رد تورم از سوی یلن

تاکنون اقتصاد آمریکا از ۲۲ میلیون شغل از دست رفته در دوره کرونا، حدود ۷/ ۱۲ میلیون شغل را توانسته مجددا بازگرداند. اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کردند که در ماه فوریه حدود ۱۸۲ هزار شغل به اقتصاد آمریکا اضافه شود، ولی مقدار بیشتری اضافه شد.  کاهش تعداد بیماران کرونایی در کنار بهبود وضعیت کسب‌وکارها به ویژه در بخش خدمات، موتور محرک این پیشروی بود. با اینکه پیش‌بینی می‌شود با افزایش سرعت فرآیند واکسیناسیون و همچنین تزریق اعتبار بیشتر توسط بسته محرک مالی جدید این روند با شتاب خوبی ادامه داشته باشد، اما پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که برای بازگشت کامل اقتصاد آمریکا به وضعیت عادی شاید به سال‌ها زمان نیاز باشد.

گزارش وزارت کار آمریکا که در روز جمعه منتشر شد نشان می‌دهد بیش از ۴ میلیون نفر از شهروندان آمریکایی بیش از ۶ ماه است که بیکار هستند؛ این تعداد از افراد حدود ۵/ ۴۱ درصد از کل جمعیت بیکاران در ماه فوریه است. همچنین در این گزارش آمده است که حدود ۵/ ۳ میلیون نفر از شهروندان آمریکایی شغل خود را برای همیشه از دست داده‌اند. رابرت روزنگر اقتصاددانان بانک مورگان استنلی درباره وضعیت بازار کار آمریکا در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۱ بر این باور است که با توجه به بازگشایی اقتصادی هنوز دلایل متعددی برای تداوم ریکاوری بازار کار در ماه‌های آینده وجود دارد. اما این اقتصاددان در ادامه صحبت‌های خود نیز هشدار داد که برای بازگشت به وضعیتی که منطبق با شرایط اشتغال کامل است هنوز به زمان زیادی احتیاج است.  رستوران‌ها و کسب‌وکارهای مرتبط با خدمات غذایی در این مدت در حدود ۲۸۶ هزار شغل را به بازار کار افزوده‌اند که حدود ۷۵ درصد از کل شغل‌های احیا شده را شامل می‌شود.

نگرانی از افزایش تورم

برخی از اقتصاددانان نگران این موضوع هستند که بسته محرک مالی جدید جو بایدن به ارزش هزار و ۹۰۰ میلیارد دلار و همزمانی آن با نرخ بهره هدف صفر درصدی فدرال رزرو و همچنین افزایش خرید اوراق قرضه سبب افزایش بیش از حد حرارت اقتصادی شود. نرخ سود اوراق قرضه آمریکا به دلیل پیش‌بینی سرمایه‌گذاران درباره افزایش تورم در ماه‌های اخیر افزایش داشته است اما مقامات دولت بایدن بر این باورند که این موضوع نشان‌دهنده افزایش نرخ تورم نیست. جنت یلن وزیر خزانه‌داری آمریکا روز جمعه در سخنانی گفت افزایش نرخ اوراق قرضه بلندمدت نشانه این موضوع است که فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند ریکاوری قدرتمند اقتصاد ادامه دارد و این موضوع نشانه نگرانی افزایش تورم نیست. رئیس سابق فدرال رزرو در این مورد افزود: من این موضوع را در اقتصاد مشاهده نمی‌کنم که بازارها انتظار افزایش تورم از سطح هدف ۲ درصدی را دارند؛ سطح هدف میانگین ۲ درصدی که فدرال رزرو در چارچوب تورمی جدید خود آن را وضع کرده است. یلن همچنین در ادامه صحبت‌هایش گفت که اقتصاد آمریکا به رشدی بیشتر از رشد بازار کار در ماه فوریه نیازمند است اما با توجه به بسته حجیم هزار و ۹۰۰ میلیارد دلاری جو بایدن احتمال رسیدن به شرایط اشتغال کامل در سال آینده وجود دارد.