ایلنا - توان نیروهای متخصص در شرکت‌‏های بیمه فعلی، باید در چهار شرکت متمرکز می‌‏شد. عبدالمحمود ضرابی، مدیرعامل شرکت بیمه کارآفرین، اجرای سیستم تعرفه‌‏ای در بیمه، نبود نیروهای متخصص و قوانین و مقررات مرسوم را از جمله عوامل ضعف صنعت بیمه کشور برشمرد و اظهار داشت: کشورهای پیشرفته دنیا در صنعت بیمه از روش عملی متفاوتی در مقایسه با ایران برخوردارند.وی با بیان اینکه در ایران همچنان از تعرفه استفاده می‌‏شود، تصریح‌‏کرد: البته با توجه به دولتی بودن بخشی از شرکت‌‏های بیمه و عدم توان رقابتی مساوی آنها با بخش خصوصی، منجر به اعمال این سیستم شده است.ضرابی خاطرنشان ‌‏کرد: در بیمه‌‏های دنیا سیستم تعرفه‌‏ای سال‌‏ها است، از میان رفته و مساله توانایی شرکت‌‏ها، ارزیابی ریسک و مدیریت حرف اول را می‌‏زند. به گونه‌‏ای که بر اساس شناخت از بیمه‌‏گذار و ریسک‌‏ها، نرخ‌‏ها مشخص و حق بیمه دریافت می‌‏شود.مدیرعامل شرکت بیمه کارآفرین، با متفاوت خواندن وضعیت ایران در مقایسه با سایر کشورها به نمونه‌‏ای چون درآمد ناخالص کشور اشاره کرد و عوامل اجرایی، تخصصی، قوانین و مقررات را نیز در ضعف و تفاوت صنعت بیمه ایران با دنیا دخیل دانست.

ضرابی با اشاره به ابلاغ فرمان مقام معظم رهبری در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، آن را گام مثبتی دانست که سال‌‏ها پیش از این باید برداشته می‌‏شد.وی با ذکر این نکته که با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی شاید تعدد فعلی شرکت‌‏های بیمه را شاهد نباشیم، افزود: پس از آنکه در مدت ۲ یا ۳ سال بانک‌‏های خصوصی ایجاد شدند، در حال حاضر ۵ بانک خصوصی وجود دارد. در حالی که تعداد شرکت‌‏های بیمه خصوصی به عدد ۱۸ رسیده که بی‌‏شک این گسترش شرکت‌‏های بیمه خصوصی با این وسعت ضرورتی نداشت.

مدیرعامل شرکت بیمه کارآفرین، با اعتقاد به اینکه ظرفیت بالقوه‌‏ای در کشور وجود دارد و سرمایه‌‏های زیادی تحت پوشش بیمه نیستند، تصریح‌‏ کرد: بی‌‏شک اگر شرکت‌‏های بیمه خصوصی به آهستگی گسترش می‌‏یافتند و یا توان نیروهای انسانی مستقر در ۱۸ شرکت در ۴ بخش متمرکز می‌‏شدند، رشد بهتری را در صنعت بیمه شاهد بودیم.

وی در عین حال، عدم نیروی انسانی متخصص را معضل و گسترش و توسعه همه جانبه در این صنعت را یک ضرورت خواند.

ضرابی، با اشاره به شرکت تحت تصدی خود، به رشد ۴۰درصدی در ۶ماه اول سال اشاره کرد و گفت: اولویت نخست ما توسعه بیمه عمر و سرمایه‌‏گذار است که در ایران چندان شناخته شده نبوده و فعالیت گسترده‌‏ای در آن صورت نگرفته است.