به‌عنوان مثال در حالی‌که پیش‌بینی می‌شد نرخ بیکاری آمریکا در ماه سپتامبر به ۲/ ۸ درصد برسد، این نرخ برای ماه گذشته با عملکردی بهتر به ۹/ ۷ درصد رسید، اما بازارها در شرایط کنونی به این خبر اعتنایی نداشتند. این سردرگمی حتی در تحلیل کارشناسان نیز دیده می‌شود. در حالی‌که گروهی از کارشناسان وخامت احتمالی حال ترامپ را به سود طلا می‌دانند اما گروهی دیگر با این استدلال که این خبر می‌تواند سرمایه‌گذاران ترسیده را به سوی نقد کردن دارایی‌های خود ببرد، در مورد ریزش بازارها هشدار می‌دهند.

سلامت ترامپ و تاثیر بر بازارها

با اینکه روز جمعه، طلا پس از مواجهه اولیه با خبر بیماری ترامپ توانست به راحتی از مرز روانی مهم ۱۹۰۰ دلاری عبور کند و برای لحظاتی تا قیمت ۱۹۱۷ دلاری نیز بالا رفت، اما در ادامه روز ارزش فلز زرد به کانال ۱۸۰۰ دلاری بازگشت و نهایتا کار خود را در قیمت ۱۸۹۸ دلاری پایان داد. با این وجود کارشناسان فضای کلی بازارها را به‌دلیل نااطمینانی‌ای که وضعیت سلامت رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری به وجود آورده است، صعودی می‌دانند. در حقیقت در هفته پیش‌رو بازارها دو عامل اصلی وضعیت سلامت ترامپ و این موضوع که آیا دولت می‌تواند بسته جدید حمایتی را به تصویب برساند یا خیر، را زیر نظر خواهند داشت. از طرفی از نظر گروهی از تحلیلگران اگر وضعیت سلامت ترامپ در هفته آینده وخیم شود، این موضوع با افزایش نااطمینانی‌ها می‌تواند برای بازار طلا سیگنالی صعودی قلمداد شود. هم‌اکنون جمهوری‌خواهان در آستانه انتخابات ماه نوامبر علاقه زیادی به تصویب بسته حمایتی جدید دارند تا از این طریق بتوانند بازارها را تا قبل از ماه نوامبر به ثبات برسانند. اگر این اتفاق نیفتد، نتیجه آن می‌تواند در انتخابات ریاست‌جمهوری به سود دموکرات‌ها تمام شود. همچنین عدم‌تصویب بسته جدید حمایتی می‌تواند سبب شود تا بازارهای سهام که در ماه گذشته نیز عملکرد خوبی نداشتند، همچنان به روند نزولی خود ادامه دهند.

سناریوهای متفاوت

آیا با وخیم شدن احتمالی شرایط ترامپ، این موضوع می‌تواند برخلاف گذشته به ضرر بازارهایی مانند طلا تمام شود؟ به نظر می‌رسد حداقل گروهی از تحلیلگران چنین نظری دارند. بر همین اساس بدترین سناریو برای بازارهایی که خود را آماده نوسانات احتمالی موعد انتخابات می‌کردند، وخامت حال ترامپ محسوب می‌شود. تحلیلگران بر این باورند که در صورت وقوع این حالت احتمالا سرمایه‌گذاران به دنبال نقد کردن پول خود باشند. از نظر آنها معامله‌گران تا همین امروز نیز به حد کافی ترسیده‌اند و بدتر شدن اوضاع می‌تواند منجر به یورش سرمایه‌گذاران برای نقد کردن دارایی‌های خود شود. در این صورت احتمال ریزش قیمت طلا به زیر مرز ۱۸۵۰ دلاری که یکی از مرزهای حمایتی مستحکم فلز گرانبها محسوب می‌شود وجود دارد. اگر طلا از این مرز نیز عبور کند آنگاه می‌توان انتظار ورود فلز زرد به کانال ۱۷۰۰ دلاری را نیز داشت. حالت دیگری نیز که سناریوی بهتری برای بازارها به حساب می‌آید این است که ترامپ به‌رغم بیماری بتواند به کار خود ادامه بدهد و از سوی دیگر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات بر سر جزئیات بسته جدید حمایتی به توافق برسند و همچنین بازارهای سهام نیز به ثبات نسبی دست پیدا کنند. در این صورت این گروه از تحلیلگران بر این باورند که طلا در چنین فضایی می‌تواند به مرز قیمتی ۱۹۲۵ دلاری برسد و پس از آن به سوی قله تاریخی خود یعنی مرز ۱۹۷۵ دلاری نیز حرکت کند. این در حالی است که گروهی دیگر از کارشناسان بازار، بر این باورند که وخامت حال ترامپ با افزایش نااطمینانی‌ها در حالی‌که چهار هفته بیشتر به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی نمانده است، می‌تواند حداقل به سود پناهگاه‌های امن دارایی مانند طلا تمام شود. این موضوع نشان می‌دهد نه تنها معامله‌گران با این خبر شوکه شده‌اند، بلکه حتی نظرات کارشناسان نیز در مقطع کنونی همگرایی ندارد. در هر صورت هفته پیش‌رو و مشخص شدن وضعیت ترامپ در قرنطینه جواب بسیاری از این ابهامات را خواهد داد.