سایه ثبات قیمت‌ها همچنان بر بازار گسترده است

گروه بازار پول _ قیمت‌ها روز گذشته نیز در بازار تقریبا ثابت ماند. در بازار روز گذشته تقاضا برای خرید عمدتا سکه بیشتر بود. یک روز پس از تعطیلی دبی، روز گذشته صرافان این کشور فروش درهم را دوباره آغاز کردند و تقاضا برای خرید افزایش یافت. این کار اگرچه تقاضا را برای حواله درهم بالابرد، اما قیمت دلاراسکناس چندان تبعیتی در قیمت از آن نداشت و قیمت‌ها تقریبا ثابت ماندند. در مرکز مبادلات قیمت دلار وبرخی دیگر از ارزها بدون تغییر باقی مانده است. همچنین سخنگوی این مرکز در سخنان روز گذشته خود از امکان تخصیص ارز این مرکز برای ۲۰ گروه خدماتی سخن گفته است. گفته شده علاوه بر مصارف ارز دانشجویی، درمانی، مسافری و مانند آن، گروه‌های دیگر نیز در آینده امکان تخصیص ارز مبادله ای را خواهند یافت. سخن از تخصیص ارز این مرکز به سایر بخش‌های مورد نیاز در حالی است که برخی همچنان نسبت به تاخیر انتقال ارز خود انتقادهایی را مطرح کرده‌اند. پدرام سلطانی، نایب رییس اتاق ایران در این زمینه گفته است که البته این مرکز در عملکرد خود ضعف‌هایی داشته و دارد که اگر این ضعف‌ها برطرف شود، عملکرد و کارآیی آن افزایش می‌یابد. وی با انتقاد از اینکه سازوکار تخصیص ارز در بانک‌های عامل روان نیست، اظهار کرد: در بسیاری از موارد از زمانی که واردکننده ریال به بانک تحویل می‌دهد تا زمانی که ارز به فروشنده می‌رسد یک ماه به طول می‌انجامد و این موضوع جریان واردات را کند می‌کند. ضمن اینکه اثرات این موضوع هزینه‌های پنهانی را به واردکننده تحمیل می‌کند که به بازار منتقل می‌شود.

در این مرکز که از ۳ مهر ماه سال جاری راه‌اندازی شده ؛ تمام بهای ثبت سفارش به طور تمام و کمال از مشتری دریافت می‌شود که برخلاف رویه ثبت سفارش در گذشته بوده است. با اینکه اغلب از نتیجه کار این مرکز راضی به نظر می‌رسند، اما همچنان انتقادهایی متوجه کارکرد این مرکز است.

در کنار خبرهای رسیده از بازار پول کشور، همچنان بحث تلاش برای طلا با عیار کمتر از ۱۸ بر سر زبان‌ها است. دنیای اقتصاد در آینده نزدیک گزارش کاملی از واکنش روسای اتحادیه‌های سراسر کشور و مقامات اقتصادی و کارشناسان مربوطه منتشر خواهد کرد. در بازارهای جهانی نیز تحلیل‌های متفاوتی برای پیش‌بینی قیمت طلا عنوان شده است.

ارائه ارز مبادله‌ای برای ۲۰ گروه خدماتی

سخنگوی مبادلات ارزی کشور خبر داد: مقرر شده بانک‌های عامل بتوانند برای ۲۰ گروه خدماتی دیگر نیز ارز را به نرخ مبادله‌ای ارائه دهند.

صمد کریمی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اعلام این خبر اظهار کرد: همه تقاضاهایی که به عنوان بخش خدمات محسوب می‌شوند شامل این نرخ مبادله‌ای خواهند بود. وی گفت: پیش از این ارز مسافرتی، ارز درمانی، ارز ماموریتی برای کارکنان دولت و ارز دانشجویی را به نرخ مبادله‌ای پوشش دادیم و بقیه خدمات را نیز در قالب ۲۰ خدمت دسته‌بندی کرده و ارز آنها به نرخ مبادله‌ای تامین خواهد شد. سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور با بیان اینکه کماکان ارز دانشجویان بورسیه مورد تایید وزارت علوم یا بیماران مورد تایید وزارت بهداشت به نرخ مرجع است، خاطرنشان کرد: تصمیماتی که بانک مرکزی پیرامون دانشجویان غیربورسیه (فوق‌لیسانس یا بالاتر) گرفته مقرر شده تامین ارز آنها به نرخ مبادله‌ای باشد.

