قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به اجرای طرح تحول اقتصادی که در یک بند آن به موضوع ارزش‌‌گذاری پول ملی تاکید شده است، از تشکیل ستاد ویژه‌ای در بانک مرکزی به منظور تدوین مراحل مختلف اصلاحات پولی و حذف صفر از اسکناس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی کارگروه تحولات اقتصادی دولت، حسین قضاوی درباره محورهای طرح تحول اقتصادی گفت: عمده‌‌ترین این محورها، طرح هدفمند سازی یارانه‌‌ها است؛ چرا که در حال حاضر دو دهک بالای درآمدی؛ بخش قابل ملاحظه‌‌ای از مصرف فرآورده‌‌های انرژی را به خود اختصاص می‌‌‌دهند و به این ترتیب حجم زیادی از یارانه‌‌های مربوط به این فرآورده‌‌ها نصیب آنان می‌‌‌شود.

وی ادامه داد: محورهای اساسی که در طرح تحول اقتصادی دولت به لحاظ ضرورت اجرایی آمده مورد اجماع محافل کارشناسی است.

قضاوی تصریح کرد: چنانچه اصلاح ساده‌‌ای در سیاست‌‌گذاری‌‌های مربوط به انرژی صورت گیرد و مردم این فرآورده‌‌ها را به قیمت بین‌المللی یا تمام نشده خریداری کنند و ما‌به‌التفاوت حاصل از حذف یارانه‌‌ها به صورت حتی مساوی بین جامعه توزیع شود یک گام به سمت عدالت اقتصادی و اجتماعی برداشته شده است.

به گفته وی، این در حالی است که دولت قصد دارد حتی از این حد هم فراتر رود و ما به التفاوت بین قیمت فعلی و بازار را به شکل هدفمند بین مردم و کارگزاران اقتصادی توزیع کند که این سیاست ضمن اینکه در راستای عدالت اجتماعی است، علامت‌‌های صحیحی به اقتصاد می‌‌‌دهد به طوری که منابع کمیاب اقتصادی به نحو مطلوب‌تری اختصاص می‌‌‌یابند. قائم مقام بانک مرکزی تصریح کرد: نکته ظریفی که وجود دارد این است که در هدفمند‌کردن یارانه‌‌ها باید به‌گونه‌‌ای عمل کرد که مردم کمترین فشار تورمی ‌‌‌را احساس کنند، بنابراین لازم است به کشش‌پذیر کردن تقاضا برای فرآورده‌‌های انرژی که قرار است مشمول تعدیل قیمت شوند اقدام کرد. قضاوی گفت: یکی دیگر از محورهای طرح تحول اقتصادی به ارزش‌‌گذاری پول ملی بر می‌‌‌گردد، در چارچوب این محور قرار است کلیه تدابیر لازم اتخاذ شود تا وسیله مبادلاتی نزد مردم به شکل مطلوب‌تری عمل کند.

وی تصریح کرد: یکی از ابعاد طرح ارزش‌‌گذاری پول ملی معرفی ابزارهای مبادلاتی جدیدی است که بر مبنای آن مبادلات مالی با سهولت بیشتری انجام شود. به گفته وی، ستاد ویژه‌‌ای در بانک مرکزی به منظور تدوین مراحل مختلف اصلاحات پولی و حذف صفر از اسکناس تشکیل شده است.