آغاز قدرتمند فلز زرد در ماه پایانی

پس از آنکه در هفته گذشته سیگنال‌های مثبتی درباره بسته حمایتی از کنگره به گوش می‌رسید، اخبار جدید نیز به خوشبینی بازارها نسبت به سرنوشت بسته جدید دامن زده است. از سوی دیگر همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد و حتی سیاست‌گذارانی مانند جرومی پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا و کریستین لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا درباره آن هشدار داده بودند، نااطمینانی‌های مربوط به تولید و توزیع واکسن نیز خیلی زود تاثیر خود را بر بازارها گذاشته است. روز پنج‌شنبه شرکت داروسازی فایزر که یکی از شرکت‌هایی است که به واکسن کرونا دست یافته است، اعلام کرده تعداد واکسن‌های تولیدی به‌دلیل مشکلات در فرآیند تولید کمتر از هدف‌گذاری اولیه این شرکت خواهد بود. به تعویق افتادن دسترسی به واکسن با افزایش خطر برای اقتصاد جهانی، نیز از دیگر عواملی بود که طلا را به عنوان پناهگاهی امن برای دارایی‌ها با افزایش تقاضا مواجه ساخت. از سوی دیگر آمریکا به طور رسمی در حال دست و پنجه نرم کردن با موج جدیدی از پاندمی کرونا است و این عامل نیز در هفته‌های اخیر مانع از ریزش شدید قیمت طلا پس از انتشار اخبار مربوط به واکسن بوده است. شاخص دلار نیز در ادامه روند نزولی خود به ارزش ۶/ ۹۰ واحدی رسیده است که پایین‌ترین ارزش دلار آمریکا از ماه آوریل ۲۰۱۸ یعنی حدود ۳۲ ماه پیش محسوب می‌شود. همچنین در میانه روز انتشار نرخ بیکاری آمریکا در ماه نوامبر تا حدودی سبب نوسان در قیمت طلا شد؛ نرخ بیکاری آمریکا در ماه نوامبر در حالی به ۷/ ۶ درصد کاهش یافت که در ماه قبل از آن نرخ بیکاری ۹/ ۶ درصد به ثبت رسیده بود. این موضوع نشان می‌دهد تا حدودی از سرعت ریکاوری بازار کار آمریکا کاسته شده است.

ابهامات واکسن

تحلیلگران اقتصادی و سیاست‌گذاران در روزهای گذشته بارها هشدار داده بودند که به‌رغم اینکه انتشار اخبار مربوط به موفقیت‌آمیز بودن تست واکسن‌های کرونا پیشرفتی بزرگ برای کنترل ویروس به حساب می‌آید، اما هنوز سوالات و ابهامات زیادی درباره نحوه تولید، توزیع و کارآیی این واکسن‌ها برای گروه‌های مختلف وجود دارد. اولین شاهد این پیش‌بینی پنج‌شنبه به تحقق پیوست و شرکت فایزر اعلام کرد به‌دلیل مشکلات زنجیره تامین تولید واکسن این شرکت در فاز اول قادر به تولید ۵۰ میلیون عدد از این واکسن خواهد بود؛ این در حالی است که این شرکت قبل از این، هدف‌گذاری اولیه خود را روی تولید ۱۰۰ میلیون عدد از این واکسن تنظیم کرده بود.

پیشرفت بسته حمایتی در کنگره

عامل دیگر صعود طلا در روزهای گذشته، پیشرفت مذاکرات در کنگره آمریکا درباره بسته محرک مالی جدید بوده است. پس از ماه‌ها مذاکرات بی‌نتیجه میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در واشنگتن به نظر می‌رسد با برگزاری انتخابات آمریکا و قطعی شدن نتیجه آن اکنون نمایندگان کنگره، در شرایطی که از بار فشارهای سیاسی کاسته شده است در حال رسیدن به توافقی درباره بسته حمایتی جدید هستند. به نظر می‌رسد در روزهای گذشته بسته جدید پیشنهادی ۹۰۸ میلیارد دلاری در حال پیشرفت در کنگره است. نمایندگان دموکرات‌ و جمهوری‌خواه کنگره روزهای کمی برای رسیدن به یک توافق جدید فرصت دارند به‌دلیل اینکه در ماه آینده آمریکا شاهد فرآیند انتقال قدرت میان دو رئیس‌جمهور خواهد بود.

