جای خالی فروشندگان سیار در صنعت بیمه

یک کارشناس مدیریت بیمه دانشگاه بیمه اکو گفت: شبکه فروش سیار برای بسیاری از بیمه گران عامل مهمی محسوب می‌شود که متاسفانه جای فروشندگان سیار بیمه در صنعت بیمه کشور ما خالی است. به گزارش بینا، بهمن کبیری پرویزی با اعلام این خبر اظهار داشت: شبکه فروش سیار به دلیل ویژگی شغلی خود مجبور به انجام سفرهای درون شهری و برون شهری بسیاری است. به همین دلیل دسترسی به آخرین تغییرات و داده‌های اقتصادی حیاتی مانند افراد بدحساب از ملزومات اساسی و حیاتی برای شبکه فروش سیار است. وی با اشاره به دسترسی به آخرین تغییرات در شرایط بیمه نامه‌ها و سایر اطلاعات مرتبط برای فروش نیروی سیار را ضروری خواند و افزود: رایانه قابل حمل به عنوان سخت‌افزار مورد استفاده برای نیروی فروش امکان دسترسی شبکه فروش سیار را به داده‌های حیاتی امکان‌پذیر می‌سازد.

عضو عادی موسسه بیمه چارتر لندن گفت: بدین منظور باید امکان دسترسی رایانه قابل حمل از طریق اتصال بدون سیم به اینترنت یا از طریق موبایل به داده‌های مرکزی شرکت بیمه مادر و داده‌های مرکزی بانکی به خصوص در مورد افراد بدحساب یا ورشکسته وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: نرم‌افزارهای کاربردی شامل اینترنت، مدیریت روابط مشتری، مدیریت نیاز مشتری، نرم‌افزار صدور، مدیریت پرتفوی و ارزیابی خطر می‌شود. بعضی از این نرم‌افزارها امکان نصب را بر روی رایانه قابل حمل دارند و بعضی از این نرم‌افزارها در شرکت بیمه مادر ایجاد می‌شوند و با اتصال شبکه فروش سیار به شرکت بیمه مادر از طریق اتصال بدون سیم به اینترنت یا از طریق موبایل امکان برخورداری از دانش فنی لازم به وجود می‌آید. پرویزی خاطر نشان کرد: برای انجام درست چنین فرآیندی زیرساخت قوی مخابراتی ضروری است. به عبارت دیگر باید امکان اتصال بدون سیم یا از طریق موبایل برای شبکه فروش سیار فراهم و تضمین شود.

به گفته وی شبکه فروش سیار به سادگی مذاکرات را تا مرحله انعقاد قرارداد و اخذ حق بیمه به راحتی به انجام می‌رساند. این کارشناس بیمه اظهار داشت:در صورت پشتیبانی شبکه بانکی امکان انتقال الکترونیکی حق بیمه نیز وجود خواهد داشت. پشتیبانی شبکه بانکی تا جایی می‌تواند ادامه پیدا کند که حتی کارمزد شبکه فروش سیار به صورت الکترونیک و بلافاصله پس از اخذ مبلغ حق بیمه به انجام برسد. با ارائه یک کد رهگیری امکان تعقیب و پیگیری امور مربوط به بیمه‌نامه صادره وجود خواهد داشت.

پرویزی افزود: رایانه قابل حمل مورد نظر برای شبکه فروش باید دارای استاندارد خاص و مورد تایید شرکت بیمه مادر باشد تا امکان سازگاری با نرم‌افزارهای مورد نظر را داشته باشد، در غیر این صورت در زمان انجام مذاکرات شبکه فروش سیار از پشتیبانی لازم برخوردار نخواهد بود.

عضو عادی موسسه بیمه چارتر لندن گفت: ضرورت وجود این پشتیبانی در مذاکرات بسیار زیاد است؛ چرا که اثر روانی بسیار بالایی در روحیه مشتری خواهد داشت. زمانی که مشتری پشتیبانی شرکت بیمه مادر از شبکه فروش سیار خود را به وضوح و بالعینه ببیند به طور مشهود به شبکه فروش و شرکت بیمه اعتماد پیدا خواهد کرد. او در پایان تصریح کرد: ضمنا چنین فرآیندی ضمن افزایش سرعت صدور بیمه‌نامه هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهد.