دنیای اقتصاد - مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش جدیدی اظهارنظر کرده است که بانک‌ها باید در زیان وام گیرنده‌ای که برمبنای عقود مشارکتی از بانک‌ها تسهیلات گرفته است، شریک شوند. این نسخه درحالی ارائه شده است که عقود مشارکتی در بانک‌های تجاری حالت صوری دارد و اجرای نسخه مرکز پژوهش‌ها فقط در بانک‌های تخصصی سرمایه‌گذاری ممکن است. رییس پژوهشکده پولی و بانکی:

بیش از ۶۰ درصد درآمد بانک‌ها از محل ارائه خدمات به مردم است

برای آنکه بانک‌ها را تفکیک و تخصصی کنیم، باید تعداد شعب بانکی را از ۱۶‌هزار شعبه فعلی به حدود ۴۰‌هزار شعبه برسانیم که این کار هزینه سنگینی را به بانک‌ها تحمیل می‌کند.

احمد مجتهد، رییس پژوهشکده پولی و بانکی، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به طرح ادغام بانک‌ها ابراز عقیده کرد: این طرح در حد یک پیشنهاد بوده و شخص یا دستگاه خاصی به صورت نهایی درباره آن نظر نداده است.

وی، درباره علل طرح چنین ایده‌ای توضیح داد: طرح ادغام بانک‌ها با دو هدف مطرح شد، اول آن که بانک‌ها فعالیت‌های خود را در قالب قرض‌الحسنه دنبال کنند و دوم فعالیت‌هایی که مربوط به سرمایه‌گذاری است به شرکت‌های سرمایه‌گذاری منتقل شود.

مجتهد اضافه کرد: موضوع خصوصی‌سازی که هم اکنون با جدیت در حال پیگیری است سبب شده تا فعالیت‌های بانکی در یک چارچوب و به شکل یک دسته نشان داده شود؛ با این حال معتقدم که این طرح هنوز کامل نیست و باید روی آن کار شود.

وی با بیان اینکه بانک‌ها موسسات خدماتی هستند و عمده درآمدشان را از محل خدمات ارائه شده خود تامین می‌کنند، افزود: بیش از ۶۰‌درصد درآمد بانک‌ها از محل خدماتی است که به مردم ارائه می‌دهند و پرداخت تسهیلات بخشی از آن خدمات است؛‌ بنابراین نگرانی طراحان چنین طرحی این بوده که مبادا با این مساله جنبه ربوی بودن تسهیلات مطرح شود به همین خاطر خود را آسوده کرده و برای آن که هیچ گونه شک و شبهه‌ای وجود نداشته باشد، گفته‌اند که یا قرض‌الحسنه است یا سرمایه‌گذاری است و بخش خدمات را ندیده‌اند. رییس پژوهشکده پولی و بانکی متذکر شد: بخش عمده‌ای از ارتباطی که با بانک‌ها داریم بر مبنای سیستم خدماتی است. بانک‌ها در قبال سپرده مردم، تسهیلات می‌دهند، نقل و انتقالات پول و خدمات ارزی و گشایش اعتبار را انجام می‌دهند و عمدتا ضمانت‌نامه صادر می‌کنند.

مجتهد در پاسخ به این پرسش که آیا تفکیک بانک‌ها به نفع سیستم بانکی است؟ گفت: این موضوع مشکلاتی را ایجاد می‌کند چون صرفا برای کار سپرده‌گذاری به یک بانک نمی‌رویم و خدمات دیگری را هم انتظار داریم.

وی تخصصی کردن بانک‌ها را مطلوب ندانست و گفت: با توجه به نوع فعالیت‌ بانک‌ها به ویژه در شهرستان‌ها و نقاط دورافتاده، طبعا اگر بخواهیم بانک‌ها را تخصصی کنیم، باید تعداد شعب بانک‌ها را از ۱۶‌هزار شعبه فعلی به ۴۰‌هزار شعبه برسانیم که این کار هزینه سنگینی را به بانک‌ها تحمیل می‌کند؛ بنابراین باید برای اجرای چنین طرحی همه جوانب به طور کامل در نظر گرفته شود.