بیمه مرکزی پاسخگوی تخلفات شرکت‌های بدون مجوز نیست

فارس- یک کارشناس بیمه گفت: بیمه مرکزی به دلیل صادرنشدن مجوز فعالیت برای شرکت آتیه‌سازان حافظ، به هیچ عنوان پاسخگوی اعتراض‌های بازنشستگان از آتیه‌سازان نخواهد بود. علی رنج پور با اشاره به اینکه بیمه‌های درمان تکمیلی براساس آیین نامه بیمه مرکزی در چارچوب فعالیت‌های شرکت‌های بیمه بازرگانی قرار دارد، اظهار داشت: بیمه‌های درمان در گروه بیمه‌های بازرگانی قرار داشته و مطابق سیاست‌های بیمه مرکزی به متقاضیان عرضه می‌شود.

وی ضمن بیان این مطلب که دریک طبقه‌بندی کلی بیمه‌های اشخاص به سه بخش اموال، مسوولیت واشخاص تقسیم می‌شود، گفت: بیمه‌های اشخاص شامل بیمه عمر، حوادث و بیمه درمان است که در این راستا بیمه‌های درمان تکمیلی نیز در گروه اشخاص قرار می‌گیرد.

وی در خصوص ابهامات این بیمه‌نامه مبنی براینکه بیمه‌های درمان تکمیلی در چارچوب بیمه‌های تجاری قرار ندارد، افزود: برخی معتقدند خدمات درمان جزو خدمات پایه‌ای و نیاز‌های اولیه جامعه محسوب می‌شود که به همین دلیل این موضوع را نمی‌توان مساله سود و زیان مطرح و در قالب بیمه‌های بازرگانی قرار داد.

به گفته وی، اغلب کشورهایی که در حوزه بیمه‌های درمان فعالیت می‌کنند نگاه خدمت‌رسانی را در اولویت کاری خود قرارمی‌دهند نه کسب سود و سرمایه در حالی که در کشور به دلایلی خاص از جمله تفاوت تعرفه بخش دولتی و خصوصی وضع به گونه‌ای دیگر است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیمه مرکزی از این شرایط استفاده و این خدمات را تبدیل به بیمه‌نامه کرده است، تصریح کرد: در راستای خدمت‌رسانی به مردم بیمه درمان با ورود به بیمه‌های بازرگانی درصدد سوددهی معقولی برآمد.

بیمه درمان تکمیلی و اختلاف نظر بیمه مرکزی و سازمان خدمات درمانی

وی در پاسخ به این پرسشی مبنی بر اینکه آیا بیمه‌نامه‌های درمان تکمیلی فقط از جانب شرکت‌های بازرگانی صادر می‌شود؟ گفت: این امر بستگی به این دارد که مجوز صدور بیمه‌نامه‌ها را شرکت‌های بیمه از کدام مرجع دریافت کرده‌اند البته در این رابطه میان قانون‌گذاران اختلاف نظرهای بسیاری نیز مطرح است.

به گفته این عضو سندیکای بیمه گران ایران، بیمه مرکزی معتقد است بیمه درمان تکمیلی تنها باید توسط شرکت‌های بیمه بازرگانی که دارای مجوز فعالیت هستند، ارائه شود در حالی که سازمان خدمات درمانی این تعریف را قبول ندارد.

رنج ‌پور در ادامه افزود: سازمان خدمات درمانی معتقد است این سازمان به عنوان یکی از سازمان‌های ارائه دهنده بیمه درمان امکان ورود به بحث بیمه درمان تکمیلی را نیز دارد.

این کارشناس بیمه‌ای با اشاره به اینکه این سازمان در این راستا اقدام به تاسیس شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ کرده است، اضافه کرد: این شرکت مجوزی از بیمه مرکزی برای فعالیت ندارد و همین امر مورد اعتراض این نهاد بیمه‌ای است به صورتی که این شرکت

با اخذ مجوز فعالیت خود از سازمان خدمات درمانی مشغول ارائه خدمات به بیمه‌گذاران است.

