تداوم افزایش قیمت‌ها در بازار ارز

گروه بازار پول- نرخ دلار روز گذشته ۳ تومان دیگر گران شد و به ۱۲۸۵ تومان رسید تا شکاف نرخ رسمی و غیر رسمی آن تا ۲۱۴ تومان افزایش یابد. روز گذشته قیمت مرجع دلار با یک ریال کاهش ۱۰۷۱۵ ریال تعیین شد. با توجه به رشد برخی ارزهای حواله‌ای انتظار می‌رود قیمت دلار آمریکا تا ۱۲۹۲ تومان هم در روز‌های آینده بالا برود. دیروز همچنین بانک مرکزی قیمت سکه دولتی را با ۱۰۴۰ تومان افزایش از ۵۶۰ هزار تومان هم بالاتر برد. در بازارهای جهانی قیمت طلا تا حدودی افزایش یافت در عین حال منحنی تغییرات قیمت آن بین ۱۶۵۰ تا ۱۶۹۵ دلار در نوسان بود.

بازار ارز

دیروز با افزایش قیمت دلار تا ۱۲۸۵ تومان، اختلاف قیمت رسمی و غیررسمی دلار ۲۱۴ تومان شد. نرخ یورو نیز دیروز با افزایش ۳ تومانی به ۱۷۷۸ تومان رسید. پوند انگلیس نیز ۱۰ تومان گران شده و به ۲۰۴۵ تومان رسید. دلار کانادا ودلار استرالیا نیز با ۱۰ تومان و ۵ تومان افزایش قیمت به ترتیب ۱۲۹۰ تومان و ۱۳۳۵ تومان فروخته شدند.

بازار سکه

دیروز قیمت سکه با ۱۰۰۰ تومان کاهش در بازار آزاد تا ۵۶۷ هزار تومان افت کرد. در عین حال سکه طرح قدیم ۵۰۰۰ تومان گران شده به ۵۹۰ هزار تومان رسید. در همین حال قیمت نیم سکه و ربع سکه بدون تغییر ۲۶۴ هزار تومان و ۱۴۳ هزار تومان فروخته شدند. نرخ خرید و فروش سکه‌های گرمی نیز دیروز ۷۲ و ۷۷ هزار تومان اعلام شد. در بازار طلا مثقال طلای ۱۷ عیار با ۱۰۰۰ تومان افزایش به ۲۲۰ هزار تومان رسید.

سکه دولتی

نرخ سکه دولتی دیروز با ۱۰۴۰ تومان افزایش به ۵۶۰ هزار و ۵۶۰ تومان رسید. نیم سکه و ربع سکه هم هر یک با ۵۲۰ تومان رشد قیمت به ترتیب ۲۶۰ هزار و ۵۲۰ تومان و همچنین ۱۴۲ هزار و ۴۸۰ تومان رسیدند. با این حال نرخ سکه گرمی بدون تغییر ۷۳ هزار و ۳۲۰ تومان تعیین شد.

بازار‌های جهانی

قیمت طلا در بازار‌های جهانی پس از نوسان‌های زیاد به ۱۶۹۵، تا غروب روز گذشته رسید. طلا روز گذشته تحت تاثیر افزایش قیمت نفت و امید به بهبود تقاضا در جهان به ویژه در هند و همچنین رفع نگرانی از بحران بدهی‌ها در اروپا رو به افزایش دارد. در عین حال افزایش شاخص در برخی بورس‌های جهان موجب کندی رشد قیمت طلا شد.

کاهش عرضه سکه بانکی در شعب بانک ملی

ایرنا نیز گزارش داد: بانک مرکزی از روز دوشنبه عرضه سکه در شعب بانک ملی را کاهش داده است.بنا بر این گزارش، بانک مرکزی از اردیبهشت ماه سال جاری برای ایجاد تعادل در بازار سکه در شعب منتخب بانک ملی تعداد پنج قطعه سکه را در قبال ارائه کارت ملی با نرخ‌هایی که به صورت روزانه اعلام می‌شود عرضه می‌کرد. با وجودی که عرضه سکه در ماه‌های گذشته همه روزه انجام می‌شد، اما متقاضیان از روز گذشته به دلیل عرضه اندک سکه توسط بانک مرکزی با مشکلاتی مواجه شده‌اند. سکه‌های بانک مرکزی هر روز از ساعت ۹ تا ۱۳ در شعب منتخب فروشنده سکه عرضه می‌شود.