سیگنال نشست «ترامپ و اون» به بازارها

بلافاصله پس از ارسال اولین سیگنال مثبت از محل برگزاری مذاکرات میان کره‌شمالی و آمریکا، شاخص دلار تقویت شد و فشار محدودی را بر قیمت جهانی طلا و سایر کالاهای راهبردی وارد کرد. قیمت هر اونس طلا تا ظهر سه‌شنبه با ۲دهم درصد کاهش به ۱۲۹۸ دلار رسید. شاخص دلار آمریکا نیز با ۳دهم درصد رشد در برابر ارزهای رایج بین‌المللی به بالای ۸۹/ ۹۳ واحد صعود کرد. پیش از آغاز نشست، دونالد ترامپ ابراز امیدواری کرده بود که به یک توافق واقعی با کره‌شمالی دست خواهد یافت. بازارهای جهانی براساس این رویکرد نسبت به انتشار یک بیانیه مشترک از سوی سران ۲ کشور خوشبین شده بودند و شاخص دلار خود را آماده صعود نشان می‌داد. پس از اظهار امیدواری طرفین نسبت به مذاکرات، دلار آمریکا رشد ۲دهم درصدی در برابر ین ژاپن را تجربه کرد و به بالاترین سطح خود در برابر این ارز ظرف ۳ هفته اخیر رسید. رشد شاخص دلار قیمت طلا را به محدوده منفی کشاند؛ اما میزان افت قیمت فلز زرد بسیار محدود رقم خورد. قیمت طلادر بلند مدت از نتیجه مذاکرات اخیر تاثیر بسیار زیادی خواهد گرفت؛ چراکه در صورت مثبت بودن نتایج مذاکرات، تقاضا برای این محصول به‌عنوان دارایی امن کاهش ملموسی را تجربه خواهد کرد و در غیر این‌صورت نیز جهش تقاضا و رشد قابل‌ملاحظه قیمت به‌دلیل افزایش نااطمینانی سیاسی ثبت می‌شود. اونس طلا در بازار آتی «کامکس» برای قراردادهای ثبت‌شده در ماه اوت به ۱۳۰۱ دلار نزول کرد و افت نزدیک به ۲ دلاری برای این فلز گرانبها ثبت شد. البته پس از گذشت ۲ ساعت از زمان امضای تفاهم‌نامه در سنگاپور، تحولات ناشی از معاملات بازارهای آسیایی کمرنگ شدند و بازگشایی بازارهای اروپایی نیز روند صبح دیروز را خنثی کرد.

اروپا اثر سنگاپور را خنثی کرد

همزمان با بازگشایی بازارهای اروپایی، شاخص دلار که به سقف یک هفته اخیر خود رسیده بود، به زیر مرز ۵/ ۹۳ واحدی بازگشت. یورو در برابر دلار آمریکا که همزمان با نشست سنگاپور افت کرده بود، زیان خود را جبران کرد؛ اما اونس طلا تغییر محسوسی را تجربه نکرد و نزدیک به قیمت ۱۲۹۸ دلاری معامله شد. هرچند بازارهای آمریکا تا ساعت ۶ بعدازظهر دیروز تعطیل بود و تاثیر معاملات وال‌استریت لحاظ نشده بود؛ با این حال، بازارهای آتی سهام ایالات‌متحده پس از خنثی شدن برآیند واکنش بازارهای آسیا و اروپا، افت محدودی را به ثبت رساندند. شاخص آتی نزدک، داوجونز و S&P ۵۰۰ تا ساعت ۵ بعد از ظهر نزدیک به ۱۵صدم درصد تضعیف شدند. البته سیگنال مذاکرات کره‌شمالی و آمریکا به بازارهای جهانی تا پایان هفته تاثیر واقعی خود را نشان خواهد داد. عوامل اصلی کاهش توجه سرمایه‌گذاران به سنگاپور، گزارش نرخ رشد تورم (با معیار شاخص قیمت مصرف‌کننده) آمریکا، نشست امروز «کمیته بازار آزاد» ایالات‌متحده و اجلاس پولی بانک مرکزی اروپا و ژاپن در روزهای آتی معرفی شده‌اند. نتایج نشست فدرال‌رزرو آمریکا امشب اعلام خواهد شد. در شرایطی که سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر برگزاری کنفرانس مطبوعاتی «جی پاول» سکاندار پولی ایالات‌متحده هستند، حجم معاملات به‌دلیل احتیاط در بازار جهانی ارز کاهش یافت. گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو آمریکا در پایان نشست چهارشنبه پتانسیل حمایت از شاخص دلار را دارا است؛ اما احتیاط قابل‌توجه معامله‌گران تا ساعت ۶ عصر سه‌شنبه اجازه مانور افزایشی را به این ارز نداد. نشست بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن نیز ظرف روزهای آتی برگزار خواهد شد و بخشی از چشم‌انداز یورو و ین ژاپن را نمایان می‌کند. مهم‌ترین مولفه اثرگذار بر این ۲ نشست، نگرانی نسبت به تنش‌های تجاری در عرصه بین‌المللی است. همین نگرانی مانع افت بهای اونس طلا محسوب می‌شود.

