بانک مرکزی به جای دلار نرخ یورو را تثبیت کند

عضو هیات رییسه اتاق ایران گفت: برای جلوگیری از زیان‌های نوسان نرخ ارز به تولید‌کنندگان، بهتر است به جای تثبیت نرخ دلار از تثبیت نرخ یورو استفاده کنیم. ابراهیم جمیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: نرخ ارز باید نرخ واقعی باشد، متاسفانه در حال حاضر ما نرخ دلار را ثابت نگه داشته‌ایم و بقیه ارزها تابع تغییرات دلار هستند؛ به طوری که تغییرات دلار نسبت به سال گذشته کمتر از ۴‌درصد بوده است، در حالی که تغییرات یورو بیش از ۳۰‌درصد بوده است.

وی افزود: پس اگر ما نرخ ۹۳۰ تومان دلار در سال گذشته را نسبت به یوروی امسال بسنجیم، باید نرخ دلار برای امسال ۶۵۱ تومان باشد و نه ۹۱۵ تومان این نشان می‌دهد که سیاست ما در بحث ثابت نگه داشتن دلار سیاست درستی نبوده است.

وی با اشاره به اینکه ما با ثابت نگه داشتن نرخ ارز لطمات جدی به صادرات می‌زنیم، گفت: هزینه‌های ما افزایش پیدا کرده، تورم هم که سالانه افزایش پیدا کرده است و در مقابل فروش ما که بر اساس دلار است، ما دلار را بسته نگه داشته‌ایم.

جمیلی گفت: در نهایت روز به روز مزیت‌های صادراتی را از دست می‌دهیم، قدرت رقابت در بازار نداریم، قیمت محصولات ما افزایش پیدا می‌کند؛ اگر قرار است رابطه ما با دلار کمتر شود، بهترین کار این است که قیمت یورو را ثابت نگه داریم. عضو هیات رییسه اتاق ایران ضمن تشریح وضعیت جهانی و تاثیر آن بر نرخ ارز اظهار داشت: اگر بخواهیم طبق شرایط جهانی عمل کنیم، باید نرخ ارز شناور باشد؛ ولی در شرایطی که فشارهای جهانی و تحریم را تحمل می‌کنیم، برای کنترل نرخ ارز بهتر است که نرخ یورو را کنترل کنیم. به گفته وی، زیان‌هایی که نوسانات نرخ ارز به تولید‌کنندگان و سرمایه‌گذاران وارد می‌کند باعث می‌شود که ریسک سرمایه‌گذاری در کشور افزایش یابد ضمن اینکه ثابت نگه داشتن نرخ ارز به نفع کالاهای ساخته شده است، زیرا کالاهای ساخته شده با قیمت کمتری وارد کشور می‌شود و صادرات با قیمت بیشتری انجام می‌شود.

جمیلی در ادامه تاکید کرد: در شرایط فعلی نمی‌توان راهکار اساسی و ثابتی برای کنترل نوسان نرخ ارز ارائه کرد؛ زیرا ما تابع شرایط جهانی هستیم. امروز محدودیت‌های بیشتری از طرف بانک‌های مختلف به ما تحمیل می‌شود و این عامل اجازه نمی‌دهد راهکار کلی و ثابتی ارائه دهیم.

وی ادامه داد: ما باید شرایط خودمان را بر اساس شرایط روز تطبیق دهیم. امروزه باید از راهکارهای کوتاه مدت بهره برد و برنامه‌های درازمدت را باید برای شرایط بین‌المللی بهتری در نظر بگیریم.

جمیلی در پایان گفت: در شرایط فعلی باید از تولید‌کننده حمایت کرد، زیرا در غیر این صورت اشتغال را از دست می‌دهیم و اشتغال جدیدی هم ایجاد نمی‌کنیم. برای این کار روش‌های تشویقی متفاوتی وجود دارد، مثل معافیت مالیاتی، کمک‌های سازمان تامین اجتماعی، جایزه صادراتی و .... در حال حاضر راهکارهای حمایت از تولید در کشور خیلی بد است و اگر این روند ادامه داشته باشد، ما با بحران بزرگی روبه‌رو خواهیم شد.

بازار هجینگ، نوسانات نرخ ارز را مهار می‌کند

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بازار هجینگ می‌تواند زیان‌های ناشی از نوسان نرخ ارز را بیمه کرده و تولید‌کنندگان را از این آسیب‌ها مصون بدارد. فرهاد فرحی در خصوص نوسانات نرخ ارز گفت: نرخ ارز مثل هر قیمت دیگری تعیین‌کننده قیمت کالای وارداتی و صادراتی است و اگر این قیمت از ثبات برخوردار نباشد، نااطمینانی را در تولید‌کننده و مصرف‌کننده به وجود می‌آورد و در یک اقتصاد با ثبات مصرف کننده‌ها و تولید‌کننده‌ها نمی‌خواهند قیمت ارز در نوسان باشد و وجود چنین نوسانی علامت ناکارآمدی اقتصادی است.

وی در ادامه تاکید کرد: باید سیاست‌های پولی بانک مرکزی به نحوی باشد که چنین نوساناتی به وجود نیاید و در صورت به وجود آمدن این نوسانات، در بازارهای بین‌المللی بازاری است به نام هجینگ که در این بازار نوعی بیمه‌ مالی در مقابل نوسانات دارایی‌ها صورت می‌گیرد، یعنی وارد‌کننده برای واردت قراردادی را با این شرکت می‌بندد تا مبادلات به نرخ امروز انجام شود. متاسفانه در کشور ما بازار هجینگ وجود ندارد و ریسک این نوسانات به عهده تولید‌کننده است.

وی در خصوص تغییر سیاست ارزی و تثبیت نرخ یورو گفت: تثبیت نرخ یورو تاثیری در برطرف کردن نوسانات ندارد و تغییرات سیاست ارزی بیشتر به نفع بانک مرکزی است، زیرا بانک مرکزی سعی می‌کند تا دارایی‌ خود را تبدیل به ارزی بکند که در حال حاضر در بازار گران‌تر است و پیش بینی نمی‌توان کرد که در آینده این روند معکوس شده و دلار از یورو گرانتر شود. وی در ادامه تاکید کرد: شکاف ایجاد شده بین دلار و یورو یک شبه به وجود نیامده است، لذا سیاست‌های بانک مرکزی هم می‌توانست همگام با تغییرات مبانی سیاست ارزی تغییر کند تا به ناچار دچار چنین معظلی نشویم.

وی در ادامه افزود: کشورهایی که پولشان نقش عمده‌ای در جهان بازی نمی‌کند اولین قربانیان نوسانات ارزهایی چون دلار و یورو هستند و آنچه به توجه نیاز دارد، این است که تغییر سیاست ارزی کشور باید قبل از ایجاد نوسان انجام شود.

فرحی در پاسخ به پرسش مبنی بر ایجاد سبدی از ارزها برای کنترل بهتر بازار گفت: الگوی تجاری‌ ما تعیین‌کننده نوع ارز مورد استفاده است و در واقع کالای وارداتی تولید‌کننده‌ها نشان دهنده نوع ارز است. پس می‌توان گفت که باید سبد ارزی بانک مرکزی ترکیبی از ارزهای مورد استفاده باشد.