بانک تجارت با 18 شرط در بورس پذیرش شد

هیات پذیرش اوراق‌بهادار شنبه گذشته درخواست پذیرش سهام بانک تجارت را بررسی کرد و به‌اتفاق آرا این بانک را با ۱۸ شرط در تابلوی اصلی بازار اول مورد پذیرش قرار داد. به گزارش خبرگزاری فارس، هیات پذیرش اوراق‌بهادار درخواست پذیرش بانک تجارت به همراه پیش‌نویس امیدنامه آن را بررسی کرد و در نهایت با پذیرش این بانک در تابلوی اصلی بازار اول به شرط ارائه‌ تعهدات لازم از سوی شرکت و سهامدار عمده (دولت)، تکمیل فرآیند آماده‌سازی و ارائه‌ اطلاعات تکمیلی موافقت کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت بورس، فهرست این شروط در ادامه آمده است.

۱. نوع بانک به «سهامی عام» تبدیل شود.

۲. سهام بانک نزد سازمان بورس و اوراق‌بهادار ثبت شود.

۳. بانک تعهد نماید که پس از پذیرش سهام آن در بورس:

۳-۱) نسبت به دریافت مجوز از بانک مرکزی برای شعب فاقد مجوز، در اسرع وقت اقدام نماید.

۳-۲) ضوابط و استانداردهای تعیین شده از جمله ساختار مالی مناسب صنعت بانکداری را طبق تاییدیه بانک مرکزی رعایت نماید.

۳-۳) برنامه عملیاتی جامع ارائه شده به بورس (برای سه سال فعالیت آتی) را اجرا نماید.

۴. سهامدار عمده بانک تعهد مکتوب نماید در صورتی‌که دعاوی دیگری مربوط به دوره قبل از تاریخ درج وجود داشته که اعلام نشده باشد، هرگونه خسارت ناشی از آن را جبران نماید.

۵. اخذ تعهد مکتوب از سهامدار عمده بانک مبنی بر پرداخت مابه‌التفاوت مالیات متعلقه پس از کسر ذخیره مالیات و هرگونه کسری ذخایر احتمالی و دیگر بدهی‌های سنوات قبل از تاریخ عرضه اولیه سهام بانک تجارت که افشا و اعلام نشده باشد.

۶. قبل از درج نام بانک در بورس، تعهدات بازنشستگی کارکنان بانک و مبنای محاسبه ذی‌ربط، به طور مشخص اعلام شده و نحوه تسویه آن

(در صورتی که توسط دولت تعهد شود) یا اخذ ذخیره (در صورتی که به عهده بانک باشد) تعیین تکلیف شود.

۷. اطلاعات مربوط به مطالبات بانک از دولت (در تضمین یا تعهد دولت) ارائه شده و در خصوص نحوه تسویه مطالبات بانک از دولت پیگیری لازم انجام و به اطلاع عموم رسانده شود.

۸. در صورتی که وجوهی تحت عنوان کارمزد و امثالهم دریافت می‌شود و دولت از مقطعی آن را فاقد وجاهت قانونی اعلام کند، سهامدار عمده مکلف به ترمیم خسارت مربوطه تا آن تاریخ می‌باشد.

۹. سازمان خصوصی‌سازی، دارنده‌ وکالت سهام بانک تجارت، تعهد مکتوب نماید که حداقل ۵‌درصد از سهام بانک را در عرضه اولیه و ۱۵‌درصد دیگر را بعد از عرضه اولیه با نظر مدیرعامل بورس عرضه کند به نحوی که حداکثر ظرف مدت یکسال از تاریخ عرضه اولیه حداقل ۲۰‌درصد سهام شناور آزاد داشته باشد.

۱۰. اساسنامه بانک طبق اساسنامه نمونه تایید شده توسط سازمان بورس و اوراق‌بهادار و الزامات مورد نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تصویب و ارائه شود.

۱۱. قبل از درج نام بانک در بورس، سیاست تقسیم سود بانک بر اساس مصوبه هیات‌مدیره آن و با رعایت الزامات قانونی اعلام شود.

۱۲. با توجه به بخشنامه بانک مرکزی در خصوص بخشودگی جرایم مشتریانی که مطالبات معوق خود را تسویه می‌نمایند، ذخیره برگشت وجه التزام در بودجه سال ۱۳۸۷ منظور شود.

