به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» صادرات محصولات تولیدی چین به سراسر جهان از ۲۰۱۶ روندی نزولی را تجربه کرده و رقابت شدید در سراسر قاره کهن موجب انحراف جریان سرمایه‌گذاری خارجی به کشورهای دیگر شده است. طبق گزارش بانک و شرکت سرمایه‌گذاری «یو‌بی‌اس»، از جمله مهم‌ترین رقبای سنتی چین می‌توان به ژاپن، تایوان و کره‌جنوبی اشاره کرد که هر یک در سال‌های اخیر برای مدیران عامل شرکت‌های خارجی جذابیت داشته‌اند. با این حال قطب تولیدی در حال رشد جنوب آسیا همچون فیلیپین، هند و ویتنام کشورهایی هستند که این روزها فرصت‌های سرمایه‌گذاری چین را می‌قاپند.

پس از رسیدن به رکورد ۷/ ۸ درصدی در ۲۰۱۵، سهم چین از مجموع سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جهان در ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ کاهش یک درصدی را تجربه کرد. در این باره صادرات ماه دسامبر این کشور نیز به‌طور غیر منتظره کاهشی چشمگیر یافت. صادرات این کشور به آمریکا نیز در نتیجه جنگ‌تجاری کاهش یافته، امری که سرمایه‌گذاران را به فکر سرمایه‌گذاری در نقاط دیگر انداخته است. بر این اساس در یک سال گذشته تقریبا ۶۰ درصد از شرکت‌های فعال در صنعت «ماشین‌آلات و تجهیزات» اعلام کرده‌اند خطوط تولید خود را از چین خارج خواهند کرد.  به گزارش «بیزینس‌ اینسایدر» چین هنوز نیز یکی از قدرتمندترین اقتصادهای دنیا است. بین ژانویه تا نوامبر ۲۰۱۸ در مقایسه دوره مشابه ۲۰۱۷، به‌رغم جنگ‌تجاری این کشور توانست سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بیشتری را جذب کند. در این رابطه اگر دو غول اقتصادی دنیا موفق شوند به توافق تجاری دست یابند، با رفع نگرانی سرمایه‌گذاری، پکن می‌تواند به اهداف خود برای شتاب مجدد اقتصاد دست یابد.

درجا زدن مذاکرات تجاری

با پایان یافتن دور نخست مذاکرات تجاری چین و آمریکا و برنامه‌ریزی برای مذاکره سطوح بالاتر در اواخر ژانویه، مقامات آمریکایی می‌گویند پیشرفتی در موضوعات ساختاری مهم حاصل نشده است. در این رابطه چاک گراسلی، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا می‌گوید در مذاکرات تجاری دو کشور که هفته گذشته در پکن برگزار شد، رابرت لایت‌هایزر هیچ پیشرفتی درخصوص موضوعات تجاری ساختاری و مهم مشاهده نکرد. گراسلی که هفته گذشته با نماینده تجاری ایالات‌متحده نشست داشت، البته درخصوص خرید سویای آمریکا توسط چینی‌ها ابراز امیدواری کرده است. به گزارش «رویترز» پس از اینکه روسای جمهوری دو کشور توانستند در حاشیه نشست «گروه ۲۰» در آرژانتین برای آتش‌بس موقت ۹۰ روزه توافق کنند، چینی‌ها ماه گذشته خرید سویای خود از آمریکا را از سر گرفتند.

به گفته این سناتور آمریکایی:‌ «اما رابرت لایت‌هایزر می‌گوید هیچ پیشرفتی درخصوص تغییرات ساختاری که ما نیاز داریم حاصل نشده است.» به گفته او این موضوعات شامل مالکیت معنوی، دزدی اطلاعات سری تجاری و فشار بر شرکت‌های آمریکایی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات تکنولوژیکی است. به گفته گراسلی در هفته‌های آتی قرار است مقامات چینی برای مذاکرات تجاری بیشتر به واشنگتن سفر کنند.