خطر آمریکا برای اقتصاد چین

مایکل اسپنسر اقتصاددان ارشد در دویچه بانک آلمان معتقد است که بازگشایی زودهنگام اقتصاد آمریکا می‌تواند سبب به راه افتادن موج جدیدی از بیماری شود و مانع رشد اقتصادهایی مانند چین که به نظر می‌رسد از معدود کشورهایی باشد که رشد مطلوبی در سال‌جاری را تجربه کند، شود. از طرفی خطر بزرگ دیگر برای اقتصاد جهان، تعمیق اختلافات چین و آمریکاست که نه‌تنها چشم‌اندازها برای فاز دوم قرارداد تجاری را مخدوش کرده است، بلکه به بن‌بست رسیدن فاز اول این قرارداد را نیز محتمل ساخته است.

بازگشت به شرایط عادی

به نظر می‌رسد بازگشایی زودهنگام اقتصاد چین که مرکز شیوع کرونا در جهان بود، سبب شود دومین اقتصاد بزرگ دنیا رشدی قابل توجه در سال‌جاری میلادی را به ثبت برساند. البته این سناریو موانعی نیز در پیش رو دارد؛ بزرگ‌ترین ریسک برای رشد اقتصادی چین، اقتصاد رقیب، یعنی آمریکاست. هنوز بسیاری از اقتصادهای دنیا از قرنطینه و محدودیت‌های اعمال شده برای کنترل پاندمی کرونا، در حالت نیمه‌تعطیل هستند و هر روز خسارت بیشتری می‌بینند. محدودیت‌هایی که شامل تعطیلی محل کار و ماندن در خانه است که سبب کاهش شدید فعالیت‌های اقتصادی شده است؛ موضوعی که هر گونه چشم‌اندازی برای رشد اقتصادی در سال‌جاری را از بین برده است.  اما از این میان، چین از معدود اقتصادهایی است که شانس رشد اقتصادی در سال‌جاری را دارد. مایکل اسپنسر اقتصاددان ارشد و رئیس بخش تحقیقات آسیا- اقیانوسیه دویچه بانک آلمان بر این باور است که ریکاوری اقتصاد چین با رشد فصلی ۵ تا ۶ درصد بسیار چشمگیر به نظر می‌رسد. این رشد پس از انقباض اقتصاد چین پس از سه ماهه قبل از خود به وقوع می‌پیوندد. او در این باره گفت که بخش تقاضای داخلی اقتصاد چین به خوبی توانسته است که خود را بازیابی کند و طیف وسیعی از شاخص‌ها از جمله فروش خودرو و دارایی در حال بازگشت به حالت نرمال هستند. همچنین این اقتصاددان افزود که روند صادرات چین بهتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. البته به علت تضعیف اقتصادهای مقصد برای صادرات، این بخش از اقتصاد چین می‌تواند در ماه‌های آینده با مشکلاتی روبه‌رو شود.

ریسک بازگشایی پیش از موعد

این اقتصاددان معتقد است که بزرگ‌ترین ریسکی که اقتصاد چین و البته کل اقتصاد دنیا را تهدید می‌کند ایالات‌متحده است. او در ادامه تشریح کرد که مقامات کاخ سفید بسیار زودتر از موعد مورد نیاز در حال بازگشایی مجدد اقتصاد این کشور هستند؛ اتفاقی که می‌تواند سبب به‌وجود آمدن موج جدیدی از بیماری و اقدامات محدودکننده جدیدی شود. به همین دلیل اسپنسر اعتقاد دارد به‌رغم جهش غافلگیرکننده در بازار کار این کشور، بازگشایی پیش از موعد اقتصاد آمریکا، می‌تواند مشکلات عدیده‌ای به‌وجود بیاورد.  استیو هانکه اقتصاددان آمریکایی و همکار ارشد اتاق فکر کیتو نیز اظهار کرد سال‌های زیادی نیاز است تا اقتصاد آمریکا بتواند خسارت‌های بزرگ ویروس کرونا را جبران کند. او درباره این موضوع و در مصاحبه‌ای عنوان کرد: خسارت وارده به‌صورت فوری قابل ترمیم نیست. من فکر نمی‌کنم که GDP ایالات‌متحده تا سال ۲۰۲۲ و شاید هم سال‌های بعد از آن، بتواند به سطحی که قبل از بحران کرونا در آن قرار داشت بازگردد و بنابراین ما برای رسیدن به این اهداف مسیر بسیار سختی پیش رو داریم.

وضعیت ناپایدار توافق چین و آمریکا

مایکل اسپنسر در مورد روابط تجاری دو قطب بزرگ اقتصاد دنیا که در ماه‌های اخیر نیز بیشتر شده است گفت که این موضوع در سال‌جاری بسیار حساس است. آمریکا در ماه نوامبر قصد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را دارد و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، چین را بخش اصلی انتخاب مجدد خود در نظر گرفته است. او اعلام کرده است که نسبت به رقیب دموکرات خود، جو بایدن، نسبت به پکن مواضع سخت‌گیرانه‌تری خواهد داشت. اسپنسر در این باره اضافه کرد که لحن آمریکا و چین مدتی است که موجب نگرانی شده است و تنها مسیر محتمل در سال‌جاری بدتر شدن اوضاع است و نه‌تنها هیچ چشم‌اندازی برای انعقاد فاز دوم قرارداد تجاری وجود ندارد؛ بلکه فاز اول این قرارداد نیز اصطلاحا به مویی بند است و در هفته‌های آینده احتمال شکست آن نیز وجود دارد.