ْْفروش 64 درصد اوراق مشارکت در بهار

گروه بازار پول- به گفته معاون اقتصادی بانک مرکزی در سه ماه ابتدایی سال، ۶۴ درصد از اوراق مشارکت منتشر شده فروش رفته است. اصغر ابوالحسنی معاون اقتصادی بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با «ایلنا» کل مبلغ اوراق مشارکت منتشر شده در سه ماه اول سال‌جاری را ۲ هزار و ۲۵۷ میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: از این رقم هزار و ۶۲۲ میلیارد تومان به فروش رسیده است. معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق (مشارکت، گواهی سپرده بانک‌ها) به فروش رسید، از رشد فروش اوراق مشارکت در ۳ ماه نخست امسال خبر داد و گفت: تاکنون در سه ماه اول سال‌جاری از کل مبلغ اوراق مشارکت منتشر شده ۶۴ درصد آن به فروش رسیده است. به گفته ابوالحسنی علت اصلی رشد فروش اوراق مشارکت منتشر شده نسبت به سال گذشته اصلاح نرخ سود در بسته پولی بانک مرکزی بوده است. او ادامه داد: این امر باعث شد که فروش اوراق مشارکت با استقبال فراوانی در سطح کشور روبه‌رو شود، به نحوی که افزایش جذابیت این اوراق به طور قابل توجهی در فروش اوراق مشارکت پرداخت شده تاثیرگذار بوده است. معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به اصلاح بسته پولی در سال گذشته گفت: پس از اصلاح این بسته و افزایش نرخ سود به ۲۰ درصد، حدود ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت فروش رفت.بر اساس آمارها رقم فروش رفته در سال قبل نشان‌دهنده فروش ۴۶ درصدی اوراق مشارکت در سال ۹۰ است. در شش ماه اول سال ۹۰ تنها ۳ درصد از اوراق مشارکت؛ یعنی معادل ۱۲ میلیارد تومان به فروش رسیده بود، در نیمه دوم سال با اعمال تغییرات در بسته یک جهش ۴۳ درصدی در فروش اوراق به‌وجود آمد و فروش اوراق تا ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بالا رفت که نشان‌دهنده رشد خارق‌العاده ۳۵ هزار درصدی در نیمه دوم سال گذشته بود.آمارها و ارقام از فروش اوراق مشارکت در سال ۹۰ نشان می‌دهد که از میزان ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق منتشر شده در سال قبل، میزان تقریبی ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به فروش رسید.

آمار فروش گواهی سپرده نیز در سال گذشته معنا دار بود. از حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان گواهی سپرده منتشر شده برای بانک‌های دولتی، خصوصی و خصوصی شده به میزان ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، یعنی حدود ۸۴ درصد، به فروش رسیده است. در نتیجه بانک مرکزی پس از افزایش نرخ سود در بسته پولی توانسته است در سال ۹۰ حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان توسط ابزارهای تامین مالی خود جذب منابع انجام دهد. کارنامه فروش اوراق مشارکت در سال پیش و قبل از بالا رفتن نرخ سود بسیار ضعیف بود. در دوره اول سال که نرخ سود اوراق مشارکت بر اساس بسته اولیه بانک مرکزی و در سطح یک درصد بالای نرخ سود سپرده‌ها تعیین شده بود، تنها ۳ درصد این اوراق به فروش رسید. بانک مرکزی در مرحله اول تغییر در بسته پولی نرخ سود اوراق مشارکت را به تنهایی تا ۱۷ درصد بالا برد. هرچند این تصمیم نیز چندان کارساز نبود و نرخ فروش را نهایتا تا ۱۳ درصد بالا برد.در مجموع در سال ۹۰ بانک مرکزی توانست از طریق انتشار اوراق مشارکت و گواهی سپرده، ۱۵ هزار میلیارد تومان جذب منابع داشته باشد. از این میزان حدود ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از طریق فروش اوراق مشارکت و بقیه توسط گواهی سپرده جذب شده است.

رونق اوراق پس از اصلاح نهایی بسته

افزایش نرخ سود کلیه ابزار‌های بدهی در کشور که در اصلاحیه بهمن‌ماه سال ۹۰ به وقوع پیوست به طور معناداری در فروش اوراق مشارکت تاثیرگذار بود. بر این اساس در حالی که تا قبل از این اصلاح در بهمن‌ماه ۹۰ تنها ۱۳ درصد از اوراق به فروش رسیده بود، ‌طی یک و نیم ماه باقیمانده از سال قبل درصد فروش اوراق تا ۴۶ درصد بالا رفت.