موج جدید کرونا

بسیاری از تحلیلگران اقتصادی هشدار داده‌اند که فقدان یک بسته محرک مالی پس از انقضای برنامه‌های قبلی می‌تواند موجب باز ایستادن ریکاوری متزلزل بزرگ‌ترین اقتصاد جهان شود به‌ویژه در مقطعی که تعداد بیماران کرونایی به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است. ایالات متحده این روزها رسما در حال دست و پنجه نرم کردن با موج جدید از پاندمی کرونا است. تعداد بیماران بستری شده کرونایی در روزهای گذشته با رسیدن به مرز ۱۰۰ هزار نفر رکورد زده است و فرماندار کالیفرنیا هشدار داده است که اعمال برنامه قرنطینه در تمام نقاط این ایالات در روزهای آینده بعید نیست. از سوی دیگر داده‌های اقتصادی منتشر شده درباره بازار کار آمریکا نیز نشان می‌دهد که هنوز پاندمی کرونا دست از ضربه زدن به اقتصاد این کشور برنداشته است. تعداد مدعیان بیمه بیکاری در هفته گذشته در آمریکا به ۷۱۲ هزار نفر رسیده است. با اینکه این تعداد از پیش‌بینی ۷۷۵ هزار نفری کمتر بود و همچنین نسبت به مدعیان بیمه بیکاری در هفته قبل از خود نیز کاهش پیدا کرده است، اما همچنان در سطح بالایی قرار دارد. دلار آمریکا نیز با ادامه روند نزولی در حال ثبت سومین هفته متوالی نزولی است. شاخص دلار آمریکا در حالی تا مرز ۵/ ۹۰ واحدی سقوط کرده است که برای آخرین بار در ماه آوریل ۲۰۱۸ پایین‌تر از این بوده است. کاهش ارزش دلار آمریکا نیز با کاهش هزینه خرید طلا برای نگهدارندگان دیگر ارزها، تقاضای فلز زرد را افزایش می‌دهد.

روزهای خوش بازارهای سهام

افزایش امیدواری‌ها به بسته حمایتی در آمریکا بازارهای سهام جهانی را نیز بی‌نصیب نگذاشت تا این بازارها به رکوردشکنی خود ادامه دهند. همچنین افزایش میل سرمایه‌گذاران به بازارهای پرریسک‌تر از جمله بازارهای سهام دیگر عاملی است که سبب افزایش شاخص‌ها در بازارهای جهانی شده است. در حالی که بازارها رسیدن به هرگونه توافقی در کنگره پیش از پایان سال‌جاری میلادی را غیرممکن می‌دانستند، اما در حال حاضر دستیابی به بسته تقریبا هزار میلیارد دلاری حتی تا پیش از پایان سال ۲۰۲۰ محتمل به نظر می‌رسد. همچنین تحلیلگران انتظار دارند که مقامات فدرال رزرو در نشست ماه دسامبر خود تغییرات افزایشی در برنامه خرید دارایی‌های خود بدهد. از سوی دیگر انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا نیز در هفته آینده برنامه خرید اوراق خود را در دوره پاندمی کرونا را با تغییراتی افزایشی مواجه سازد. تمام این خبرها به‌دلیل انبساطی بود نشان برای بازارها خبر خوبی محسوب می‌شوند. شاخص MSCI که نمایانگر وضعیت بازارها در کشورهای مختلف جهان است روز گذشته نیز حدود ۱/ ۰ درصد نسبت به روز قبل از خود افزایش یافت تا همچنان در مسیر رکوردشکنی قرار بگیرد. با احتساب هفته‌ای که گذشت این شاخص پنجمین هفته متوالی صعودی خود را پشت سر گذاشت، پنج هفته‌ای که در آن شاخص MSCI بیش از ۱۵ درصد افزایش ارزش را به ثبت رسانده است. شاخص بریتانیایی FTSE ۱۰۰ نیز با افزایش یک درصدی در ارزش شاخص در روز جمعه به بالاترین سطح خود در ۹ ماه اخیر رسید. این شاخص نیز پنج هفته اخیر در روند صعودی قرار داشته است و طی این پنج هفته بیش از ۱۷ درصد افزایش ارزش داشته است. مجموعه عوامل پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا و انتشار اخبار امیدوارکننده درباره واکسن کرونا، بازارها را در یکی از بهترین وضعیت‌های خود در دهه اخیر قرار داده است.