دنیای اقتصاد - بانک مرکزی با اعلام توقف فروش نقدی سکه در برخی شعب بانک ملی، پیش فروش سکه در تمامی شعب این بانک را آغاز می‌کند؛ تغییر سیاست نحوه توزیع سکه پس از آن صورت گرفت که شعب فروشنده سکه با سیل متقاضیان برای خرید با قیمت دولتی مواجه شدند و سکه در بازار آتی نیز از مرز ۸۰۰ هزار تومان گذشت؛ به‌دنبال این اتفاق بانک مرکزی وعده داد برای جمع کردن صف‌ها از مقابل شعب و مقابله با انتظارات تورمی طرح پیش‌فروش سکه را در دستور کار قرار دهد. روز گذشته پس از آنکه بانک مرکزی امروز را وعده اجرای این طرح اعلام کرد بازار تحت تاثیر این خبر با کاهش قیمت روبه‌رو شد. این در حالی بود که قیمت سکه در ابتدای کار ۳۰ هزار تومان افزایش داشت و قیمت ۶۳۵ هزار تومان را ثبت کرده بود، اما خبر تغییر سیاست فروش سکه بهای آن در بازار غیر‌رسمی را در بعد از ظهر دیروز به ۶۰۵ هزار تومان کاهش داد. در بازار آتی نیز صف‌های خرید صبح به صف‌های فروش در بعد از ظهر تبدیل شد. بانک مرکزی در اقدامی دیگر قیمت سکه دولتی را نیز با ۲۰ هزار تومان افزایش به حدود ۵۷۰ هزار و ۸۰۰ تومان رساند تا شکاف قیمتی در بازار به کمتر از ۲۶ هزار تومان برسد. بانک مرکزی گرچه هنوز جزئیات سیاست پیش‌فروش را توضیح نداده است، اما یک منبع خبری کلیاتی از این طرح را در اختیار «دنیای اقتصاد» قرار داده است. از سوی بانک مرکزی اتخاذ شد

تغییر سیاست فروش سکه

گروه بازار پول - مسعودرضا طاهری: با اعلام بانک مرکزی از امروز سیاست نقدی فروش سکه به پیش فروش تغییر کرد. روابط عمومی بانک مرکزی در اطلاعیه ای اعلام کرد: به دلیل بروز مشکلاتی توزیع نقدی شمش و مسکوک طلا متوقف و اقدام به پیش‌فروش آن به صورت نامحدود در تمام شعب بانک ملی خواهد کرد.

به دنبال انتشار این خبر از قیمت سکه در بازار ۳۰ هزار تومان کاسته شد و صف‌های خرید در بازار آتی به صف‌های فروش تغییر وضعیت داد. تغییر سیاست فروش سکه پس از آن صورت گرفت که مردم برای دریافت سکه با قیمت دولتی به شعب بانک‌ها هجوم آوردند و قیمت سکه در بازار آتی تا مرز ۸۰۰ هزار تومان بالا رفت. به‌دنبال این شرایط رییس کل بانک مرکزی وعده داد به‌زودی بانک مرکزی پیش فروش سکه را با قیمت‌های واقعی آغاز خواهد کرد. یک هفته پس از این اظهار نظر سایت بانک مرکزی در خبری بدون اشاره به جزئیات انجام کار امروز را موعد آغاز پیش فروش سکه اعلام کرد.

پیش فروش مسکوک طلا بدون محدودیت

در خبر روابط عمومی بانک مرکزی ایران در خصوص دلایل تغییر سیاست پیش فروش سکه آمده است: به منظور رفاه حال متقاضیان خرید مسکوک طلا و در راستای توزیع عادلانه آن بین اقشار مختلف جامعه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اقدام به پیش‌فروش مسکوک طلا بدون هیچ‌گونه محدودیت، از تاریخ ۲۹/۹/۱۳۹۰ تا اطلاع ثانوی از طریق تمامی شعب بانک ملی ایران در سراسر کشور می‌کند. بنابر اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، فروش نقدی سکه طلا از طریق شعب منتخب بانک ملی که موجب بروز مشکلاتی در نحوه توزیع آن شده بود، متوقف و فروش نقدی مسکوک و شمش طلا صرفاً از طریق بانک کارگشایی به روش معمول انجام می‌پذیرد.

واکنش بازار

افت و خیز ۳۰ هزار تومانی قیمت سکه بازار مهم‌ترین واکنش بازار به اعلام خبر پیش فروش سکه بانکی بود. سکه روز گذشته و در ابتدای کار بازار ۳۰ هزار تومان گران شد، اما بعد از ظهر روز گذشته همین مقدار کاهش قیمت داشت و به نرخ ۶۰۵ هزار تومانی روز قبل (یکشنبه) رسید.

