محدودیت منابع بانکی را می‌توان به سرعت کاهش داد

وزیر امور اقتصادی و دارایی از ارائه لایحه ۱۵ هزار میلیارد تومانی «پرداخت بدهی‌‌های دولت به سیستم بانکی» به مجلس شورای اسلامی‌‌خبرداد و گفت: با تصویب این لایحه می‌‌توان مقداری ازمیزان محدودیت منابع در سیستم بانکی را کاهش داد. به‌‌گزارش خبرگزاری مهر، سیدشمس‌‌الدین حسینی در مراسم اعطای حکم حمید پورمحمدی، معاون بانک، بیمه و شرکت‌‌های دولتی این وزارتخانه گفت: تحقق طرح تحول اقتصادی مستلزم برخی اقدامات نظیر تشکیل محافل کارشناسی و اتخاذ و اجرای تصمیماتی مبتنی بر استاندارد‌‌های مورد قبول خود و نیاز‌‌های جامعه است و قطعا از حرکات شوک‌‌آور در جامعه باید پرهیز کرد؛ اما از ایجاد تحول نیز نباید هراس داشت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی از تقدیم لایحه تجهیز منابع سیستم بانکی و به تعبیری پرداخت بدهی‌‌های دولت به سیستم بانکی با رقم ۱۵ هزار میلیارد تومان و با قید یک فوریت به مجلس شورای اسلامی ‌‌خبرداد و گفت: با تصویب این لایحه می‌‌توان با سرعت کار را شروع کرد تا مقداری از میزان محدودیت منابع در صنعت بانکی کاهش یابد و این وظیفه سنگینی بر دوش سیستم بانکی می‌‌گذارد تا هنر خود را در امر تخصیص منابع به اولویت‌‌های اقتصادی و اجتماعی نشان دهند.

وی یاد‌‌آور شد: به همان میزانی که ورود شوک به جامعه می‌‌تواند مضر باشد، به همان میزان نیز اجتناب از تحول می‌‌تواند ما را متضرر کند.

حسینی گفت: صنعت بیمه و بانکداری امروز در شرایط بسیار حساسی است و فردی آگاه، قبراق، با انگیزه و دارای تعاملی مطلوب باید در راس این معاونت قرار گیرد، به همین لحاظ بنده با وقوف کامل به توانمندی و تجربه سید حمید پورمحمدی از وی درخواست کرده‌‌ام تا مجددا پست معاونت بانک، بیمه و شرکت‌‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی را بپذیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: پور محمدی در دوره پیشین تصدی خود، اقدامات بسیار مطلوبی را آغاز کرده بود و حیف است که آنها را به اتمام نرساند، ضمن اینکه قول حمایت و پشتیبانی جدی خود را از برنامه‌‌های وی اعلام می‌‌دارم.

وی خاطرنشان کرد: در دوران تصدی خود به عنوان دبیر کارگروه طرح تحول اقتصادی، طی همکاری و مناظره با پورمحمدی، عقاید و برنامه‌‌های خود را با وی بسیار متناظر و همخوان یافتم.

به گفته حسینی امروز با تصدی پورمحمدی بر معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌‌های دولتی، با فراغت بیشتری به سایر امور خواهم پرداخت؛ زیرا از دیدگاه‌‌های وی در خصوص بانک، بیمه‌‌ها و شرکت‌‌های دولتی به خوبی آگاه هستم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: امروز صنعت بانکداری کشور باید به‌طور همزمان دو موضوع مهم را در کنار هم مدیریت کند؛ به نحوی که از یک‌سو باید در برنامه‌‌های مهار نقدینگی مشارکت کرده و البته به ناچار آن را در امر تامین منابع خود با مضیقه مواجه می‌‌کند، از سوی دیگر باید در طرح تامین منابع مالی فعالیت‌‌های اقتصادی نیز مشارکت کند.

وی ادامه داد: دستیابی به نرخ رشد اقتصادی ۸ درصد و تک رقمی‌‌کردن نرخ بیکاری، نیازمند تامین مالی فعالیت‌‌های اقتصادی است.

حسینی با بیان اینکه تجربیات چند ماه اخیر حضور پور محمدی در بانک مرکزی می‌‌تواند تعامل وزارت اقتصاد و بانک مرکزی را قوت بخشد، اظهار داشت: البته مباحث مربوط به استقلال بانک مرکزی را دولت به جای خود محترم و مورد قبول می‌‌داند ولی جدای از این مباحث، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی باید با هم منسجم و هماهنگ کار کنند.