سکه چهار هزارتومان ارزان شد

دنیای اقتصاد- نرخ طلا در بازارهای جهانی ۷۷دلار کاهش یافت؛ دربازار داخلی نیز روز گذشته نرخ هر قطعه سکه بهار آزادی، سکه طرح قدیم، نیم سکه و ربع‌سکه به ترتیب ۴هزار تومان، ۲هزار تومان، ۲۵۰۰ تومان و یک‌هزار تومان افت قیمت داشته‌اند. همچنین نرخ هر مثقال طلای آب شده با ۳هزار تومان افت قیمت به ۹۰هزار تومان کاهش یافته است. دلار همچنان در مرز روانی ۱۰۰۰ تومان است

حراج در بازارهای جهانی، طلا را ۷۷دلار ارزان کرد

گروه بازار پول- نرخ طلا در بازارهای جهانی ۷۷دلار کاهش یافت.

نرخ هر اونس طلا برای تحویل فوری روز گذشته در پایان معاملات هفتگی بازارهای جهانی به مرز ۸۵۰دلار رسید که نسبت به نرخ ۹۲۷دلار روز قبل تقریبا ۷۷دلار افت نشان می‌دهد.بازار سکه و طلای داخلی با وجود تداوم اعتراض به وضع مالیات ۳درصدی بر ارزش افزوده کماکان نیمه تعطیل گزارش شده، اما قیمت‌های گزارش شده تقریبا با نرخ فروش سکه توسط بانک‌های دولتی برابر است.

بنابراین گزارش، روز گذشته نرخ هر قطعه سکه بهار آزادی، سکه طرح قدیم، نیم سکه و ربع سکه به ترتیب ۴هزار تومان، ۲هزار تومان، ۲۵۰۰ تومان و یک‌هزار تومان افت قیمت داشته‌اند. همچنین نرخ هر مثقال طلای آب شده با ۳هزار تومان افت قیمت به ۹۰هزار تومان کاهش یافته است.

در بازار ارز داخلی نرخ یورو ۱۶ تومان، پوند انگلیس ۱۵ تومان و هر دلار کانادا ۱۰ تومان ارزش خود را از دست دادند. در این بازار اگرچه پیام‌های کوتاه ارسالی صرافان چهار راه استانبول به یکدیگر، از یک اجماع کلی برای درج نرخ ۱۰۰۰ تومانی برای هر دلار آمریکا در نخستین ساعات معاملات دیروز خبر می‌داد، اما در ساعت ۱۴ نرخ فروش هر دلار ۹۹۵ تومان گزارش شد که از نرخ روز چهارشنبه نیز یک تومان کمتر بود. در این میان صد ین ژاپن ۵تومان، یوآن چین، ریال عربستان و درهم امارات هریک ۳ تومان و لیر ترکیه ۳۰تومان رشد قیمت را تجربه کردند.

یورو در مقابل دلار آمریکا ۰۱۴/۰ واحد کاهش ارزش داشت، اما پوند انگلیس ۰۰۹۶/۰ واحد در مقابل دلار آمریکا تقویت شد. برابری دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن تا حد ۰۲/۹۹ بالا رفت.رشد نرخ طلا در بازارهای جهانی با وجود افت تقریبا ۵دلاری بهای نفت تا حد ۷۷دلار که پیش‌بینی‌ها از کاهش بیشتر آن تا حد ۶۰ دلار را نیز حکایت دارد به دلایل عمده‌تری همچون فروش حجم فراوان طلا در شرایط اوج قیمت وابسته است. بازارهای مالی جهان روز جمعه سیاه (جمعه گذشته) بیشترین افت شاخص‌های سهام را ثبت کردند. قیمت انواع کالاها در جهان بیش از ۵درصد افت کرده و نرخ بازدهی اوراق قرضه دولتی در سراسر جهان نیز با کاهش قابل توجه روبه‌رو بوده است. نرخ اونس طلا که تا حد ۳۰/۹۳۶ دلار نیز رسیده که از ۲۹ جولای بی‌سابقه بوده است. مرز روانی نرخ طلا اندکی فراتر از ۹۰۰ دلار است. این حد را تحلیل‌های تکنیکال نشان می‌دهد از این رو سرمایه‌گذاران برای جذب نقدینگی و جبران زیان‌های ناشی از سقوط ارزش سهام به حراج‌ طلا و فروش گسترده آن دست زده‌اند که ماحصل آن سقوط ۷۷ دلاری طلا است که پیش‌بینی می‌شود دوباره تا حد ۹۰۰ دلار بالا برود.

اگرچه برخی تحلیل‌ها حاکی از آن است که احتمال دارد افت مداوم نرخ یورو ارزش طلا را تا ۷۶۰ دلار نیز پایین بیاورد.

سرمایه‌گذاران در شرایط بحران فعلی دستاویزی جز طلا ندارند که در عین حال کاهش تقاضای جهانی و پیش‌بینی کاهش شدید نرخ رشد اقتصادی در آمریکا به حد ۱/۰درصد و افت این نرخ تا حد ۹/۳درصدی در سراسر جهان جذابیتی برای کالاهای استراتژیک از جمله نفت و طلا و سایر فلزات رنگی و غیررنگی باقی نگذاشته است.