کریمی افزود: هم برای دانشجویان بورسیه و هم دانشجویان غیربورسیه حداکثر هزینه اقامت ۱۲ هزار دلار و حداکثر هزینه شهریه ۱۵ هزار دلار در نظر گرفته شده که در مجموع سالانه ۲۷ هزار دلار می‌شود. وی عنوان کرد: جلساتی را با بانک تجارت به عنوان بانک عامل داشتیم و از آنها خواستیم که تعداد شعب بیشتری را برای خدمات ارزی به دانشجویان بورسیه و غیربورسیه اختصاص دهند. سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور تاکید کرد: براساس آخرین اطلاعاتی که داریم در رابطه با دانشجویان بورسیه هیچ مشکلی وجود ندارد و بانک طی نامه رسمی اعلام کرده که کلیه تقاضاهای مربوط به دانشجویان بورسیه را پرداخت کرده است. وی ادامه داد: اما در رابطه با دانشجویان غیربورسیه با توجه به مشکلاتی که وجود داشت، قرار شد بانک دومی وارد کار شود که بانک سامان از چند روز گذشته در کنار بانک تجارت کار خود را آغاز کرد و بانک تجارت کماکان دانشجویان بورسیه را پوشش می‌دهد ولی دانشجویان غیربورسیه را هم بانک سامان و هم بانک تجارت پوشش می‌دهند.

قیمت انواع ارز امروز دوشنبه در مرکز مبادلاتی

قیمت انواع ارز دیروز نیز در مرکز مبادلاتی از سوی بانک مرکزی اعلام شد.

بر این اساس نرخ دلار،روپیه،ین،وون کره جنوبی و روبل روسیه در این مرکز نسبت به روز یکشنبه ثابت و بدون تغییر باقی ماند.

براساس این گزارش، نرخ یوآن چین در این مرکز نسبت به روز گذشته با کاهش و قیمت درهم، لیر ترکیه و یورو با افزایش مواجه شده است.

این گزارش می‌افزاید، قیمت انواع ارز در روز دوشنبه در مرکز مبادلاتی طبق نرخ‌گذاری بانک مرکزی هر دلار ۲۴۵۷۶ریال، روپیه۴۵۳ ریال، درهم ۶۶۹۱ ریال، ین ژاپن ۲۹۸۰۰ریال، لیر ترکیه ۱۳۷۶۷ ریال، روبل روسیه ۷۹۶ ریال، یوآن چین ۳۹۴۶ ریال و یورو ۳۲۰۴۷ریال اعلام شده است.

قیمت‌های داخلی

روز گذشته قیمت سکه در بازار داخلی بین ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان در نوسان بود. به طور کلی، اما قیمت آن از ثبات برخوردار بود. نیم سکه ۵۹۴ هزار تومان و ربع سکه ۳۰۶ هزار تومان فروخته شد که نوسان قابل توجهی نداشت. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت نیز ۱۲۰ هزار تومان فروخته شد که کمتر از ۱۰۰۰ تومان جابه‌جایی قیمت ثبت کرده است. قیمت دلار در بازار داخلی همچنان در سطح ۲۹۰۰ تومان ثابت مانده است. دیروز با باز شدن مسیر فروش درهم قیمت حواله آن در ابتدای بازار ۸۰۲ تومان و در ساعات بعد ۸۰۴ تومان بود که قیمت دلار حواله از مسیر این کشور را تا ۲۹۵۵ تومان بالابرد.

تولید طلا با عیار کمتر از ۱۸ احتمال تقلبات را بیشتر خواهد کرد

همچنین رییس سازمان ملی استاندارد ایران از ارائه پیشنهاد تدوین استاندارد طلا با عیار ۱۴ به این سازمان خبر داد و گفت: در صورتی که محاسن طلای زیر ۱۸ عیار بیشتر از معایب آن باشد استاندارد این محصول تدوین می‌شود.