بیمه مرکزی و ارائه بیمه درمان تکمیلی

رنج پور در خصوص دلایل شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ در این رابطه که بیمه درمان تکمیلی در چارچوب بیمه‌های بازرگانی قرار ندارد، گفت: اصطلاح بیمه درمان تکمیلی در دهه ۷۰ از جانب بیمه مرکزی با این هدف که این بیمه‌نامه مکمل بیمه‌های پایه‌ای «خدمات درمانی، تامین اجتماعی و ارتش» قرار گیرد مطرح شده که با این تعریف این بیمه‌نامه خدمات بخش خصوصی را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.

به گفته وی، سه بیمه پایه یاد شده، هزینه‌ها را براساس تعرفه‌های دولتی مربوط به خود پرداخت می‌کنند که در نتیجه بیمارستان‌های خصوصی که هزینه‌ها را مطابق تعرفه‌های نظام پزشکی یا آزاد دریافت می‌کنند با تفاوت زیاد تعرفه‌ها قادر به ارائه پوشش نخواهند بود.

وی ضمن تاکید براینکه بیمه مرکزی ابداع‌کننده بیمه درمان تکمیلی در کشور است، اظهار کرد: امکان بیان اظهارات شرکت آتیه‌سازان حافظ مبنی بر اینکه قادر به ارائه بیمه درمان تکمیلی بدون مجوز بیمه مرکزی است، وجود دارد اما این شرکت بیمه مبدع این بیمه‌نامه نیست. رنج پور ضمن بیان این مطلب که نگاه شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ بخش بیمه‌های درمانی بوده و بازرگانی نیست، گفت: با توجه به سیاست‌گذاری‌های بیمه مرکزی و همچنین آیین‌نامه تاسیس شرکت یاد شده اظهارات هر دو درست است و استدلال بیمه مرکزی نیز در این رابطه منطقی است.

به گفته وی، هر دو براساس آیین‌نامه‌های خاص خود بیمه‌ای را طراحی کرده‌اند البته در صورت وقوع اعتراض از جانب بیمه‌شدگان اولین مکان برای رسیدگی به شکایات بیمه مرکزی است که این نهاد با استفاده از اداره نظارت خود از شرکت متخلف خواستار پاسخگویی است.

وی با اشاره به اینکه شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ در چند ماه اخیر با برنده شدن در مناقصه بیمه درمان تکمیلی بازنشستگان کل کشور آنها را تحت پوشش قرارداده است، تصریح کرد: بیمه مرکزی با ارائه استدلال یاد شده، و به دلیل صادر نشدن بیمه‌نامه مطابق آیین‌نامه‌های خود و دریافت نکردن مجوز فعالیت این شرکت از این نهاد بیمه‌ای به هیچ عنوان پاسخگویی اعتراض‌های بازنشستگان از آتیه‌سازان نخواهد بود.

رنج پور ضمن بیان این مطلب که شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ براساس آیین‌نامه‌های داخلی خود و خدمات درمانی، خسارات را پرداخت می‌کند، گفت: البته مسوولان این شرکت بیمه معتقدند مجوز فعالیت خود را از سازمان خدمات درمانی که یکی از سازمان‌های معتبر در این رابطه به شمار می‌آید، دریافت کرده‌اند.

تفاوت آیین‌نامه‌های آتیه‌سازان با شرکت‌های بیمه بازرگانی

به گفته وی، نکته قابل تاملی که شرکت آتیه‌سازان حافظ به آن توجهی خاصی نمی‌کند این امراست که این شرکت به انعقاد قرارداد با شرکت‌های مختلف پرداخته و حرفی از اینکه زیر مجموعه بیمه مرکزی نبوده و مجوزی از این نهاد دریافت نکرده‌ را بیان نمی‌کند.

رنج پور در ادامه افزود: نبود شفاف‌سازی در این شرکت بیمه باعث می‌شود شرکت‌هایی که در گذشته با شرکت‌های بیمه تجاری قرارداد وضع می‌کردند به پشتوانه اینکه این شرکت بیمه نیز زیر مجموعه بیمه مرکزی است به انعقاد قرارداد می‌پردازند در حالی که وضع به گونه‌ای دیگر است.