۱۳. قبل از درج نام بانک در بورس، صورت تطبیق حساب‌های فیمابین با بانک مرکزی شامل بدهی‌های ارزی و ریالی، تهیه و پس از تایید حسابرس به بورس اعلام شود.

۱۴. تاییدیه حسابرس در خصوص سیستم اطلاعات حسابداری (از جمله حسابداری مالی و حسابداری بهای تمام شده) مطلوب و متناسب با فعالیت خود و شرایط پذیرش در بورس (از جمله توانایی تهیه و افشای اطلاعات مالی به‌موقع و قابل اتکا) ارائه شود.

۱۵. تاییدیه حسابرس در خصوص کفایت سیستم کنترل‌های داخلی شرکت، به نحوی که این سیستم متضمن حفظ و رعایت حقوق و منافع سهامداران به صورت یکسان باشد، ارائه شود.

۱۶. نامه مربوط به ماده ۳۷ دستورالعمل پذیرش اوراق‌بهادار به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق‌بهادار و تسویه وجوه ارسال و رونوشت آن به بورس ارائه شود.

۱۷. تاثیر بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در پیش‌بینی درآمد هر سهم سال ۱۳۸۷ بانک افشا شود.

۱۸. قبل از عرضه سهام بانک در بورس، گزارش حسابرس و بازرس قانونی آن در مورد اطلاعات مالی پیش‌بینی شده سال ۱۳۸۷ و سایر اطلاعاتی که با توجه به آیین‌نامه افشای اطلاعات و زمان عرضه سهام بانک توسط بورس اعلام می‌شود، ارائه شود.

بنابراین گزارش پیش‌نویس امیدنامه بانک تجارت در حالی منتشر شده که سایر اطلاعات و مدارک نیز شامل صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۸۵ (حسابرسی شده)، صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای شش ماهه‌ منتهی به ۳۱ شهریور ۱۳۸۶ (بررسی اجمالی شده) و صورت‌های مالی پیش‌بینی شده دوره مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۸۶ (حسابرسی شده) و پیش‌بینی عملکرد سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۱۳۸۷ (حسابرسی نشده) متعاقبا اعلام خواهد شد.

شرط یا توصیه

فاطمه بهادری - بانک تجارت به‌عنوان سومین بانک دولتی در هیات پذیرش اوراق بهادار مورد پذیرش قرار گرفت. این‌در‌حالی است که برخلاف مصوبه شورای عالی بورس مبنی برممنوعیت پذیرش شرکت‌ها به‌صورت مشروط، بانک تجارت با ۱۸ شرط مورد پذیرش قرار گرفت.

گرچه شنیده‌ها حاکی از آن است که شروط اعلام شده از سوی هیات پذیرش‌اوراق بهادار، تنها توصیه و نه‌شرط بوده است، اما دو مورد از فهرست ۱۸گانه شروط بانک تجارت، با اغماض هیات فوق جزو توصیه‌های پذیرش قرار گرفت.بندهای یک و ۱۰ از شروط هیات‌پذیرش مربوط به تبدیل نوع بانک به سهامی عام و تصویب و ارائه اساسنامه بانک طبق اساسنامه نمونه تایید شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار و الزامات موردنظر بانک مرکزی است.گرچه وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده است که اساسنامه بانک‌ها را به‌زودی تایید می‌کند، اما به‌نظر می‌رسد هیات پذیرش اوراق بهادار بنابر ملاحظاتی، بانک دولتی تجارت را مورد پذیرش قرار داده است.در عین حال در شروط بانک‌های ملت و صادرات، مشخص شدن وضعیت بدهی دولت به این بانک‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته، ولی در شروط بانک تجارت این مورد دیده نشده است.گفته می‌شود دولت و بانک تجارت برخلاف دو بانک دیگر برسر بدهی توافق کرده‌اند.به‌هرحال بانک تجارت دیگر نیازی به حضور در هیات پذیرش ندارد و شروط اعلام شده به‌عنوان توصیه برای این بانک تلقی می‌شود.درصورتی که این بانک به‌توصیه‌های اعلام شده عمل نکند، بر روی قیمت سهام بانک در بورس تاثیر خواهد گذاشت.