90درصد تسهیلات بانک کشاورزی زیر پنج‌میلیون تومان است

مسعودرضا طاهری- مدیرعامل بانک کشاورزی در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود از طراحی ابزارهای مالی اسلامی خاص برای برخی از طرح‌های جذاب کشاورزی خبر داد.

محمد طالبی، مدیرعامل بانک کشاورزی در این نشست خبری که پس از تقریبا ۸ ماه از زمان به دست گرفتن مسوولیت این بانک برگزار شده بود ارتقای جایگاه بانک کشاورزی و ایفای نقش موثر در کشاورزی را مهم‌ترین محور فعالیت‌‌های خود در این بانک عنوان کرد و افزود: چشم‌انداز ۷ساله بانک کشاورزی تنظیم شده و برنامه راهبردی مربوط به آن نیز نوشته شده است آنچنانکه می‌توان از هم‌اکنون تصویر کلی و جایگاه این بانک را در سال ۱۳۹۳ دید. در این نشست که همزمان با گرامیداشت روز خبرنگار برگزار شده بود، محمد طالبی از زحمات خبرنگاران در عرصه‌های مختلف تقدیر کرد. وی از جمله برنامه‌های خود را برای اداره بانک کشاورزی ایجاد نظام اطلاعاتی این بانک و به کارگیری مکانیزم (Dashboard Management) برای اتخاذ بیشتر تصمیمات بانک در تعامل با مشتریان در سطح شعبه عنوان کرد. وی همچنین تدوین الگوی مکانیزه نظارت بر بخش کشاورزی و راه‌اندازی مکانیزم آن و گسترش ارتباطات در حوزه بانکداری بین‌المللی را از دیگر موارد مدنظر خود در آینده اعلام کرد. محمد طالبی با بیان اینکه ۹۰درصد تسهیلات این بانک زیر ۵میلیون تومان است و در بانکداری بین‌المللی در ردیف اعتبارات خرد (Micro Credit) طبقه‌بندی می‌شود، از این بخش اعتبارات به عنوان راهکاری برای کارآفرینی یاد کرد و در همین زمینه در پاسخ به سوالی در خصوص بنگاه‌های زودبازده گفت: طرح‌های زودبازده جزو تسهیلات تکلیفی بانک‌ها است و ما بر اساس آنچه ابلاغ می‌شود عمل می‌کنیم.

مدیرعامل بانک کشاورزی با ذکر این نکته که بانک کشاورزی در عرصه بانکداری الکترونیک بانک خوشنامی است، گفت: توجه ما به بانکداری متمرکز (Core Banking) جدی است و هم‌اکنون ۱۱۰۰شعبه بانک کشاورزی تحت پوشش این نظام است و در آینده تمامی شعب بانک به این مجموعه خواهند پیوست. وی در این خصوص افزود: با وجود اینکه اجرای بانکداری متمرکز (Core banking) در بانکداری اسلامی کار دشواری است اما تلاش‌های ویژه‌ای در این بخش صورت گرفته است.

طالبی با بیان اینکه بانک کشاورزی می‌تواند منظر نگاه اقتصادی به بخش کشاورزی از سوی سرمایه‌گذاران باشد از تدوین برنامه آموزشی بانک، نظام انگیزشی کارکنان و تشکیل اتاق فکر در این بانک خبر داد و در خصوص بیمه محصولات کشاورزی نیز گفت: باید نگرش مدیریت ریسک در بخش کشاورزی جایگزین بیمه شود. وی تصریح کرد: بیمه یک حلقه ناچیز و کوچک از مدیریت ریسک است که اگر مدیریت ریسک نباشد بیمه با هر ابعادی محکوم به شکست است. وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از دریافت ۲هزار میلیارد ریال طلب بانک کشاورزی از دولت بابت بیمه محصولات کشاورزی خبر داد و حجم مطالبات معوق بانک را ۱۴هزار میلیارد ریال اعلام کرد.