عضو کمیسیون صنایع و معادن ابهام قانون رفع برخی از موانع تولید درباره نرخ سود بانکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: از بانک‌ها درباره این ابهام و تصمیمشان درباره آن سوال می‌کنیم. حمید فولادگر در پاسخ این پرسش فارس که قانون رفع برخی از موانع تولید، اخیرا توسط رییس‌جمهوری ابلاغ شد و این در حالی است که رعایت فاصله ۳‌درصدی نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی پیش‌بینی شده در این قانون در شرایط کنونی کارایی ندارد، اظهار داشت: اگر سیستم بانکی بخواهد این قانون را اجرا کند باید نرخ سود آن برای جذب سپرده‌ها ۳‌درصد زیر تسهیلات باشد یا نرخ سودی که به تسهیلات می‌پردازد ۳‌درصد بالاتر از نرخ سپرده‌هایی باشد که جذب می‌کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون نرخ سود تسهیلات تکلیفی بانک‌ها برای بخش مسکن، صنعت ‌و کشاورزی ۱۲‌درصد است، افزود: اگر این نرخ را مبنا قرار دهیم، متوسط نرخ سود سپرده‌های بانکی باید به ۹‌درصد برسد. فولادگر با اشاره به اینکه طرح رفع موانع تولید در مجلس چهار سال قبل و زمانی تصویب شد که نرخ سود تسهیلات بانکی از سپرده‌ها بیشتر بود، افزود: قصد داریم در این باره با سیستم بانکی صحبت کنیم و ببینیم بانک‌ها در این رابطه قصد دارند چه اقدامی انجام دهند.

وی تصریح کرد: اگر بانک بخواهد در این رابطه رویه کاهش نرخ سود سپرده‌های خود را در پیش گیرد، در جذب منابع مالی با مشکل مواجه خواهد شد، این در شرایطی است که جذب سپرده‌ها برای مردم دارای اهمیت بسیاری است.

فولادگر گفت: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی که تامین مالی برای بانک‌ها مهم است، آنها نمی‌خواهند مشتریان خود را از دست بدهند. عضو کمیسیون صنایع و معادن خاطر نشان کرد: تا به حال عکس‌العملی از بانک‌ها در این رابطه نداشته‌ایم‌، اما چون شرایط تغییر کرده، با نرخ تورم ۲۵‌درصد مواجهیم، دولت باید اقدامی انجام داده و مثلا از مجلس تقاضای اصلاح این بند قانون را مطرح کند. این گزارش حاکی است، قانون رفع موانع تولید تفاوت ۳‌درصدی نرخ سود تسهیلات و سپرده‌های بانکی (نرخ اسپرد) را پیش‌بینی کرده است، این در حالی است که هم اکنون نرخ سود تسهیلات بانکی از سپرده‌ها پایین تر است و با این شرایط نرخ سود پیش‌بینی شده در این قانون کارایی ندارد. در عین حال دولت قانون رفع موانع تولید را ابلاغ کرده است و ابلاغ قانون این ابهام را به وجود آورده که تکلیف نرخ سود بانکی از این پس چه خواهد بود.