گزارش‌های آمریکا و ژاپن

سیگنال رشد تورم در توکیو: دلیل پیشروی دلار دیروز صبح دلار نسبت به ین ژاپن، افزایش بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا و رشد تقاضا برای سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های پرریسک بود. روز سه‌شنبه نرخ رشد سالانه شاخص قیمت تولید‌کننده در ژاپن به میزان ۷/ ۲ درصد ثبت شد که بالاتر از پیش‌بینی ۱/ ۲ درصدی بود.تداوم تورم صعودی آمریکا: گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده برای ماه مه میلادی (اردیبهشت تا ابتدای خرداد ۹۷) منتشر شد. نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه این شاخص نسبت به ماه مشابه سال گذشته میلادی بالاتر از پیش‌بینی‌های انجام شده، ثبت شد و سیگنال قدرتمندی به فدرال‌رزرو مخابره کرد که شرایط برای افزایش نرخ بهره تا سقف ۲ درصدی فراهم است. طلا چند دقیقه بعد از انتشار گزارش تورم آمریکا و ظهور حامی همیشگی دلار (افزایش نرخ بهره)، به عقب بازگشت و تا ۱۲۹۵ دلار افت کرد.

بازگشایی وال‌استریت

تحلیلگران بازارهای جهانی با توجه به ۲ سناریو متفاوت بازارهای آسیایی و اروپایی در ۲ بازه زمانی فعالیتشان، افت ابتدایی ارزش شاخص‌های سهام آمریکا را پیش‌بینی کرده بودند. این پیش‌بینی طبیعی اما ناکامل محسوب می‌شود؛ چراکه اتصال بازار اروپا به بازار آمریکا، در حالی که بازار اروپا کاهشی پیش رفته است، منجر به پایین بازشدن وال‌استریت خواهد شد و ناکامل بودن آن ناشی از عدم‌پیش‌بینی ساعات بعد از بازگشایی بازار آمریکا است. شاخص‌های ۳گانه نزدک کامپوزیت، داوجونز و S&P ۵۰۰ هر ۳ در سطح پایین‌تری نسبت به مرز بسته‌شده روز قبلشان باز شدند که ناشی از افت بازارهای آتی این ۳گانه آمریکایی می‌شد. پس از دقایقی که روند اولیه وال‌استریت شکل گرفت، به‌دلیل عدم‌تغییر قیمت طلای جهانی و شاخص دلار در ساعات میانی روز، نشانه کاهشی برای بازگشت آنها از سطح پایین دقایق اولیه به ارزش روز گذشته وجود نداشت؛ بنابراین صعود آغاز شد و زیان اولیه به سرعت پوشش داده شد اما در ادامه نیز دلیل کافی برای تقویت ارزش وال‌استریت وجود  نداشت و روند طبیعی و محتاطانه‌ای برای نیمه ابتدایی روز سه‌شنبه در بازار نیویورک سپری خواهد شد.

12 (2)

 


 

توافق قرن در ۳۸ دقیقه

واکنش نفت به دیدار تاریخی