دولت برای مقابله با تورم جلوی ایجاد پول پرقدرت را بگیرد

گروه بازار پول- رییس موسسه عالی بانکداری ایران در همایش مدیران صندوق تعاون گفت: بانک مرکزی برای مقابله با تورم جلوی ایجاد پول پرقدرت را بگیرد. مرتضی الله‌داد، رییس موسسه آموزش عالی بانکداری صبح پنجشنبه در همایش مدیران صندوق تعاون در محل موسسه با اشاره به اینکه حجم نقدینگی از ۶۰‌هزار میلیارد تومان در ابتدای سال ۸۴ به بیش از ۱۵۹‌هزار میلیارد تومان در فروردین ۸۷ افزایش پیدا کرده، افزود: این حجم از نقدینگی باعث افزایش تقاضا در جامعه می‌شود که با توجه به اینکه تولید در کشور به این اندازه رشد نکرده، بنابراین موجب تورم می‌شود. رییس موسسه عالی بانکداری با تصریح بر این نکته که تورم یک پدیده پولی است، افزود: حل این مشکل غامض نیست و تورم شامل دو بخش فشار هزینه و فشار تقاضا است که یکی از عمده‌ترین دلایل آن افزایش پایه پولی یا همان پول پرقدرت است که توسط بانک مرکزی ایجاد می‌شود.

الله‌داد در پاسخ به اینکه چرا تولید در کشور به اندازه حجم‌نقدینگی رشد نکرده، افزود: اکثر منابع تولید کشور دولتی است و همچنین به‌رغم ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ از جانب مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۴ و ۸۵ هنوز این سیاست‌ها به طور کامل به اجرا در‌نیامده است. رییس موسسه عالی بانکداری افزود: بخش الف سیاست‌های کلی اصل ۴۴ که ناظر به توانمندی و فعال شدن بخش‌خصوصی در اقتصاد و آزادسازی اقتصادی است، به معنای واقعی انجام‌نشده و بیشتر تاکید‌ بر واگذاری تصدی‌های دولتی بوده است. الله‌داد با اشاره به بسته سیاستی‌- نظارتی بانک مرکزی گفت: این بسته به دو نکته تاکید دارد یکی نرخ سود بانکی که باید دقیقا با نرخ تورم ارتباط داشته باشد و دوم دارایی‌های بانک مرکزی در سیستم پولی کشور است که نباید افزایش پیدا کند.

وی افزود: کارشناسان صندوق بین‌المللی پول هم که اخیرا به ایران سفر کرده بودند، یکی از مشکلات اصلی اقتصاد کشور را تورم دانستند و توصیه کردند که برای مقابله با تورم، شناور کردن ارز یکی از سیاست‌های مهم است و دولت نباید اجازه دهد با تبدیل دلار به ریال، پایه پولی به شکل فزاینده افزایش پیدا کند و اجازه تزریق پول پرقدرت به اقتصاد داده نشود. بازگشت دارایی‌های مالی به ریال تاکنون عملیاتی نشده است. وی همچنین از انتقال دارایی‌های بانک مرکزی نزد بانک‌های خارج به داخل کشور اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: طبیعی است که اگر این دارایی‌ها در خارج از کشور در خطر باشد، باید انتقال پیدا کنند.

این اقتصاددان اعتقاد دارد: منابع ارزی کشور باید صرف سرمایه‌گذاری تولیدی و ورود کالاهای سرمایه‌ای شود.

وی تصریح کرد: دلارهای نفتی زمانی زیباتر می‌شوند که صرف کالاهای سرمایه‌ای و نه ورود کالاهای مصرفی شود. رییس موسسه عالی بانکداری در مورد سیاست سه‌قفله کردن خزانه بانک مرکزی بر روی بانک‌ها، گفت: این سیاست موثر واقع شده و توانسته تورم را کنترل کند، ولی باید بدانیم که بانک یک بنگاه اقتصادی و واسطه پولی است و نباید به عنوان امانت‌دار سپرده‌گذار اجازه دهد که زیانی به سپرده‌گذار وارد شود. الله‌داد یکی از مشکلات بانک‌ها در کمبود منابع را بدهی دولت به بانک‌ها خواند و تصریح کرد: دولت‌ها از سال ۱۳۶۹ تاکنون بدهی به شبکه بانکی کشور را نپرداخته‌اند.