دنیای اقتصاد - همزمان با کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی، قیمت‌های داخلی نیز روند نزولی را پشت سر گذاشتند. قیمت سکه روز پنج‌شنبه افت داشت و به ۷۴۰ هزار تومان براساس قیمت اتحادیه طلا رسید. در این بازار سکه طرح قدیم نیز همین مقدار کاهش داشت و تا ۷۴۷ هزار تومان افت کرد. دلار نیز روز پنج‌شنبه ۱۰ تومان دیگر تنزل کرد و به ۱۸۶۰ تومان رسید. به گفته فعالان بازار، نزدیک شدن به روزهای آخر سال و تعطیلات فروردین چشم‌انداز بازار را کاهشی کرده است. نوسان هماهنگ قیمت‌های داخلی با قیمت جهانی طلا

گروه بازار پول- مسعود رضا طاهری: طلا در ادامه نوسان قیمت خود در روز‌های اخیر با رسیدن به کف قیمت ۱۶۳۵ دلار در شامگاه چهارشنبه به وقت تهران ، مجددا از روز پنج‌شنبه در مسیر افزایشی قرار گرفت و تا مرز ۱۶۶۵ دلار افزایش یافت و غروب دیروز تا ۱۶۶۰ دلار تعدیل شد.

نبود انگیزه برای تزریق بیشتر به اقتصاد آمریکا در قالب تسهیل مقداری هنوز مهم‌ترین تاثیر را در پایین نگه داشتن قیمت طلا با کاهش انگیزه خرید‌های عمده در بین سرمایه‌گذاران برجای گذاشته است. قیمت طلا پس از رکورد تاریخی ۱۹۲۳ دلاری در ماه فوریه دوباره تا مرز ۱۹۰۰ دلار پیش رفت، اما خبر تصمیم فدرال رزرو آمریکا در کمیته بازار باز منجر به کاهش اقبال بیشتر به طلا و تمرکز بر دلار آمریکا شد. برابری یورو در مقابل دلار آمریکا تضعیف شد و تا ۳/۱ افت کرده است.

در این راستا دو اتفاق دیگر نیز در این روزها قیمت طلا را تا به این حد تحت فشار قرار داده است. کاهش نرخ رشد اقتصادی چین برای سال۲۰۱۲ چشم‌انداز افزایش تقاضا برای کالاها را با تردید مواجه ساخته است. همچنین خبر افزایش ذخایر استراتژیک نفت آمریکا که با ۸/۱میلیون بشکه افزایش تا سطح ۳۴۷ میلیون بشکه ثبت شده و از سوی دپارتمان انرژی این کشور اعلام شده است نیز از افزایش بیشتر قیمت نفت و طلا جلوگیری کرده است. این خبر نگرانی در مورد توان عربستان در تامین کسری میزان نفت تولیدی در خاورمیانه را خنثی کرده است. در مقابل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران در منطقه هنوز بر رویکرد سرمایه‌گذاران طلا سایه افکنده است. چشم‌انداز نتایج مذاکرات ایران با ۱+۵ هنوز مورد توجه است و از آنجا که افزایش قیمت نفت می‌تواند عاملی برای نوسان قیمت طلا باشد، شرایط خاورمیانه در ثبات یا نوسان قیمت طلا کاملا تاثیرگذار است.

بستن سویفت به روی بانک‌های ایرانی که شایعه انجام آن از امروز بر سر زبان‌ها و سر تیتر خبرگزاری‌های داخلی و خارجی است، نیز نوع رویکرد به ارز و طلا را هم در داخل و هم در خارج از ایران تحت تاثیر قرار می‌دهد. این روزها صرافان به دلیل برداشته شدن ممنوعیت معامله با نرخ آزاد ارز، فعالیت خود را از سر گرفته‌اند. در دو روز پایانی هفته گذشته از این منظر بازار افزایش قیمتی به خود ندیده است. از این رو امکان تداوم ثبات قیمتی برای دلار نیز دوراز انتظار نیست. همچنین احتمال افزایش قیمت دلار به دلیل انتشار خبر متوقف شدن ارتباط یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های امارات با ایران همزمان با خبر بسته شدن سویفت، احتمال تاثیر موقتی در بازار ارز را دربردارد.

قیمت‌ها در بازار داخلی

قیمت سکه روز پنج‌شنبه افت داشت و به ۷۴۰ هزار تومان براساس قیمت اتحادیه طلا رسید. در این بازار سکه طرح قدیم نیز کاهش داشت و تا ۷۴۷ هزار تومان افت کرد. اتحادیه طلا نرخ نیم سکه و ربع سکه را نیز به ترتیب ۳۷۱ هزار تومان و ۱۹۵ هزار تومان اعلام کرد. در مقابل قیمت گرم طلای ۱۸ عیار در این بازار با ۱۸۵ تومان افزایش به ۷۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.در بازار ارز قیمت‌ها اغلب کاهشی بود. قیمت دلار آمریکا، پوند انگلیس، صد ین ژاپن و لیر ترکیه هر یک ۱۰ تومان کاهش داشتند. یورو ۴ تومان، دلار استرالیا ۱۵ تومان و درهم امارات ۸ تومان کاهش داشتند.