معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در صورت ابلاغ بانک مرکزی، مصوبه دولت در خصوص استمهال وام کشاورزانی که به دلیل بروز سرمازدگی و خشکسالی دچار خسارت شده‌اند، امسال محقق می‌شود.

صادق خلیلیان در گفت‌وگو با «مهر» گفت: در سال گذشته منابع اعتباری بانک‌ها به دلیل سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی با محدودیت روبرو شد و به تبع آن تسهیلات کمتری در اختیار بخش‌های تولیدی از جمله بخش کشاورزی قرار گرفت. معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در سال زراعی ۸۵، بالغ بر۱۱۰‌هزار طرح کشاورزی با اعتبار۲۸‌هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی ۲۰۰‌هزار نفر به بهره‌برداری رسید، ضمن اینکه ۲۶‌درصد عملکرد بنگاه‌های کوچک و زودبازده به بخش کشاورزی اختصاص داشته است.

خلیلیان با بیان اینکه در سال گذشته به دلیل کاهش اعتبارات بخش کشاورزی میزان طرح‌های مورد بهره‌برداری به ۴۵‌هزار طرح تقلیل یافته است، افزود: در سال گذشته بالغ بر ۴۵‌هزار طرح کشاورزی با اعتباری بالغ بر ۱۰‌هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی ۸۶‌هزار نفر به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: روند کاهش اعتبارات و عدم پرداخت تسهیلات از سوی سیستم بانکی به بخش کشاورزی منجر به عدم تحقق اهداف بنگاه‌های کوچک و زودبازده و نیز برنامه چهارم توسعه در این بخش می‌شود؛ بنابراین با توجه به بروز خشکسالی انتظار می‌رود تسهیلات ویژه‌ای در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد.