سقوط آزاد قیمت طلا در بازارهای جهانی

مسعودرضا طاهری- بهای طلا در بازارهای جهانی با افت تقریبا ۶۰دلاری به ازای هر اونس شوک تازه‌ای را به بازارهای مالی و کالا در جهان وارد کرد. بهای طلا که در روز گذشته با تشدید جنگ در قفقاز در پی رشد یک دلاری نفت اندکی بالا رفته بود، روز گذشته در پی سقوط قیمت نفت به پایین‌ترین حد خود طی ۱۴هفته گذشته و رشد سریع ارزش دلار، نسبت به روز دوشنبه در ساعت ۱۴ به وقت تهران، بیش از ۶۰دلار سقوط کرد و از حد ۸۶۳دلار به ۸۰۳دلار فرو افتاد که البته در ساعات بعد به محدوده ۸۱۸ دلار رسید.

دلیل اصلی سقوط ارزش کالاها (Commodities) در دنیا رشد سریع ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای عمده بوده است. دلیل عمده رشد دلار نیز افزایش کسری تراز تجاری آمریکا (Trade deficit) عنوان شده است. انتشار گزارش کسری تراز تجاری آمریکا در ماه ژوئن که نسبت به ماه مه از رقم ۸/۵۹میلیارد دلار به ۶۲میلیارد دلار رسیده موجب نگرانی‌های شدید درخصوص کاهش شدید تقاضا برای نفت به دلیل افت نرخ رشد اقتصادی در آمریکا تعبیر شده و نرخ دلار را در جهت عکس افت قیمت کالاها رو به فزونی برده است. ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو به بالاترین حد خود طی ۵/۵ ماه گذشته رسیده و به بیشترین حد خود طی ۷ ماه گذشته در مقابل ین ژاپن نیز رسیده است. آثار کاهش شدید نرخ رشد اقتصادی در آمریکا بروز یافته است. کاهش شدید تقاضای آمریکا برای انواع کالاها موجب افت ارزش کالاها و رشد بهای دلار شده است. دلار قوی نیز موجب گران شدن نرخ کالاها برای سایر کشورهایی است که این کالاها را باید ضمن تبدیل ارز خود به دلار خریداری کنند. بهای هر بشکه نفت تا حد ۲۹/۱۱۳دلار کاهش یافته است. از سویی با کاهش نرخ رشد اقتصادی در چین با شروع المپیک و اتمام پروژه‌‌های عمرانی تقاضای نفت نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. واردات نفت چین در ماه جولای ۷درصد کاهش داشته است. آتش‌سوزی‌های خطوط نفتی در منطقه دریای سیاه نیز خاموش شده و بهای نفت رو به افول دارد.

بازار داخلی

بهای هر قطعه سکه بهار آزادی روز گذشته در بازار داخلی بین ۶ تا ۹هزار تومان افت قیمت داشت و نرخ آن در منطقه چهارراه استانبول به ۲۰۰هزار تومان و در سبزه‌میدان به ۱۹۷هزار تومان رسید که البته به نظر می‌رسد نرخ واقعی سکه بهار آزادی با توجه به نرخ دلار ۹۵۸تومان و اونس جهانی ۸۰۳دلاری در حدود ۱۸۰هزار تومان باشد که چسبندگی قیمت و نزدیکی به ایام نیمه‌شعبان بهای انواع سکه را در سطح بالاتری از بازار قرار داده است.

نرخ سکه طرح قدیم ۲۲۰هزار تومان، نیم‌سکه ۱۰۴هزار تومان (۱۰۰هزار تومان در سبزه‌میدان) و ربع سکه ۵۳هزار تومان در چهارراه استانبول (۵۱هزار تومان در سبزه‌میدان) تعیین شد. هر مثقال طلای ۱۷عیار نیز که باید در محدوده ۸۰هزار تومان باشد، به نرخ ۸۴۷۰۰تومان البته بدون احتساب نرخ اجرت به خریداران عرضه می‌شد.

قیمت‌های داخل بالاتر از نرخ جهانی است

کاهش شدید قیمت جهانی طلا باعث شد که بازار طلای تهران که قاعدتا در نزدیکی نیمه شعبان باید ایام پررونقی را بگذراند با نوسان کاهشی مواجه شود.

به گزارش ایسنا، قیمت جهانی هر اونس طلا که تا دیروز بالاتر از ۸۵۰ دلار بود طی ۲۴ ساعت به ۸۰۲ دلار رسیده که این موضوع باعث شده بازار تهران در برابر این کاهش قیمت مقاومت کند.

با اینکه در روز دوشنبه قیمت جهانی هر اونس طلا ۸۵۰دلار بود قیمت سکه در بازار تهران با قیمت سه هزارتومان فراتر از تطابق آن با قیمت جهانی، به فروش می‌رسید که این موضوع نشان از مقاومت بازار تهران در برابر کاهش قیمت‌ها بود.

حال با کاهش مجدد و شدید قیمت‌ها بازار وارد شوک شده و تقریبا معامله‌ای انجام نمی‌شود چون کاسبانی که سکه‌ها را گران خریده‌اند حاضر نیستند آن‌ها را با ضرر به فروش برسانند و این موضوع تا چند روز ادامه پیدا خواهد کرد.

قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار براساس طلای هر اونس ۸۰۲ دلار باید ۱۸هزار و ۷۰۰تومان باشد، ولی در حال حاضر هیچ معامله‌ای با این قیمت انجام نمی‌شود.

باید دید که آیا حراج‌های بانک کارگشایی می‌تواند قیمت‌ها را واقعی کند. چون در هنگام کاهش قیمت طلا با تزریق سکه‌های قیمت پایین به بازار می‌توان مقاومت بازار را شکست.

محمد کشتی‌آرای ـ نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران ـ در این باره می‌گوید: قیمت‌های کنونی واقعی نیست و بالاتر از حد جهانی است و فروشندگان به دلیل اینکه در زمینه تامین سرمایه‌ در گردش خود با مشکل مواجه نشوند در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند چون قیمت‌ها نسبت به دیروز حدود ۳درصد کاهش داشته است، فکر می‌کنند که این قیمت‌ها موقتی است.

او همچنین می‌گوید: البته اکثر خریدهای نیمه شعبان قبلا انجام شده است و هجوم زیادی در بازار وجود ندارد. وی درباره زمان واقعی شدن نرخ‌ها می‌گوید: با تثبیت قیمت‌های کنونی جهانی، قیمت‌ها در بازار داخلی واقعی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، بر اساس قیمت جهانی قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید باید ۱۹۳ تا ۱۹۵هزار تومان باشد اما در حال حاضر ۲۰۰هزار تومان عرضه می‌شود. نیم سکه ۱۰۰هزار تومان و ربع سکه ۵۱هزار تومان است.

هر گرم طلای ۱۸عیار هم ۸۰۰تومان فراتر از قیمت واقعی‌اش ۱۹هزار و ۵۰۰تومان عرضه می‌شود.