سرمایه‌ در گردش صادرکنندگان به ارز تامین می‌شود

گروه بازار پول - با افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات از ۶۰ به ۲۵۰‌میلیارد تومان در سال‌جاری نرخ کارمزد‌های دریافتی نیز ۳۰‌درصد کاهش می‌یابد. به گزارش ایسنا، سیدکمال سیدعلی، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، در جمع خبرنگاران با بیان خبر کاهش ۳۰‌درصدی نرخ کارمزد صندوق ضمانت صادرات برای صادرکنندگان گفت: تقلیل ۳۰‌درصدی نرخ کارمزد به معنای کاهش یک‌سوم تعرفه دریافتی از صادرکنندگان است، که امیدواریم تا روز ۲۹ اسفند سالروز ملی صادرات به صورت رسمی‌ ابلاغ شود.

وی با بیان اینکه سرمایه صندوق ضمانت صادرات (۶۰‌میلیارد تومان) برای پوشش بیمه‌ای صادرات رو‌ به رشد کشور کافی نیست بر لزوم افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات تاکید کرد.

سیدعلی افزود: افزایش سرمایه صندوق به ۲۵۰‌میلیارد تومان به شورای‌عالی صادرات و هیات‌وزیران به تصویب رسیده و در انتظار اختصاص بودجه از سوی سازمان مدیریت از محل متمم بودجه و یا حساب ذخیره ارزی هستیم.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات همچنین حذف اعتبار اسنادی به عنوان شرط دریافت وام ارزی را از دیگر اقدامات صندوق ضمانت صادرات برشمرد و گفت: این اقدام با هدف ایجاد تسهیل در شرایط ارائه خدمات صندوق ضمانت صادرات انجام شده و از این پس صادرکنندگان تنها با ارائه قرارداد صادراتی و به صورت حساب باز می‌توانند پس از اخذ ضمانت‌نامه صندوق از تسهیلات ارزی بهره‌مند شوند.

سیدعلی در ادامه از تامین سرمایه در گردش صادرکنندگان به صورت ارز خبر داد و عنوان کرد: این اقدام با همکاری نظام بانکی و صندوق ضمانت صادرات عملی می‌شود.

وی همچنین با بیان ریسک بالای صادرات نسیه و نگرانی صادرکنندگان از بابت این نوع صادرات تاکید کرد: صندوق ضمانت صادرات آمادگی کامل برای پذیرش این ریسک را دارد و نگرانی صادرکنندگان از بابت پرداخت نشدن و کوتاهی خریداران خارجی از پرداخت مبالغ خود مرتفع می‌کند. چرا که کشورمان بیش از ۲۰‌میلیارد دلار واردات نسیه دارد ولی در حد ۲میلیارد هم صادرات نسیه انجام نمی‌شود.

سیدعلی در بخشی از سخنانش از ضعف فرهنگ بیمه‌ای در کشور نیز اظهار تاسف کرد و گفت: به دلیل ضعف فرهنگ بیمه‌ای، وظایف صندوق ضمانت صادرات به شکل مطلوب برای سیستم بانکی، اقتصاددانان و حتی صادرکنندگان توجیه نشده است.

وی وظیفه اصلی فعالیت صندوق ضمانت صادرات را پوشش ریسک‌های تجاری و سیاسی دانست و اظهار کرد: در شش ماه سال‌جاری ۱۰۴‌میلیون دلار اعتبار برای پوشش بیمه‌ای صادرات اختصاص یافته است که در سال گذشته طی همین مدت ۷۲‌میلیون دلار اختصاص یافته بود که پیش‌بینی می‌شود، این مبلغ تا پایان سال‌جاری به بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰‌میلیون دلار افزایش یابد.

سیدعلی در ادامه با مقایسه عملکرد موسسات بیمه صادراتی مشابه در سایر کشور‌ها تصریح کرد: اگر کل صادرات دنیا را ۸هزار ‌میلیارد دلار فرض کنیم ۸۰۰‌میلیارد دلار آن تحت پوشش شرکت‌های بیمه‌ای قرار می‌گیرد، که بیانگر سهم ۱۰‌درصدی است در حالی که این سهم در کشورمان از ۵/۲‌درصد فراتر نمی‌رود و در عین حال ایران بزرگ‌ترین مقصد صادراتی شرکت‌های بیمه‌ای در سال ۲۰۰۴ بوده است.

سیدعلی با اشاره به نیاز صادرکنندگان برای پوشش بازار کشور‌های هدف صادراتی پر ریسک CIS، آفریقا، عراق و افغانستان، تاکید کرد: سیاست پوشش صندوق ضمانت صادرات براساس حضور در کشور‌هایی است که قرار است در آنها حضور پایدار داشته باشیم.

وی نرخ پوشش صادرات به عراق را یک‌درصد عنوان و خاطرنشان کرد که با ارائه تسهیلات مورد نیاز صادرکنندگان، بازار عراق به پایگاه اصلی برای صادرات پایدار تبدیل شود.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با بیان اینکه بانک‌های تجاری کشور با پوشش صندوق ضمانت صادرات وام ارزی برای صادرات پرداخت خواهند کرد، گفت: برای تسهیل در اعطای تسهیلات ارزی به صادرکنندگان در سال‌جاری ۳‌میلیارد در اختیار بانک‌های توسعه صادرات و صنعت و معدن قرار گرفت و علاوه بر آن ۸‌میلیارد هم برای سایر بانک‌ها در نظر گرفته‌ایم که امیدواریم هر‌یک از بانک‌ها تجاری حداقل ۱۰۰‌میلیون دلار برای صادرات تسهیلات پرداخت کنند.