دنیای اقتصاد، فاطمه بهادری - اداره آمار‌های اقتصادی بانک مرکزی شاخص قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی در مناطق شهری را که نشان‌دهنده نرخ تورم است، با محاسبه 310 قلم کالا‌ی مصرفی سبد خانوار در یک‌سال شمسی به دست می‌آورد. این 310 قلم کالا به 359 قلم در سال آینده افزایش می‌یابد. در ماه‌های اخیر عدم تطابق نرخ رسمی تورم با ذهنیت عمومی انتقاداتی را متوجه بانک مرکزی کرده بود که مقامات این بانک ریشه این نارسایی را در سبد درنظر گرفته شده برای محاسبه شاخص عنوان کرده‌اند و ظاهرا تغییر اقلام سبد برای رفع این نارسایی صورت گرفته است.
جزئیات اقلام حذف‌شده از سبد شاخص تورم و اقلام جدید اضافه شده را در ادامه بخوانید

از ابتدای سال آینده با تجدید نظر در اقلام سبد مصرفی خانوار
نرخ تورم با ۳۵۹ قلم کالا محاسبه می‌شود
نرخ تورم تا پایان مرداد ماه امسال به 5/10درصد رسید

فاطمه بهادری - اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری را که نشاندهنده نرخ تورم است، با محاسبه 310 قلم کالای مصرفی سبد خانوار در یک سال شمسی به دست می‌آورد.
این ۳۱۰ قلم کالا به ۳۵۹ قلم در سال آینده افزایش می‌یابد.
نرخ تورم در مرداد ماه سال جاری 5/10درصد بوده و شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در این ماه 7/0درصد افزایش نسبت به تیر ماه داشته است.
این شاخص نسبت به سال قبل ۹/۱۲درصد افزایش و در پنج ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲/۱۰درصد افزایش یافته است.
نرخ تورم در مردادماه سال گذشته 15 درصد بوده است.
به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، میرزایی، معاون اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی با اعلام آمار فوق می‌گوید: انتقادهایی که به بانک مرکزی می‌شود، مغرضانه بوده و آمارهایی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، سیاسی نیست.
همه دست‌اندرکاران و مسوولان بانک مرکزی بارها و بارها از استانداردهای بالای آمارگیری و ارائه شاخص‌ها گفته‌اند و در نشست‌های مختلفی نیز بر آن تاکید کرده‌اند. همچنان که داوود دانش‌جعفری، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز گفته است که افزایش قیمت چند قلم کالا و خدمت به معنای گرانی نیست.
اما برخی کارشناسان معتقدند که بانک مرکزی با سیاسی‌کاری، نرخ تورم را کاهنده نشان داده و ارزش کالاهایی مانند مسکن را که به شدت افزایش یافته در محاسبه شاخص نرخ تورم لحاظ نکرده است، در حالی که به عقیده میرزایی شاخص بهای مصرف کننده شامل مواردی می‌شود که خانوار برای آن هزینه می‌کند و نه سرمایه‌گذاری. چنان که آن میزان از ارزش مسکن که خانوار به عنوان سرمایه‌گذاری از آن بهره می‌برد، در نرخ تورم محاسبه نمی‌شود.
به گفته وی مسکن مانند برنج و غذاهای مصرفی خانوار نیست که پس از هزینه کردن یک بار مصرف شده و سپس دور ریخته شود. لذا بخشی از مسکن که برای خانوار هزینه دارد، بر نرخ تورم اثرگذار است.
برخی خدمات بیمه‌ای نیز مانند شخص ثالث و بدنه که در شاخص نرخ تورم محاسبه می‌شود، تنها بخشی است که مربوط به هزینه‌های خانوار است و در نظر گرفته می‌شود و نه سرمایه‌گذاری و ریسک آن.
لذا ارزش سهام و طلا (جزیی از آن که مربوط به دستمزد نمی‌شود) هیچ گاه در نرخ تورم محاسبه نخواهد شد.
حتی گاهی اوقات افرادی که با یک نوع کالا و خدمات بیشتر سروکار ندارند، یک‌جانبه نرخ تورم را محاسبه و افزایش و کاهش آن را لحاظ می‌کنند همان‌گونه که افزایش اجاره‌بهای مسکن در تعیین نرخ تورم برای کرایه‌نشین‌ها مهم است.
درحالی که بسیاری از کالاها و خدمات (همچون 9قلم کالای مشمول طرح تثبیت قیمت‌ها) در چند سال گذشته ثابت و یا دارای کاهش چشمگیری بوده است.
در گروه غذایی قیمت تخم‌مرغ در مدت چهار سال گذشته بدون تغییر بوده است.
310قلم کالا و خدماتی که براساس سال پایه 1376 در سبد خانوار قرار گرفته است، براساس استانداردهای آماری و توصیه‌های مجامع بین‌المللی هر هفت سال یکبار تغییر می‌کند، براین اساس اداره آمارهای اقتصادی بانک‌مرکزی در حدود دو سال است که در حال بررسی و تجدیدنظر در این سبد است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال‌جاری کار بررسی و تصویب آن به پایان رسیده و از ابتدای سال آینده این سبد با 359قلم کالا ملاک محاسبه نرخ تورم قرار گیرد.اداره آمارهای اقتصادی بانک‌مرکزی برخی اقلام کالاهایی را که از سبد کالای خانوار در سال پایه 1376 حذف شده و کالاهایی را که به این سبد اضافه شده براساس جداول (1) و (2) اعلام کرده است.