نظام‌الدین برزگری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پیشنهاد تدوین استاندارد طلای کمتر از ۱۸ عیار (۱۴ عیار) در سازمان استاندارد در حال بررسی است، افزود: هنوز در این زمینه به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم، چرا که عرضه طلای کمتر از ۱۸ عیار مانند یک تیغ دو لبه است. او با بیان اینکه در صورت عرضه طلا با عیار کمتر از ۱۸ احتمال افزایش تقلبات در بازار بیشتر خواهد شد، افزود: هم‌اکنون که یک عیار در بازار وجود دارد کنترل بازار از نظر تقلبات دشوار است. قطعا با افزایش تعداد عیار‌ها باید حجم کنترل بازار بیشتر هم شود. رییس سازمان استاندارد درعین حال با اشاره به محاسن عرضه طلای کمتر از ۱۸ عیار در بازار اظهار کرد: در صورت انجام این کار توان خرید طلا توسط مردم افزایش پیدا می‌کند و روی قیمت طلا در بازار هم می‌تواند اثر‌گذار باشد. وی افزود: به هر حال مردم در مقاطع مختلف مانند ازدواج مجبور به خرید طلا می‌شوند و کاهش عیار طلا و در نتیجه کاهش قیمت طلا می‌تواند به افزایش قدرت خرید مردم کمک کند. برزگری تصریح کرد: استاندارد مربوط به عیار طلا در کشور‌های مختلف متفاوت است به عنوان مثال، در عربستان طلای کمتر از

۲۰ عیار ندارند، یا در اروپا سه نوع عیار وجود دارد.

به گزارش ایسنا، انجمن صنعت طلا و جواهر تهران برای نخستین‌بار پیشنهاد تدوین استاندارد و تولید طلا با عیار کمتر از ۱۸ را مطرح کرد. این پیشنهاد با واکنش منفی اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر مواجه شده است. به گفته عباد‌الله محمدولی رییس انجمن صنعت طلا و جواهر تهران در صورت عرضه طلا با عیار کمتر از ۱۸ قیمت طلا در بازار به شدت کاهش خواهد یافت و قدرت خرید مردم در بازار بیشتر می‌شود. وی این را هم گفته که فروش طلا در بازار کشور از ابتدای سال جاری تاکنون به شدت کاهش یافته است.

قیمت طلا در بازارهای جهانی

روز گذشته در اولین روز کاری این هفته بازارهای مالی جهان قیمت طلا ابتدا تا ۱۷۲۰ دلا ر افزایش یافت و دوباره تا ۱۷۱۸ دلار تعدیل شد. چالش عمده و تاثیر گذار بر بازار‌های جهانی در روز‌های آتی همان دعوای اوباما و جمهوری خواهان بر سر افزایش میزان مالیات‌ها و سقف بدهی‌های ملی است. در حالی که برخی نسبت به توافق میان این دو حزب خوشبین نیستند، تازه‌ترین اظهار نظر از آشتی قریب الوقوع میان این دو خبر می‌دهد.

جمهوری خواهان با افزایش نرخ مالیاتی موافقت خواهند کرد

وزیر دارایی آمریکا تاکید کرد جمهوری‌خواهان راهی جز موافقت با افزایش نرخ مالیاتی در بودجه سال ۲۰۱۳ میلادی نخواهند داشت.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، «تیموتی گیتنر» تصریح کرد: جمهوری خواهان کنگره باید با طرح پیشنهادی دولت آمریکا در خصوص افزایش درآمد‌های مالیاتی و کاهش هزینه‌های بودجه موافقت کنند.

بر اساس این گزارش، وی پیش‌بینی کرد کنگره آمریکا برای پایان دادن به بن بست مالی این کشور با افزایش نرخ مالیاتی بر ثروتمندان این کشور موافقت خواهد کرد.

این گزارش می‌افزاید، وزیر دارایی آمریکا در ادامه افزود: افزایش مالیات بر ثروتمندان آمریکایی یکی از مهم‌ترین شروط کاخ سفید برای پایان دادن به بن بست مالی این کشور خواهد بود.

من فکر نمی‌کنم جمهوری خواهان کنگره با درخواست دولت مبنی بر افزایش مالیات بر ثروتمندان مخالفت کنند. این در حالی است که جمهوری‌خواهان آمریکا بر این باورند که افزایش مالیات بر ثروتمندان تاثیر منفی زیادی بر رشد اقتصادی و اشتغال این کشور خواهد داشت. به گزارش سایت طلا به نقل از این پایگاه خبری، دولت اوباما قصد دارد نرخ مالیاتی بر ثروتمندانی که بیش از ۲۵۰ هزار دلار در سال در آمد دارند را افزایش دهد.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی اگر کنگره و دولت آمریکا برای پایان دادن به بن بست مالی به توافق نرسند اقتصاد این کشور بار دیگر با رکود روبه‌رو خواهد شد.