پیشروی دلار در کانال 13

به گزارش خبرگزاری میزان، «بلومبرگ» در گزارشی مدعی شد: کره جنوبی نخستین کشور در میان ۳ خریدار عمده نفت ایران است که درخواست آمریکا مبنی بر به صفر رساندن خرید نفت از ایران را اجرا کرده است. بلومبرگ نوشت: اطلاعات جمع‌آوری شده نشان می‌دهد کره جنوبی در مقایسه با ماه جولای که روزانه ۱۹۴ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده، در ماه گذشته میلادی هیچ‌گونه واردات نفت خامی از ایران نداشته است. به گفته فعالان، معامله‌گران ارزی به موضوع کاهش صادرات نفتی ایران بسیار حساس هستند و معتقدند در ماه‌های آتی این متغیر نقش مهمی می‌تواند در جهت نوسانات ارزی ایفا کند. کاهش صادرات نفتی و به تبع آن کاهش در آمدهای ارزی احتمال تضعیف سمت عرضه را بیشتر می‌کند و همین موضوع وسوسه خرید را در میان شماری از معامله‌گران بالا می‌برد.

همچنین برخی بازیگران ارزی باور داشتند، اعلام خبر «مجمع تشخیص مصلحت نظام لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را مغایر با سیاست‌های کلی اعلام کرد.» در افزایش قیمت اثر داشت. این در حالی بود که به گزارش سایت انتخاب، روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد: گمانه‌زنی‌ها و انتشار اخباری مبنی‌بر رد لوایح مجلس شورای اسلامی در هیات عالی نظارت، برداشتی نادرست از این فرآیند قانونی و گردش‌کار معمول در چارچوب وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام است.  در شرایطی که برخی فعالان اخبار یاد شده را در رشد قیمت دلار اثرگذار دانستند، گروه دیگری در بازار باور داشتند، پس از اینکه قیمت دلار نتوانست در کانال ۱۲ هزار تومانی باقی بماند، خریداران جدیدی به بازار وارد شدند. آنها باور داشتند، نماندن دلار در کانال ۱۲ هزار تومان نشان دهنده آن است که ظرفیت رشد هم چنان در بازار وجود دارد و با همین استدلال سعی کردند خریدهای خود را بالا ببرند.

در روزی که دلار به مسیر صعودی بازگشت، سکه تمام بهار آزادی نیز پس از ۴ روز کاهش، اولین افزایش را به ثبت رساند. روز گذشته، سکه ۱۰۰ هزار تومان رشد کرد و روی عدد ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قرار گرفت. افزایش قیمت سکه در شرایطی صورت گرفت که بهای اونس روز دوشنبه در مسیر کاهشی قرار گرفته بود و بیشتر به سوی ابتدای محدوده هزار و ۱۹۰ دلار میل می‌کرد.

کاهش قیمت یورو مسافرتی

برخلاف روند افزایشی دلار و یورو در بازار آزاد، روز گذشته بانک ملی نرخ ارز مسافرتی یورو را کاهش داد. به گزارش خبرگزاری مهر، با مجوز بانک مرکزی، عرضه ارز مسافرتی در شعب منتخب بانکی روز یکشنبه آغاز شد که بر مبنای آن، نرخ دلار ۱۲۶۰۰ تومان و نرخ یورو ۱۴۵۰۰ تومان بود. دیروز هم روند عرضه ارز مسافرتی در شعب بانکی ادامه یافت و بر این اساس، هم اکنون نرخ یورو با ۱۰۰۰ تومان کاهش نسبت به روز گذشته، به ۱۳۷۰۰ تومان رسیده است. برخی شهروندان در مراجعه به شعب منتخب عنوان می‌کنند که دلار عرضه نمی‌شود؛ اما نرخ یورو به‌شدت کاهش یافته است. برخی کارشناسان باور دارند، در‌صورتی‌که روند کاهشی یورودر بانک ملی ادامه پیدا کند، اتفاقی دوباره رخ خواهد داد که برای دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اتفاق افتاد، هجوم تقاضای کاذب به بازار و افزایش سفر به کشورهای خارجی و خروج ارز ارزان از کشور.  نکته جالب آنجاست که هر گاه بانک مرکزی تصمیم می‌گیرد عرضه ارز با قیمت نزدیک به نرخ بازار را در دستور کار قرار دهد، عده‌ای در بازار با جوسازی‌های زیاد تلاش می‌کنند، روز به روز قیمت بازار ساز پایین تر برود. آنها این طور استدلال می‌کنند، در‌صورتی‌که بازارساز قیمت خود را هم چون بازار آزاد بالا ببرد، سیگنال افزایشی بیشتری به معاملات مخابره خواهد شد. نوسان‌گیران با این استدلال‌ها به دو نتیجه مهم می‌رسند: اول آنکه عرضه ارزان موجب می‌شود که تقاضای کاذب افزایش پیدا کند و حجم بیشتری از منابع ارزی از دست برود. دوم آنکه، قدرت قیمت‌گذاری را از بازارساز می‌گیرد و خود تعیین‌کننده قیمت اصلی معاملات می‌شود.