کاهش سکه به محدوده ۶۰۵ هزار تومان به کاهش شکاف قیمت دولتی و بازار نیز منجر شد. روز گذشته قیمت سکه دولتی با ۲۰ هزار و ۸۰۰ تومان افزایش تا ۵۷۹ هزار و ۸۰۰ تومان گران شد. به این ترتیب شکاف قیمت به کمتر از ۲۶ هزار تومان رسید. به دنبال اعلام توقف فروش سکه نقدی از امروز، روز گذشته متقاضیان خرید نقدی سکه برای استفاده از آخرین فرصت خرید سکه‌های دولتی به شعب منتخب بانک ملی هجوم برده و در برخی شعب از جمله شعبه خیابان طالقانی نبش ولی‌عصر بار دیگر پلیس مجبور به دخالت در صف خرید سکه شده است.

همچنین از بازار معاملات آتی سکه در بورس کالا خبر می‌رسد که با انتشار خبر پیش فروش سکه بانک مرکزی، صف خرید تشکیل شده تا قبل از ظهر دیروز، به صف فروش تبدیل شده است.

قیمت‌ها در بازار

قیمت سکه طرح قدیم در بازار روز گذشته نیزکه ۱۵ هزار تومان افزایش یافت و به ۶۴۰ هزار تومان رسیده بود، تا غروب به ۶۲۵ هزار تومان رسید. قیمت نیم سکه هم که تا ظهر با ۸۰۰۰ تومان رشد قیمت تا ۳۰۰ هزار تومان گران شده بود تا غروب به ۲۹۵ هزار تومان پایین آمد. در این بین بانک مرکزی با ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش، قیمت نیم سکه دولتی را در آخرین روز فروش نقدی سکه ۲۸۰ هزار و ۲۸۰ تومان تعیین کرد. همچنین در شرایطی که قیمت ربع سکه دولتی با ۵۲۰۰ تومان افزایش تا ۱۴۰ هزار و ۹۲۰ تومان تعیین شد، قیمت ربع سکه در بازار ظهر روز گذشته با ۵۰۰۰ تومان افزایش تا ۱۵۴ هزار تومان رسید، اما مجددا تا غروب تا ۱۵۰ هزار تومان پایین آمد.

در بازار طلا قیمت مثقال طلای ۱۷ عیار بدون احتساب اجرت ساخت با ۳۵۰۰ تومان افزایش تا ۲۴۲ هزار تومان گران شد، اما دوباره تا ۲۴۰ هزار تومان افت کرد.

رکورد ۱۴۵۰ تومانی برای دلار

در بازار ارز دیروز قیمت دلار آمریکا با افزایش ۴۰ تومانی تا ۱۴۴۰ تومان گران شد. قیمت دلار در بازار آزاد البته تا ۱۴۵۰ تومان نیز افزایش یافته بود که با تزریق دلار از طریق پیش‌فروش برای امروز با نرخ ۱۴۲۰ تومان توسط برخی عوامل بانک مرکزی در بازار قیمت تا ۱۴۴۰ تومان در صرافی‌های مجاز و تا ۱۴۳۰ تومان در بین دلالان افت کرد. بانک مرکزی قیمت دلار مرجع را با ۱۷ ریال افزایش ۱۱۰۰۷ ریال تعیین کرد. قیمت دلار بازار فرعی نیز یک تومان افزایش یافته و ۱۲۱۳ تومان تعیین شد.

در بازار قیمت اغلب ارزها تا بعد از ظهر در پی افزایش قیمت دلار بین ۱۰ تا ۵۰ تومان افزایش یافته و گران شدند. دیروز یورو با ۴۵ تومان افزایش به ۱۸۸۰ تومان رسید.

پوند انگلیس نیز ۵۰ تومان گران شده و ۲۲۴۰ تومان فروخته شد. ریال عربستان و درهم امارات نیز هر یک با ۱۰ تومان افزایش به ترتیب ۳۸۰ تومان و ۳۹۳ تومان فروخته شدند.دلار کانادا و استرالیا نیز با ۵۰ تومان و ۲۰ تومان افزایش به ترتیب تا ۱۴۲۰ تومان و ۱۴۳۰ تومان گران شدند.

جزئیات پیش فروش

سیاست پیش‌فروش سکه در حالی از سوی بانک مرکزی در دستور کار قرار گرفته است که هنوز به طور رسمی جزئیاتی از آن منتشر نشده است. پیگیری‌های «دنیای اقتصاد» حاکی از آن است که در دستور‌العمل تدوین شده میزان پیش فروش بین یک تا ۱۰۰۰ قطعه سکه است و متقاضیان باید نزدیک به ۲۰ درصد از ارزش معامله را به عنوان وجه تضمین بپردازند. بر اساس اطلاعات کسب شده دوره انتظار قرارداد چهار ماهه است، اما تصمیم‌گیرندگان قصد دارند دوره انتظار دو ماهه و شش ماهه را نیز برای این طرح تعریف کنند. گفته می‌شود در این طرح امکان خرید و فروش اوراق پیش فروش سکه نیز فراهم خواهد شد. منابع خبری به «دنیای اقتصاد» اعلام کردند: قراردادهای پیش فروش به نحوی تنظیم خواهد شد که معادل بازار آتی باشد و به شکستن قیمت‌ها و انتظارات روانی در این بازار منجر شود.