عبور ضریب خسارت بیمه از مرز 65 درصد

عکس: آکو سالمی

گروه بازارپول- مسعودرضا طاهری: نسبت خسارت به حق بیمه تولیدی صنعت بیمه کشور در سال ۸۹ از ۶۵ درصد فراتر رفت. بررسی عملکرد صنعت بیمه کشور در مجموع ۱۶ رشته غیرزندگی و زندگی در سال ۸۹ حکایت از رسیدن نسبت خسارت به ۷/۶۵ درصد

دارد. در این میان نسبت خسارت ۱۵ رشته غیرزندگی به تنهایی خود ۵/۶۸ درصد گزارش شده است، در این سال نسبت خسارت بیمه عمر ۳۵ درصد بود.

گزارش عملکرد رشته‌های بیمه در سال ۱۳۸۹ نسبت به سال قبل نشان می‌دهد که صنعت بیمه کشور در مجموع رشته‌های آتش‌سوزی، باربری، حوادث، حوادث سرنشین، بدنه اتومبیل، شخص ثالث، درمان، کشتی، هواپیما، مهندسی، پول، مسوولیت، اعتبار، نفت و انرژی و سایر انواع (جمع غیرزندگی) ۵۴ تریلیون و ۱۹۸ میلیارد و ۳۸۴ میلیون ریال حق بیمه فروخته است. این درآمد از محل فروش ۳۰ میلیون و ۳۸۰ هزار و ۴۴۸ بیمه نامه به دست آمده که نسبت به سال قبل ۹/۲۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

در این سال بیمه کشور از مجموع این رشته‌ها (به غیر از بیمه عمر) برای تعداد ۵ میلیون و ۵۷۵ هزار و ۶۶۲ مورد خسارت، ۳۷ تریلیون و ۱۳۷ میلیارد و ۲۳۵ میلیون ریال خسارت پرداخت کرده است. خسارات پرداختی سال ۸۹ در این رشته‌ها که ۵/۹۵ درصد از کل خسارات صنعت بیمه کشور را تشکیل می‌دهد، نسبت به سال۸۸ حدود ۶/۲۶ درصد رشد داشته است.

بیمه عمر (زندگی) با داشتن سهم ناچیز ۳/۸ درصداز کل حق بیمه کشور در این سال، از محل فروش یک میلیون و ۷۲۶ هزار و ۳۶۸ مورد بیمه‌نامه برای صنعت بیمه، ۴ تریلیون و۹۳۷ میلیارد و ۵۶۳ میلیون ریال درآمدزایی داشته که البته نسبت به سال ۸۸ حدود ۴/۴۳ درصد

رشد داشته است. خسارات پرداخت شده به این رشته برای تعداد ۶۵ هزار و ۷۸۰ مورد خسارت، یک تریلیون و ۷۳۰ میلیارد و ۳۹۵ میلیون ریال گزارش شده است. میزان پرداخت خسارت برای بیمه‌های عمر در سال ۸۹ نسبت به سال ۸۸ حدود ۳/۳۴ درصد بیشتر شده است.

واکاوی گزارش عملکرد صنعت بیمه کشور در سال ۸۹ نشان می‌دهد که بیمه درمان در کشور همچنان بیش از سایرین زیان ده است. نسبت خسارت بیمه درمان در کشور ۳/۱۰۰ درصداست. خسارت این رشته ۴/۲۵ درصد از کل خسارت صنعت بیمه کشور را به خود اختصاص داده است. سال ۸۹ بیمه‌های کشور از فروش ۲۸۴ هزار و ۶۶۳ بیمه‌نامه بیش از ۹ تریلیون و ۸۴۸ میلیارد ریال کسب درآمد کرده‌اند. در حالی که برای بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار مورد خسارت بیش از ۹ تریلیون و ۸۷۵ میلیارد ریال هزینه کرده‌اند. پرداخت خسارت بیمه درمان در سال ۸۹ نسبت به سال قبل از آن ۴/۱۰۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

رتبه ‌بعدی در بالا بودن نسبت خسارت در بین رشته‌های بیمه به شخص ثالث تعلق دارد. نسبت خسارت در این رشته ۱/۷۸ درصد و سهم از کل خسارت ۵/۴۹ درصد است که سال گذشته صنعت بیمه کشور برای یک‌میلیون و ۱۹۲ هزار و ۷۱۸ مورد خسارت در حدود ۱۹ تریلیون و ۲۲۵ میلیارد و ۹۲۰ میلیون ریال خسارت پرداخت کرده است. سال ۸۹ پرداخت خسارت شرکت‌های بیمه برای رشته شخص ثالث ۳/۱۱ درصد رشد داشته است. این درحالی است که درآمد صنعت بیمه از فروش بیش از ۱۴ میلیون بیمه نامه شخص ثالث ۲۴ تریلیون و ۶۱۲ میلیارد و ۵۸۴ میلیون ریال بود.

