حذف صفر از اسکناس یک پروژه تکمیلی است و برای اجرا نیاز به زمان دارد، بنابراین نمی‌توان بدون برنامه‌ریزی سه صفر از پول ملی را حذف کرد.

دکتر مرجان فقیه‌نصیری ـ عضو شورای مشورتی ارزش‌گذاری پول ملی ـ در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای ارزش‌گذاری پول ملی چند محور مورد توجه قرار گرفته است که می‌توان به حذف صفر از پول ملی، چاپ پول درشت و تعیین نرخ ارز اشاره کرد.

وی درباره حذف صفر از پول ملی گفت: بانک مرکزی برای اجرای این پروژه به زمان نیاز دارد و باید زمینه‌های عملیاتی شدن را آماده کند.

فقیه‌نصیری ادامه داد: این پروژه اکنون در مرحله اجرا قرار ندارد بلکه طبق برنامه اگر کلیه پروژه‌های طرح تحول در همه حوزه‌ها انجام شد و با جهش قیمت روبه‌رو شدیم، آنگاه این پروژه به عنوان مکانیسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا با انتظارات تورمی مردم مقابله کنیم.

عضو شورای مشورتی ارزش‌گذاری پول ملی در ادامه افزود: چاپ پول‌های درشت نیز در راستای کاهش هزینه‌های چاپ و کاهش آلودگی مطرح شده است.

وی تصریح کرد: برای ارزش‌گذاری پول ملی، مهم‌ترین امر این است که بدانیم چه سیاست‌های ارزی داریم، زیرا تعیین نرخ ارز بر مبنای سیاست‌های ارزی بسیار اهمیت دارد. به عبارت دیگر باید مشخص باشد که سبد ارزی ما چه ترکیبی دارد و چگونه مدیریت می‌شود.

فقیه‌نصیری در پایان خاطرنشان کرد: طبق قانون برنامه چهارم، نظام ارزی ایران شناور مدیریت شده است. در این نظام نرخ ارز بر مبنای مکانیزم‌های بازار معلوم می‌شود، اما دولت باید آن را مدیریت کند.