موادی از قانون برنامه چهارم برای استقلال بانک‌مرکزی اصلاح می شود

فاطمه بهادری - کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی موادی از قانون برنامه چهارم توسعه که برای افزایش اختیارات بانک مرکزی تصویب شده را اصلاح می‌کند. پس از گذشت حدود یک سال از ارائه طرح استقلال بانک مرکزی که نوعی‌اقدم، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس آن را تهیه کرده بود، اعضای کمیسیون در شور دوم این طرح، عنوان آن را تغییر می‌دهند و مواد مربوط به افزایش اختیارات بانک مرکزی را اصلاح خواهند کرد. افزایش اختیارات بانک مرکزی و یا به تعبیر دیگر استقلال بانک مرکزی به معنای استقلال در تصمیم‌گیری‌ها است تا این امکان را به بانک مرکزی بدهد که بتواند در راستای وظایفش همچون کنترل نقدینگی و نرخ تورم و سیاست‌‌های پولی مناسب، اختیار عمل داشته باشد. حال پس از گذشت مدت زمان طولانی‌‌ای از ارائه‌طرح استقلال بانک مرکزی که به علت فوریت نداشتن در صف بررسی پس از طرح کاهش نرخ سود بانکی و لایحه مالیات بر ارزش افزوده مانده است، اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس تصمیم گرفتند در شور دوم بررسی این طرح، به ارائه پیشنهادهای خود برای اصلاح قانون برنامه چهارم بپردازند. نوعی‌اقدم ضمن اعلام این خبر، هدف از اصلاح قانون برنامه چهارم را به منزله برداشتن قدم‌هایی فراتر از قانون فعلی عنوان کرد که به معنای نقض آن است.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال و اندی از برنامه چهارم، هیچ اقدامی در جهت افزایش اختیارات بانک مرکزی صورت نگرفته می‌گوید: نمی‌توان در این خصوص قضاوت کرد.

در شور دوم طرح استقلال بانک مرکزی، میزان اجرای موارد فوق در قانون برنامه نیز بررسی می‌شود. همچنین وی پیش‌بینی کرد ظرف یک ماه آینده کمیسیون اقتصادی اصلاحات مربوطه را تصویب و در نوبت کاری صحن علنی مجلس قرار دهد.