیشتر بود و این فلز ارزشمند ۳/ ۳ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد.
 

06-01

 

06-03

 



روند بازارها را در صفحه آینده‌نگر بخوانید