آرایش 4 به 3 در هیات مدیره بانک پارسیان رقم خورد
عکس: آکو سالمی
حمیدرضا اسلامی منوچهری
هفت عضو هیات مدیره بانک پارسیان در جلسه مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده این بانک انتخاب شدند.

در این مجمع که شنبه گذشته در محل سالن اجتماعات پژوهشکده نیرو برگزار شد بیش از ۸۷درصد صاحبان سهام حضور داشتند. علی سلیمانی شایسته، علی شیخی، محمد فطانت‌فرد حقیقی و غلامرضا سلیمانی امیری به عنوان اعضای حقیقی هیات مدیره و شرکت‌های قالب‌های پیشرفته صنعتی ایران خودرو، سرمایه‌گذاری تدبیر و شرکت صندوق‌های بازنشستگی و پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت، اعضای حقوقی هیات مدیره بانک پارسیان برای دو سال آینده را شامل می‌شوند.
پیش از برگزاری مجمع یاد شده شایعاتی در خصوص تغییرات عمده در ترکیب هیات مدیره پارسیان منتشر شده بود. برخی منابع غیررسمی حتی از تغییر مدیرعامل این شرکت نیز سخن به میان آورده بودند اما همان گونه که روزنامه دنیای اقتصاد روز پنج‌شنبه گذشته خبر داده بود، با توافق سهامداران عمده ترکیب کلی هیات مدیره بانک پارسیان دست نخورده باقی ماند و تنها دو تن از اعضای هیات مدیره به اسامی کاشف و حنیفی از هیات مدیره بانک خارج شدند. در این دوره از انتخابات، شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام با جمع‌آوری تعداد موثری از سهام پارسیان و حق رای تعاونی کارکنان بانک تجارت توانست تعداد صندلی‌های خود در هیات مدیره را از یک صندلی به دو صندلی افزایش دهد.
سهام مستقیم شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر ۱۰درصد است که با احتساب شرکت‌های تابعه جمعا به ۱۷درصد افزایش یافته است. با کسب یک صندلی دیگر هیات‌مدیره توسط شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر، اعضای هیات‌مدیره بانک پارسیان که مستقیم و غیرمستقیم به شرکت ایران‌خودرو وابسته‌اند به چهار عضو می‌رسد.
شرکت صندوق‌های بازنشستگی و پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت نیز به طور مستقیم 10درصد و به طور غیرمستقیم 14درصد سهام بانک پارسیان را در اختیار دارد. شرکت قالب‌های پیشرفته ایران‌خودرو مستقیما یک درصد سهام بانک را در اختیار دارد اما در مجموع از پشتیبانی 34درصد سهام ایران‌خودرو بهره‌مند است.
در این دوره از انتخابات هیات‌مدیره بانک پارسیان علاوه‌بر سه نهاد حقوقی یادشده، چهار شخص حقیقی نیز نامزد عضویت در هیات‌مدیره بودند. علی سلیمانی شایسته، مدیرعامل فعلی بانک با سهام مستقیم و غیرمستقیم حدود ۱۴درصد از پشتیبانی ایران‌خودرو برخوردار است. غلامرضا سلیمانی امیری با پشتیبانی سهام ۱۷درصدی شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر، محمد فطانت فرد حقیقی با سهام مستقیم و غیرمستقیم ۲۰درصدی از گروه ایران‌خودرو و علی شیخی، رییس فعلی هیات‌مدیره بانک پارسیان و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سمند نیز با پشتیبانی سهام ایران‌خودرو به عنوان عضو حقیقی در ترکیب هیات‌مدیره بانک پارسیان
قرار گرفتند.
در حال حاضر شرکت‌های حقوقی و سرمایه‌گذاری حداقل ۸۰درصد سهام بانک پارسیان را در اختیار دارند.
در مجمع عمومی روز شنبه گذشته برخی از سهامداران حقیقی از عدم امکان عضویت یک نماینده از سهامداران حقیقی در ترکیب هیات‌مدیره گله‌مند بودند که با توضیح علی شیخی، رییس جلسه و تایید نماینده سازمان بورس مواجه شدند. شیخی در مورد نامزدی سهامداران حقیقی برای عضویت در هیات‌مدیره بانک پارسیان گفت: طبق اساسنامه اشخاص حقیقی باید قبل از برگزاری مجمع تایید صلاحیت خود را از بانک مرکزی اخذ نمایند. دکتر حسین طلاکوب از سهامداران حقیقی این بانک که خود را استاد دانشگاه معرفی کرد نیز از سهامداران حقیقی بانک پارسیان خواست تا با تشکیل کانون سهامداران حقیقی بانک پارسیان، نقش موثرتری را در اداره این بانک ایفا کنند.
ترکیب هیات مدیره بانک پارسیان امروز مشخص می‌شود
یک عضو هیات مدیره بانک پارسیان گفت: ترکیب هیات مدیره بانک پارسیان صبح امروز (دوشنبه) مشخص خواهد شد. مهدی کرباسیان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه سلیمانی شایسته همچنان مدیرعامل بانک پارسیان خواهد بود، افزود: صبح امروز طی جلسه‌ای رییس و نایب‌رییس
هیات مدیره این بانک مشخص خواهد شد. وی اظهار داشت: این بانک با توجه به حجم مبادلات مالی، نقش قابل توجهی‌ در اقتصاد کشور دارد و تلاش هیات مدیره آن نیز ایجاد آرامش و حفظ شان بانک پارسیان است که بیش از ۸۰ هزار سهامدار دارد.
تغییر آدرس قانونی بانک پارسیان
پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده بانک پارسیان با دستور جلسه انتخاب هیات‌مدیره بلافاصله جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده این بانک رسمیت یافت و تنها دستور جلسه آن که تغییر آدرس قانونی بانک بود، به تصویب سهامداران رسید.
به گفته علی شایسته، مدیرعامل بانک پارسیان، این بانک در حال حاضر رشد زیادی کرده و سه ساختمان اصلی بانک در بلوار کشاورز و خیابان شهید دکتر بهشتی، پاسخگوی حجم فعالیت بانک نبود ضمن این که پراکندگی امور را به دنبال داشت. از این‌رو هیات‌مدیره تصمیم گرفت ساختمانی را در شهرک قدس، بلوار شهید فرحزادی، خیابان زرافشان خریداری نماید. این ساختمان متعلق به ایران‌خودرو بوده و ساختمان اداری آن به گفته شایسته به مبلغ 65میلیارد تومان خریداری شده است.