رتبه‌های بعدی رشته‌های بیمه از نظر نسبت خسارت سال ۸۹ عبارتند از: بیمه بدنه اتومبیل، بیمه مهندسی، مسوولیت، عمر، حوادث، حوادث سرنشین، کشتی، آتش‌سوزی، باربری، هواپیما، سایر انواع، اعتبار، پول و نفت و انرژی.

صدرنشینان صنعت بیمه

عملکرد ۲۰ شرکت بیمه دولتی و خصوصی کشور در سال ۸۹ براساس شاخص‌هایی چون حق بیمه تولیدی، تعداد بیمه‌نامه صادره، میزان خسارت پرداختی، موارد خسارت و نسبت خسارت، مورد بررسی و طبقه‌بندی قرار گرفته‌اند. شرکت بیمه ایران با داشتن سهم ۶/۴۵ درصدی از بازار بیمه کشور تقریبا تنها شرکت بیمه دولتی و بزرگ‌ترین شرکت بیمه کشور نیز هست. بیمه ایران در سال گذشته ۲۶۹۹ میلیارد و۱۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حق بیمه فروخته و ۱۹۴۴ میلیارد و ۸۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خسارت پرداخت کرده است. اگرچه سهم این شرکت از کیک پرتفوی صنعت بیمه نسبت به سال‌های گذشته اندکی کاهش یافته، اما با رتبه‌های دوم و سوم (شرکت‌های بیمه آسیا و دانا) فاصله بسیاری دارد. بیمه آسیا سال ۸۹ اندکی بیش از ۱۱ درصد و بیمه دانا ۱/۸ درصد از بازار بیمه کشور را در اختیار داشته و از این نظر جایگاه برتری نسبت به سایرین دارند. سال ۸۹ بیمه آسیا ۶ تریلیون و ۵۵۴ میلیارد و ۱۶۹ میلیون ریال و بیمه دانا ۴ تریلیون و ۸۱۶ میلیارد و ۴۵۲ میلیون ریال از محل فروش بیمه‌نامه‌ها درآمد کسب کرده‌اند. در این طبقه‌بندی بیمه پارسیان و بیمه البرز در مکان‌های چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند. شرکت‌های بیمه توسعه، ملت، کارآفرین، سینا و نوین به ترتیب رتبه‌های ششم تا دهم را در تولید حق بیمه سال ۸۹ از آن خود، کرده‌اند. شرکت‌های بیمه پاسارگاد معلم و بیمه رازی به ترتیب در جایگاه ۱۱ و ۱۲ و سیزدهم بیمه کشور قرار گرفته‌اند.

بیمه‌های سامان، دی، ایران معین، میهن، حافظ، کوثر و امید رده‌های ۱۴ تا بیستم را از نظر حق بیمه تولیدی و به تبع سهم از بازار به خود اختصاص داده‌اند.

رکورد‌داران خسارت

پارسال در طبقه‌بندی نسبت خسارت، شرکت بیمه معلم به عنوان رکوددار نسبت خسارت جایگاه خود را حفظ کرده است. در سال ۸۹ دوازدهمین شرکت بیمه از نظر تولید حق بیمه در کشور، نسبت خسارت خود را با ۹/۷۱ واحد افزایش به ۹/۱۱۲ درصد رساند. بیمه معلم پارسال ۸۸ میلیارد و ۸۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان حق بیمه فروخت و در مقابل ۱۰۰ میلیارد و ۲۸۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خسارت پرداخت.

رتبه‌های بعدی تا رتبه دهم در طبقه‌بندی نسبت خسارت عبارتند از: بیمه حافظ ۷/۷۸ درصد، بیمه دانا ۳/۷۷ درصد، بیمه دی ۲/۷۵ درصد، بیمه ایران ۱/۷۲ درصد، بیمه پارسیان ۲/۷۱ درصد، بیمه آسیا ۴/۶۷ درصد، بیمه رازی ۵/۶۳ درصد، بیمه البرز ۲/۶۳ درصد و بیمه سینا ۸/۶۲ درصد.