رییس کل بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به مرداد امسال را حداکثر ۲/۱۷ درصد پیش بینی کرد. محمود بهمنی در گفت‌وگو با مهر با اظهارامیدواری نسبت به اینکه از آذرماه امسال شیب تورم رو به پایین خواهد بود، گفت: براساس آخرین محاسبات بانک مرکزی، از نرخ تورم ۳/۱۶ درصدی تیرماه امسال، ۵/۴ درصد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به صورت مستقیم و ۹/۱ درصد ناشی از عوامل غیرمستقیم است و چنانچه مجموع این دو رقم را از ۳/۱۶ درصد کم کنیم مشاهده می‌کنیم که نرخ تورم تنها۹/۹ درصد است. وی ادامه داد: این نرخ همان نرخ هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی است، اما به هر حال باید این مطلب را در نظر گرفت که با اجرای هدفمندی یارانه‌ها کار بسیار عظیمی صورت گرفته است، چگونه می‌توان انتظار داشت که با افزایش دو یا سه برابری قیمت‌ها و افزایش قیمت بنزین از ۱۰۰ و ۴۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان، نرخ تورم کاهش یابد، مشخص است که نرخی به نرخ تورم افزوده خواهد شد.

نرخ تورم نقطه به نقطه معکوس شد

بهمنی پیش بینی کرد که روند افزایشی نرخ تورم کاهنده باشد و ممکن است که نرخ ۳/۱۶ درصد تیرماه به حدود ۱/۱۷ تا ۲/۱۷ درصد در مردادماه امسال برسد و تنها ۷ یا ۸ صدم درصد افزایش داشته باشد، این روند نیز تا آذر ماه ادامه خواهد داشت و از آذر و دی ماه امسال روند تورم برعکس خواهد شد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر هم نرخ تورم نقطه به نقطه روند معکوس را در پیش گرفته و روبه پایین است و روند کاهنده نرخ تورم را همین نرخ تورم نقطه به نقطه نشان می‌دهد.